مهمترین علائم خرابی سنسور مپ + ویدیو
سنسور مپ چیست؟ مپ سنسور (Manifold Absolute Pressure Sensor) یکی از سنسورهای حیاتی در موتور خودرو 206 تیپ 2 است که وظیفهی اندازهگیری فشار هوای ورودی به منیفولد را بر عهده دارد. این اطلاعات برای تنظیم صحیح مخلوط هوا و سوخت و در نتیجه احتراق بهینه در موتور، توسط واحد کنترل موتور (ECU) مورد استفاده قرار میگیرد. خرابی مپ سنسور میتواند منجر به مشکلات مختلفی در عملکرد موتور از جمله کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و روشن شدن چراغ چک موتور شود.
علائم شایع خرابی مپ سنسور 206 تیپ 2:
- کاهش شتاب و قدرت موتور: یکی از اولین و بارزترین علائم خرابی مپ سنسور، افت محسوس شتاب و قدرت موتور، به خصوص در دورهای پایین و هنگام رانندگی در سربالایی است. این امر به دلیل عدم دریافت اطلاعات دقیق از فشار هوای ورودی توسط ECU و در نتیجه تنظیم نامناسب مخلوط هوا و سوخت رخ میدهد.
- افزایش مصرف سوخت: خرابی مپ سنسور میتواند منجر به افزایش مصرف سوخت خودرو شود. دلیل این امر ارسال اطلاعات نادرست توسط سنسور به ECU و در نتیجه تنظیم نادرست پاشش سوخت توسط انژکتورها است.
- روشن شدن چراغ چک موتور: روشن شدن چراغ چک موتور (Engine Check Light) میتواند نشاندهنده خرابی مپ سنسور یا سایر مشکلات در سیستم مدیریت موتور باشد. برای تشخیص دقیق علت روشن شدن چراغ چک، باید از دستگاه دیاگ استفاده کرد.
- عملکرد ناپایدار موتور: خرابی مپ سنسور میتواند باعث عملکرد ناپایدار موتور، مانند لرزش، خاموش شدن ناگهانی و یا روشن شدن سخت موتور شود. این امر به دلیل نوسانات در مخلوط هوا و سوخت و عدم احتراق کامل آن در موتور رخ میدهد.
- دود کردن بیش از حد: در برخی موارد، خرابی مپ سنسور میتواند منجر به دود کردن بیش از حد از اگزوز خودرو شود. این امر به دلیل عدم تنظیم صحیح مخلوط هوا و سوخت و ناقص سوختن بنزین در موتور رخ میدهد.
سایر علائم احتمالی:
- بوی نامطبوع از اگزوز
- مشکل در شتابگیری در سربالایی
- تغییر در صدای موتور
- افزایش آلایندگی خودرو
تشخیص خرابی مپ سنسور:
برای تشخیص دقیق خرابی مپ سنسور به جز دقت به علائم خرابی سنسور مپ، باید از دستگاه دیاگ استفاده کرد. دیاگ با بررسی کدهای خطا، میتواند مشخص کند که آیا مشکلی در عملکرد مپ سنسور وجود دارد یا خیر. همچنین، میتوان با تست ولتاژ سنسور و مقایسه آن با مقادیر استاندارد، از سلامت آن اطمینان حاصل کرد.
راهحل:
در صورت خرابی مپ سنسور، باید آن را با یک سنسور جدید و اورجینال تعویض کرد. تعویض سنسور مپ سنسور باید توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود.
نکات پیشگیرانه:
- برای جلوگیری از خرابی زودهنگام مپ سنسور، باید به طور مرتب فیلتر هوا را تعویض کرد و از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل آن جلوگیری کرد.
- همچنین، از استفاده از بنزین بیکیفیت و نامناسب خودداری کنید.
- در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، باید در اسرع وقت برای عیبیابی و تعمیر خودرو به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کرد.
توجه:
- علائم ذکر شده در این مقاله، صرفاً جهت آشنایی و اطلاعات اولیه است و ممکن است در همه موارد صدق نکند.
- برای تشخیص دقیق خرابی مپ سنسور و سایر مشکلات خودرو، باید حتماً از دستگاه دیاگ و تخصص یک تعمیرکار ماهر استفاده کرد.
محل نصب سنسور مپ خودرو کجاست؟
سنسور MAP را میتوان بسته به مدل خودرو در یکی از چند نقطهی مختلف، از جمله زیر داشبورد، روی فایروال (دیوار بین موتور و اتاق خودرو)، اطراف ناحیهی گلگیر داخلی یا نزدیک منیفولد ورودی قرار داد. البته ممکن است در برخی خودروها در نقاط دیگری نصب شود، از اینرو اگر سنسور مپ خودروی خود را در هیچ یک از نقاط نامبرده نیافتید، دفترچهی راهنمای ماشینتان را بررسی کنید.
هر چندوقت یکبار باید سنسور مپ را تعویض کنیم؟
مانند سایر قطعات خودرو، سنسور مپ نیز یک طول عمر مشخص دارد و باید بهصورت دورهای تعویض شود. زمان دقیق تعویض سنسور مپ در هر خودرو بسته به مدل و کارکرد آن متفاوت است، اما بهطور کلی بعد از هر ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر، سنسور مپ نیاز به تعویض دارد. البته بهدلیل خرابی زودهنگام سنسور مپ، ممکن است لازم باشد زودتر از موعد مقرر اقدام به تعویض آن نمایید.
رایجترین کدهای خطای دیاگ مرتبط با سنسور مپ
اگر چراغ چک موتور را مشاهده کردید، بلافاصله خودروی خود را برای خواندن کدهای خطای دیاگ، اسکن کنید (این کدها را میتوان با اتصال دستگاه دیاگ به پورت OBD خواند). در صورتیکه سنسور MAP خراب شده باشد، کدهای زیر را دریافت خواهید کرد:
- P0068: خوانش سنسور مپ با خوانش سنسور موقعیت دریچهی گاز (MAF) در تضاد است.
- P0069: بین ولتاژ سنسور مپ و ولتاژ سنسور بارومتری (فشار هوا) تفاوت زیادی وجود دارد.
- P0105: مدار مپ، دچار خرابی یا نقص الکتریکی شده است.
- P0106: مدار مپ، دارای مشکل محدودهی فشار بارومتری نادرست یا مشکل در عملکرد است.
- P1107: سنسور MAP یک ولتاژ ورودی را به ECU (کامپیوتر خودرو) ارسال میکند که خیلی کم (۰.۵ یا کمتر) است.
- P0108: ولتاژ ورودی که سنسور به ECU ارسال میکند برای عملکرد صحیح موتور بسیار بالاتر از محدودهی معمولی است.
- P0109: سنسور، ولتاژهای متناوبی رو به ECU ارسال میکند (ورودی کم و زیاد میشود).
- P1107: ولتاژ مدار سنسور فشار بارومتری پایین است.
دلایل خرابی سنسور مپ خودرو
تا اینجای مقاله با علائم خرابی سنسور مپ آشنا شدیم. اما سوال مهمتری که ممکن است پیش بیاید این است که اصلا چه چیزی باعث خرابی سنسور مپ و از کار افتادن آن میشود. با توجه به این موضوع که عملکرد سنسور مپ هم به اجزای فیزیکی و هم به اجزای الکتریکی آن وابسته است، خرابی آن میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جملهی این دلایل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مانند اکثر سنسورهای الکتریکی موجود در خودرو، سنسورهای MAP نیز به آلودگی حساس هستند. بنابراین یکی از رایجترین دلایل خرابی این سنسور، انسداد آن بهدلیل وجود کثیفی یا پسماندهای موجود در محفظهی موتور است.
- اگر سنسور مپ از شیلنگ استفاده میکند، این شیلنگ ممکن است در طول زمان، به مرور مسدود شده یا دچار پارگی و نشتی شود و اطلاعات درستی را ارائه ندهد.
- در برخی موارد، ارتعاشات شدید ناشی از رانندگی، میتواند اتصالات سنسور مپ را شل کرده و باعث آسیب خارجی آن شود.
- کانکتورهای الکتریکی سنسور همچنین ممکن است در اثر گرمای بیش از حد ذوب شوند یا بهدلیل نزدیکی به موتور ترک بخورند.
در هر یک از این سناریوها، سنسور MAP نیاز به تعویض دارد.
نحوهی عیبیابی سنسور مپ بهصورت مرحلهبهمرحله
قبل از هر اقدامی، ابتدا ظاهر فیزیکی سنسور MAP را بررسی کنید. با عیب یابی سیم کشی خودرو کارتان را آغاز کنید. کانکتور و سیمها را بررسی کنید و مطمعن شوید که سیمها ترک نخوردهاند، ذوب نشدهاند و اتصالات نیز شل نشدهاند. سپس سنسور را جدا و پینها را بررسی کنید. آنها باید صاف، تمیز و بدون هیچ نشانه،ای از خوردگی یا خمشدگی باشند. در مرحلهی بعد، شیلنگی (در صورت وجود) که سنسور را به منیفولد ورودی وصل میکند را بررسی کنید و مطمعن شوید که سالم است، اتصال آن به سنسور محکم است و داخل شلنگ آلودگی وجود ندارد.
در نهایت که همهی موارد را بهصورت فیزیکی بررسی کردید و مطمعن شدید که هیچ مشکلی وجود ندارد، میتوانید سنسور MAP را با استفاده از یک مولتیمتر دیجیتال تنظیم شده روی 20 ولت و یک پمپ خلاء آزمایش کنید که برای اینکار باید مراحل زیر را طی کنید:
- در حالیکه موتور خاموش است، کابل آرت مولتیمتر را به ترمینال منفی باتری وصل و ولتاژ باتری را در همان لحظهی اتصال بهسرعت چک کنید. این ولتاز باید حدود ۱۲.۶ ولت باشد.
- سوئیچ استارت را بدون روشن کردن موتور روشن کنید. در این حالت، مولتیمتر (معمولا) باید ولتاژی بین ۴.۵ تا ۵ ولت برای رفرنس ۵ ولت، ۰ ولت برای کابل آرت و بین ۰.۵ تا ۱.۵ ولت برای سیم سیگنال در خودروهای غیر توربو و بین ۲ تا ۳ ولت را برای خودروهای توربوشارژ نشان دهد.
- حال موتور را روشن کنید. در این حالت مولتیمتر باید ولتاژی بین ۰.۵ تا ۱.۵ ولت را (در وسایل نقلیه بدون توربو شارژ) و ۲/۰ تا ۲/۵ ولت (در مدلهای توربوشارژ) نشان دهد.
- موتور را خاموش کنید اما سوییچ را روشن نگه دارید.
- سنسور MAP را فقط از ورودی جدا کنید.
- یک پمپ خلاء دستی را وصل کنید و ولتاژ جریان سیم سیگنال را یادداشت کنید.
- با استفاده از پمپ خلاء، خلاء سنسور را افزایش دهید.
- با افزایش خلاء، ولتاژ باید بهطور پیوسته کاهش یابد.