افراد بسیاری در هنگام خرید خود، تحت تاثیر بسته بندی کالا قرار می گیرند، زیرا بسته بندی یک طراحی ویژه است که واکنش احساسی مثبت ایجاد میکند و مشتری در ابتدا با بسته بندی محصول مورد نیازش مواجه می شود و در نتیجه تاثیر بسیار زیادی در انتخاب شدن کالا از سوی آن ها و فروش محصول دارد.
وقتی که بسته بندی مستقیما بر تصمیم خرید تاثیر گذار نباشد، مثل وقتی که به طور آنلاین خرید میکنید، مشتری بعد از خرید، جعبه بسته بندی کالای خود را خواهد دید و همین موضوع تاثیر ذهنیت مثبت و یا منفی مشتری بر خرید خود را به طور فزاینده ای افزایش می دهد. متخصصان بر این عقیده اند که اهمیتی ندارد که چه زمانی مشتری بسته بندی کالای شما را ببیند، در هر صورت بسته بندی کالا تاثیر بسزایی هم بر میزان فروش و هم بر رضایت مشتریانتان خواهد داشت. در نظر گرفتن یک بسته بندی سفارشی خوب باید جزو اولیت های تیم طراحی و توسعه محصول شما باشد.
بسیاری از افراد در هنگام خرید به خصوص خرید اینترنتی تحت تاثیر بسته بندی محصول قرار میگیرند. زیرا بسته بندی درواقع یک طراحی ویژه است که واکنش احساسی مثبتی را در مخاطب ایجاد کرده و اولین گام مواجه مشتری با محصول بسته بندی آن است. بنابراین نقش بسته بندی در فروش محصول را نمیتوان نادیده گرفت.
به همین دلیل هم استفاده از انواع کارتن بسته بندی و مزایای بسته بندی سفارشی زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که بدانیم این بسته تاثیر بسیاری در میزان فروش خواهد گذاشت. حتی در صورت خرید اینترنتی مشتری بعد از خرید محصول و بسته آن را میبیند و یک بسته بندی جذاب میتواند بر ذهنیت مثبت او تاثیر بگذارد.
اما در گام اول باید بدانیم که بسته بندی سفارشی چیست؟ بسته بندی سفارشی برای اهداف انبار کردن کالا، حمل و نقل یا نمایش کالا در فروشگاه کاربرد دارد. این نوع از بسته بندی به صورتی طراحی و تولید میشود که با توجه به نیازهای خاص بسته بندی و کالای شما مطابقت دارد.
در این بسته بندی خلاق طراحان ماهری برای طراحی بسته فعالیت میکنند و برای تولید آن هم از دستگاهها و تجهیزات خاصی استفاده میشود. با توجه به این موضوع طبیعتا هزینه بسته بندی سفارشی بیشتر از بسته بندی معمولی خواهد بود زیرا زمان بیشتری برای طراحی و برنامه ریزی برای تولید آن نیاز است.
در ادامه این مطلب به بررسی چند نکته مهم در ارتباط با بسته بندی سفارشی و تاثیر آن بر فروش میپردازیم. پس با ما همراه باشید.
جعبههای بسته بندی سفارشی
جعبههای بسته بندی سفارشی با برچسبهای بصری جذاب میتواند نام تجاری شرکت شما را از دیگران متمایز کند و تاثیر زیادی بر پیشرفت برند شما داشته باشد. استفاده از مواد اولیه با کیفیت و بسته بندی سفارشی شده در جعبه کالاهایتان میتواند نشان دهندهی منحصربفرد بودن محصولات شما باشد.
یک راه جالب دیگر برای جلب توجه مشتری ها به سمت محصول خود، استفاده از برچسب یا استیکرهای بسته بندی است که آدرس، نشان تجاری و یا نام شرکت بر روی آن هک شده باشد. اغلب مواد غذایی مانند غذاهای آماده برای پخت، لازم است تا ارزش غذایی و ترکیبات آن ها به صورت چاپ شده در بسته بندی وجود داشته باشند که به راحتی قابل خواندن باشد. یک برچسب کوچک ناخوانا میتواند عواقب ناخوشایندی در آمار فروش محصولاتتان بههمراه داشته باشد و همچنین استفاده از رنگ های مناسب با توجه به نوع محصول، نیز تاثیر بسیاری در ایجاد جاذبه برای محصول شما خواهد داشت.
بسته بندی سفارشی و تفاوت آن با بسته بندی عمومی
در حالت کلی دو نوع بسته بندی عمومی یا استوک و بسته بندی سفارشی برای بسته بندی انواع کالا وجود دارد که در نوع اول از انواع کارتن بسته بندی برای انجام سفارش استفاده میشود. بسته بندی معمولی یا عمومی بستههایی آماده و معمولی هستند که میتوان بر روی آنها از برچسب استفاده کرد. این بسته بندی معمولا با هزینه کم و در مقیاس بالا سفارش داده شده و تولید میشود.
معمولا بسته بندی عمومی یا استوک اندازه و مدلهایی از پیش مشخص و آماده دارند و به همین دلیل انواع کارتن بسته بندی آنها محدود است. با این حال بسیاری از شرکتها تلاش میکنند از این نوع بسته بندی هم با انجام کارها و ایدههای مختلف به صورت اختصاصی استفاده کنند زیرا بسته بندی سفارشی برای آنها به صرفه نخواهد بود.
نمونههای بسیاری از این بسته بندی را میتوانید در بازار محصولات مختلف ببینید. برای مثال انواع جعبههای سخت، جعبههای مقوایی چند لایه، بستهبندی آلومینیومی، شیشه انواع سسها، بستهبندیهای دارویی، غذاهای کنسروی و غیره در زمره این نوع بسته بندی قرار میگیرند.
این بستهها با استفاده از لیبل مناسب هر شرکت شخصی سازی میشوند. انواع لیبل موجود به کار رفته بر روی این بسته بندیها هم عبارتند از: لیبل پشت چسبدار کاغذی، لیبل پی وی سی – PVC، لیبل شیشه ای، لیبل ژله ای، لیبل صدفی و غیره.
اما در بسته بندی سفارشی ماجرا بسیار فرق دارد و این بسته بندی کاملا منحصر به فرد و خاص است. برای استفاده از بسته بندی سفارشی که یک بسته بندی خلاق است از جعبه سفارشی استفاده میشود.
این جعبههای سفارشی ابتدا به صورت نمونه طراحی و اجرا میشوند و تصمیم گیری در ارتباط با تولید آن در حجم بیشتر به تصمیم مدیران شرکت یا یک کسب و کار اینترنتی بستگی دارد.
این بسته بندی سفارشی باید مطابق با نیاز مشتری و نوع محصول باشد. شرکتهایی که بسته بندی سفارشی ارائه میدهند نیازهای مشتری را در نظر گرفته و با توجه به همین موضوع گزینههای مختلفی را ارائه میدهند.
تولید کنندگان بسته بندی سفارشی هم معمولا عددی را به عنوان حداقل سفارش در نظر میگیرند تا تولید انواع کارتن بسته بندی برای آنها به لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. اغلب انواع کارتن بسته بندی، چه از نوع جعبههای سخت یا همان هاردباکس، کارتنهای تاشو، بستههای پلی اتیلن و غیره، را هم به روش معمولی و هم به روش سفارشی میتوان تهیه کرد.
البته بسته بندی معمولی هم با توجه به نوع کسب و کار و نیاز مخاطبان آنها مشخص میشود و به این کسب و کارها اجازه میدهد تا بستههای خود را با اهداف بلند مدت و هزینه کمتری تهیه کنند.
بسته بندیهای آماده یا عمومی معمولا شخصی سازی نمیشوند و در مدلهایی محدود طراحی میشوند اما در بسته بندی سفارشی به دلیل داشتن طراحی و فرم اختصاصی بسیار محبوب هستند و در کنار زیبایی که دارند معمولا اطلاعاتی مانند لوگو، روش استفاده از محصول، تاریخ مصرف محصولات و غیره بر روی آنها چاپ میشود. این کار به برندینگ محصول و یا خدمات ارائه شده کمک قابل توجهی میکند.
دلایل معمول برای انتخاب بسته بندی معمولی به شرح زیر است:
- آغاز به کار کسب و کارهای نوپا با بودجه محدود
- نیاز به تست بازایابی
- کمبود تولید
- نمونههای مورد نیاز برای نمایشگاهها
- بسته بندیهای مخصوص مشترکین
- بسته بندیهای مخصوص ترابری برای فروشگاههای آنلاین
فواید بسته بندی سفارشی
جعبه های بسته بندی سفارشی شده نه تنها باعث دیده شدن محصولاتتان توسط مشتریان میشوند، بلکه کمک بسیاری در جلب اعتماد مشتریان و انتخاب شدن کالای شما در بین محصولات رقبایتان می کنند. بسته بندی های سفارشی، شما را قادر می سازد تا از طریق برندسازی و بازاریابی، بتوانید محصول خود را بفروشید. گاهی تلاشهای کم و کوچک، بطور چشمگیری بر رشد برند و احساس رضایت مشتریان شما تاثیرگذار است.
از مزایای بسته بندی سفارشی باید به جلب اعتماد مشتریان اشاره کرد. در واقع بسته بندی سفارشی در کنار بیشتر دیده شدن محصولات شما کمک بسیاری به جلب اعتماد مخاطبان و انتخاب کالای شما توسط طیف بیشتری از آنها میکند. این کار شما را در میان رقبا متمایز خواهد کرد.
یک بسته بندی خلاق یا جعبه سفارشی شما را قادر میسازد تا از طریق بازاریابی و برند سازی بتوانید محصول خود را سریعتر به فروش برسانید. بنابراین استفاده از بسته بندی سفارشی کمک میکند در کنار کیفیت کالا این ویژگی برای شما تبلیغ به حساب بیاید و شما در ذهن مشتریان خود ماندگار شوید.
از دیگر مزایای بسته بندی سفارشی به محبوبیت بیشتر برند شما باید اشاره کنیم. یک بسته بندی جذاب سفارشی در زمینه برندینگ شما میتواند بسیار قوی عمل کند و گاهی تنها هدفی را که دنبال میکند آگاهی از برند شما است. ساخت یک جعبه با سلیقه شرکت نه تنها به ارائه بهتر محصول کمک میکند بلکه به شناخت بیشتر از کمپانی و محبوبیت آن هم کمک قابل توجهی میکند.
نکته مهم دیگر در مزایای بسته بندی سفارشی آن است که این جعبهها قبل از ساخت با تقاضای مشتری طراحی میشوند و همه آیتمهای آنها پیش از سفارش و به دلخواه مشخص میشود و به راحتی میتوان آنها را تغییر داد.
نکته دیگر ابعاد دلخواه این جعبهها است که در هر ابعادی و با توجه به سلیقه مشتری تعیین میشوند. البته فرایند ساخت جعبههای سفارشی کمی طولانیتر از جعبههای معمولی است و زمانی که به مرحله تولید میرسد کمی سرعت بیشتری پیدا میکند.
جعبههای بسته بندی سفارشی
معمولا در بسته بندی جعبه سفارشی از انواع کارتن بسته بندی با برچسب بصری جذاب استفاده میشود و این کار کمک میکند تا نام شرکت شما از دیگران متمایز شود.
این کار و استفاده از بسته بندی خلاق به پیشرفت کسب و کار شما، کمک قابل توجهی میکند. در واقع این کیفیت بالا و استفاده از مواد اولیه مرغوب در بسته بندی سفارشی نشان دهنده منحصر به فرد بودن شما و مشتریان شما است.
یکی از راههای جلب توجه مشتریان به سمت محصول شما استفاده از برچسب یا استیکر بسته بندی است که آدرس، نشان تجاری و یا نام شرکت بر روی آن حک شده باشد.
اکثر مواد غذایی آماده یا نیمه آماده برای پخت لازم است برای نشان دادن ارزش مواد غذایی و ترکیبات آنها به صورت چاپ شده از این لیبلها استفاده کنند که به راحتی هم قابلیت خواندن داشته باشد.
برچسب ناخوانا عواقب بسیار بدی میتواند برای یک کسب و کار داشته باشد. استفاده از رنگهای مناسب هم به بسته بندی جذاب محصول کمک میکند و میتواند با توجه به نوع محصول جاذبه بیشتری برای مخاطب ایجاد کند.
تاثیر طراحی بسته بندی سفارشی بر افزایش فروش
از دیگر مزایای بسته بندی سفارشی آن است که علاوه بر اینکه نحوه نگهداری و محافظت کالا را به صورت ویژه نشان میدهد، معرف برند و خصوصیات محصول تولید کننده هم هست و مهمترین فاکتور در خرید فعلی و خریدهای بعدی مشتری است. درواقع جعبه سفارشی در ذهن مشتری باقی میماند و تاثیر زیادی بر مشتری برای خرید کالا دارد، طراحی گرافیکی یک بسته بندی در واقع میتواند بهترین تبلیغ کننده یک محصول برای سایر خریداران باشد.
در یک طراحی که اصول صحیح بسته بندی سفارشی در آن رعایت شده باشد میتواند با ایجاد حس اعتماد و امنیت ذهن مشتری را برای خرید بیشتر آماده کند. این طراحی میتواند تاثیرات زیر را نیز به همراه داشته باشد.
- برقراری ارتباط با مشتریان
- تاثیرگذاری در ذهن مشتری
- ماندگاری برند و وفاداری مشتریان
- گرفتن بیشترین سهم بازار نسبت به رقبا
- افزایش فروش محصول
- وجه تمایز محصول شما از رقبا
- آسان بودن حمل و نقل و نحوه نگهداری و محافظت کالا باتوجه به سبک طراحی بسته بندی
در یک کسب و کار اینترنتی هم بسته بندی محصولات بسیار مهم است زیرا در فروشگاه آنلاین مشتری غالبا تنها عکس محصول را میبیند و به همین دلیل هم طراحی گرافیکی هوشمندانه این بستهها در اولویت کار خواهد بود و به ماندگاری برند کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
بسته بندی سفارشی و هویت برند
استفاده از بسته بندی سفارشی در انواع کارتن بسته بندی و تمرکز بر روی طرح، رنگ و کیفیت دیگر اجزای بسته بندی با ساخت هویت یک برند در ارتباط است. در یک بسته بندی خلاق طراحی هویت برند به صورتی تنظیم میشود که حتی محل استفاده از لوگو، فونت، رسم الخط و غیره به بهترین نحو مشخص شده باشد.
بسیاری از برندهایی که برای ما شناخته شده هستند بسته بندی جذاب دارند و ما دیگر نیازی به خواندن مطالب روی آنها نداریم و همین یادآوری برای ما کافی است تا این برند را با این دسته بندی بشناسیم. این موضوع همان هویت برند است.
بنابراین بسته بندی سفارشی یک محصول به شناخت و محبوبیت یک برند کمک قابل توجهی میکند و مشتریان به محض دیدن لوگو، رنگ بسته بندی و یا شعار برند، برند را سریعا میشناسند. اگر محصولی برای مشتریان آشنا باشد آنها اعتماد بیشتری برای خرید محصول خواهند داشت و در نتیجه فروش برند به دنبال این تکنیک بیشتر خواهد شد.
در این زمینه حتی برای معرفی محصولات یک برند با بسته بندی های مختلف به مشتریان از عکاسی صنعتی هم استفاده میشود. عکاسی صنعتی از بسته بندی سفارشی و استفاده از آنها در تبلیغات چاپی، محیطی و مجازی کمک میکند تا آن محصول و برند خاص معروفیت و محبوبیت بیشتری پیدا کند.
به همین دلیل هم اگر کسب و کارهای اینترنتی یا تولید کنندگان بخواهند پیام تبلیغاتی خود را در کنار رقبای متعدد به گوش مشتریان خود برسانند باید بر روی برندینگ و بسته بندی جذاب خود از یک طراح گرافیک هم کمک بگیرند. بنابراین طراحی بسته بندی عنصری مهم در زمینه برند سازی است.