مهم‌ترین خصوصیات یک بسته بندی مناسب

بسته‌بندی چیست؟

بسته‌بندی همان آماده‌سازی کالا در کارخانه کارتن سازی جهت جابجایی، توزیع، انبار ، فروش و مصرف است. صنعت بسته‌بندی در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از تولید‌کنندگان، فروشندگان و تمام افرادی که در حوزه تبلیغات فعالیت دارند، قرار گرفته است. چراکه نقش بسیار مهمی در استقبال مشتریان و خرید کالا دارد و اصلی‌ترین دلیل تمایز بین دو کالا با شکل ظاهری و کیفیت یکسان محسوب می‌شود. در واقع هر فروشنده اگر بتواند روی ظاهر بسته‌بندی یک کالا تمرکز کند، قطعا به فروش خوبی دست پیدا خواهد کرد.

 اهمیت بسته‌بندی یک کالا  و قیمت کارتن

هنگام خرید یک کالا اولین نکته‌ای که توجه هر خریداری را جلب می‌کند، بسته‌بندی محصول است. یعنی اگر خریدار از ظاهر بسته‌‌بندی راضی نباشد، ممکن است اصلاً کیفیت کالا را بررسی نکند و به دنبال گزینه‌های دیگر برود. این مسئله در سال‌های اخیر باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان، تمرکز اصلی خود را روی زیباسازی ظاهر محصول بگذارند تا بتوانند از طریق آن رشد بسیار خوبی را در فروش تجربه کنند. جعبه‌ها و پاکت‌های بسته‌بندی در سایزهای کوچک و بزرگ و با رنگ‌های متنوع طراحی می‌شوند و همان‌طور که گفتیم، باید هم از نظر بصری و هم از لحاظ کاربری زیبا و کامل باشند. در ادامه مطلب قصد داریم لیستی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بسته‌بندی مناسب را در اختیار شما قرار دهیم.

1- بسته‌بندی باید زیبا و چشم‌نواز باشد

 بسته‌بندی یک راه برای برقراری ارتباط با مشتریان به حساب می‌آید و اولین تجربه مشتری در برخورد با محصول است. فرد خریدار باید از ظاهر پاکت و جعبه‌ای که دریافت می‌کند راضی باشد تا به سمت آن ترغیب شود. امروزه بسیاری از کمپانی‌ها، زمان و تحقیقات زیادی را برای به کار بردن رنگ‌ها و طرح‌های جذب‌کننده مشتریان روی پاکت‌های بسته‌بندی خود انجام می‌دهند تا بتوانند به بهترین نحو محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

 به‌کارگیری خلاقیت و استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های معنادار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطلاعات مکتوب، می‌تواند پیام تولید‌کننده را به خوبی به مخاطب انتقال دهد و او را به سمت خرید محصول جذب نماید. امروزه به وفور مشاهده می‌شود کالاهایی که از طراحی نوآورانه و زیبا برخوردار هستند، تاثیر بیشتری بر مخاطب می‌گذارند و شانس فروش را افزایش می‌دهند. فناوری‌های مدرن، طراحان خلاق و با تجربه و شناخت بازار هدف، همگی به کمک تولیدکنندگان آمده‌اند تا محصولی روانه بازار شود که در اولین نگاه، چشم‌ها را به خود معطوف کند.

 2- دوام و مقاومت لازم را داشته باشد

 بدون شک، دوام و استحکام بسته‌بندی، یکی از چالش‌های پیش رو برای سالم به مقصد رسیدن محصول است. کارتن یا پاکت بسته‌بندی سفارشی مشتریان باید به گونه ای طراحی شود که حفاظت کامل از کالا را در تمام مراحل حمل و نقل انجام دهد و به خوبی از محصول محافظت کند. این ویژگی حس با‌کیفیت بودن محصول را در مشتری ایجاد خواهد کرد.

 علاوه بر استحکام کافی جعبه، به عدم وجود فضاهای خالی در آن نیز باید توجه کرد. وجود فضاهای خالی منجر به تکان خوردن محتویات درون جعبه شده و ممکن است در حین فرآیند حمل و نقل، به کالا آسیب برساند؛ بنابراین همواره سعی کنید ابعاد کارتنی که برای بسته‌بندی محصول از آن استفاده می‌کنید، متناسب با ابعاد کالای ارسالی باشد یا اینکه فضاهای خالی توسط نایلون حباب‌دار پر شود.

3- قابلیت حمل آسان داشته باشد

نکته بسیار مهمی که در بسته‌بندی یک کالا اهمیت دارد، قابلیت حمل آسان آن است. بسته‌بندی سفارشی مشتری باید به گونه‌ای طراحی شود که کمترین جا را هنگام حمل و نقل بگیرد. مشتری هم به راحتی بتواند آن را جابجا کند.

4- جنبه بازاریابی و تبلیغات داشته باشد

 تبلیغات یکی از عوامل مهم در بازاریابی محسوب می‌شود. امروزه بسته‌بندی می‌تواند به عنوان یک عنصر قدرتمند در بازاریابی و فروش محصولات کمک کند؛ زیرا تاثیر بسزایی در جلب توجه مشتری دارد. وقتی مشتری با نام برند، آرم لوگو و … شما روی بسته‌بندی مواجه می‌شود، آن را می‌شناسد. در چنین مواقعی به برندی که برایش آشنا‌تر است بیشتر اعتماد کرده و محصولات آن را خریداری می‌کند.

5- برچسب روی محصول کاملا واضح و خوانا باشد

 اغلب مشتریان، اطلاعات مربوط به محصول که بر روی کارتن بسته‌بندی نوشته می‌شود را می‌خوانند. پس نوشته‌های روی این برچسب باید کاملا واضح و خوانا باشند.

 6- پیام برند را منتقل کند

بسته‌بندی به عنوان یک رابط بین شما و مشتری عمل می‌کند و حرف شما را انتقال می‌دهد. قطعاً یکی از اهداف مهم بسته‌بندی، شناساندن برند به مخاطب است. امروزه این کار، یک استراتژی از طرف شرکت‌های سازنده بوده و حس آشنایی و اطمینان را در مشتری ایجاد می‌کند. با گذشت زمان هم می‌تواند منجر به ایجاد وفاداری خریدار نسبت به برند شود.

 استفاده از یک بسته‌بندی مناسب، فرصتی ایده‌آل برای جلب توجه مشتری به برند و تثبیت نام در ذهن او است. به زبان ساده، فرد خریدار با نگاه به یک بسته‌بندی، مطالب زیادی را متوجه می‌شود. مثلا اگر شرکت شما بسته‌بندی‌های سازگار با محیط زیست را ارائه می‌کند، استفاده از یک جعبه یا پاکت سازگار با محیط زیست، بهترین و کوتاه‌ترین راه برای انتقال این پیام به مصرف‌کننده است.

7- درج لوگو روی بسته‌بندی

 در صورتی که می‌خواهید محصول شما کاملا به چشم بیاید و مورد توجه مشتری قرار بگیرد، لوگوی شرکت خود را روی آن درج نمایید. لوگو منجر به شناخت برند در ذهن مصرف‌کننده می‌شود و برتری برند را نسبت به دیگر محصولات نشان می‌دهد.  از آنجایی که لوگو جزو اولین ارتباطات بین مصرف‌کننده با برند است، پس بسیار اهمیت دارد که طراحی تصویر دقیقی داشته باشد و جایگاه مناسبی برای آن، بر روی بسته‌بندی انتخاب شود. مکان‌یابی مناسب، حداکثر توجه مخاطب نسبت به برند را برمی‌انگیزد و جزو یکی از تصمیم‌گیری‌های مهم بازاریابی توسط مدیران برند است. بسیاری از کسب و کارها بدون آگاهی و دانش کافی از تاثیرات مهم درج لوگو روی بسته‌بندی محصولات، این کار را انجام می‌دهند. در حالی که همین نماد کوچک می‌تواند بخشی از اصالت و ارزش یک شرکت باشد و نقش زیادی در رشد و توسعه تجارت ایفا کند.

8- گرافیک مناسبی داشته باشد

توجه به نوع فونت، رنگ و طراحی جعبه، از دیگر مواردی است که محصول شما را در بازار فروش، برجسته نشان می‌دهد. پس سعی کنید که طراحی درخشانی روی کارتن یا پاکت خود داشته باشید و از طراحانی حاذق برای این کار استفاده نمایید. بدون شک شناخت مواد و آگاهی از جنس‌های مختلف، به شما کمک می‌کند تا  انتخاب‌های خود را محدود کرده و طرحی ایجاد کنید که بیشتر مورد ‌پسند مشتری واقع شود.

9- سازگار با محیط زیست باشد

امروزه آگاهی مردم در زمینه حفاظت از محیط زیست بسیار بالا رفته است و بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند از شرکت‌هایی خرید کنند که در تلاش هستند ردپای کربن را با جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر و محصولات سازگار با محیط زیست، کاهش دهند. این شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های رقیب، ارزش بیشتری در نظر مشتریان دارند و محبوب‌تر هستند.

اگر بتوانید به طریقی مثل استفاده از رسانه‌های اجتماعی، وبسایت، نشریات مختلف و … نشان دهید که شرکت شما روی شیوه‌های پایدار تمرکز می‌کند و به حفاظت از محیط زیست اهمیت می‌دهد، قطعا خواهید توانست برای دیگران هم الهام‌بخش باشید تا آن‌ها هم به شما ملحق شوند و در ساختن جهانی بهتر، کمک کنند. این یک استراتژی برد برد است که هم به فروش بیشتر شما می‌انجامد و هم به محیط زیست کمک می‌کند.

در کل، پس از طراحی بسته‌بندی محصول، تجربیات مشتری را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از طریق آن، برند خود را توسعه دهید. نکات و فاکتورهای زیادی در این مسئله دخیل هستند که با رعایت آن‌ها قطعاً می‌توانید جعبه یا پاکتی که شایسته مخاطب شما است را طراحی و عرضه کنید.

دکمه بازگشت به بالا