کسب و کار ویژه

هر متر ورق گالوانیزه چقدر است؟

امروزه نرخ انواع ورق های فولادی بر اساس هر متر مربع از آن ها توسط مراجع فروش اعلام می گردد، اما برای هر کدام از آن ها متفاوت است. یکی از محبوب ترین این محصولات با نام ورق گالوانیزه شناخته می شود. همچنین نرخ این فلزات بر اساس هر کیلوگرم به خریداران ارائه می شود.

فولاد گالوانیزه به علت داشتن لایه پوششی از جنس فلز روی، در برابر عوامل تهدید کننده آهن و فولاد مانند رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی استحکام دارد و به همین علت قیمت آن برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برای محاسبه قیمت هر متر ورق گالوانیزه ابتدا باید وزن هر متر را محاسبه نماییم. جهت به دست آوردن وزن ورق گالوانیزه باید پارامترهای اصلی طول، عرض و ضخامت را داشته باشیم تا با استفاده از جدول وزن یا فرمول مقدار صحیح آن را محاسبه نماییم. جدول وزن ورق گالوانیزه شامل رایج ترین ابعاد این محصول است که مقدار وزن رو به روی آن ها قرار داده شده است.

با این حال در مواردی، مقادیر طول، عرض یا ضخامت محصول خریداری شده با مقادیر جدول وزن ورق گالوانیزه متفاوت است. در واقع می توان گفت یک شیت سفارشی خریداری شده است؛ در این صورت می توان از فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه استفاده کرد تا قیمت روز این محصول را با استفاده از وزن کلی آن به دست آورد.

با یک مثال ساده می توان گفت اگر یک ورق گالوانیزه با طول 2000 میلی متر، عرض 1250 میلی متر و ضخامت 5/0 میلی متر داشته باشیم، وزنی در حدود 81/9 کیلوگرم را به ما می دهد. حال اگر قیمت پایه هر متر ورق گالوانیزه را 44500 تومان در نظر بگیریم، قیمت ورق گالوانیزه با این وزن حدود 436000 تومان می شود. در وب سایت آهن اینفو به راحتی می توانید وزن ورق های فولادی را با داشتن پارامترهای اصلی محاسبه نمایید.

ورق گالوانیزه شیروانی چیست؟

همان طور که می دانید یکی از اصلی ترین کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان سازی است، اما این محصول در این صنعت به صورت معمولی به کار نمی رود و با انجام عملیات فرمینگ، به صورت شیت های شیروانی به کار برده می شود. محصولات شیروانی یا فرمینگ از انجام عملیات فرمینگ با استفاده از دستگاه مخصوص بر روی فولاد گالوانیزه تولید می شوند و کاربردهای بسیاری را به خود اختصاص می دهند.

از کاربرد ورق های شیروانی با توجه به طرحی که بر روی آن ها اعمال می شود، می توان به پوشش سقف، دیوار، نمای خارجی و داخلی ساختمان و … اشاره کرد. از جمله مهم ترین طرح های شیروانی فرمینگ های شادولاین، کرکره ای سینوسی، سفالی و ذوزنقه ای را می توان نام برد که هر کدام با داشتن خواص و ویژگی های ابعادی خاص، در موارد مختلف به کار برده می شوند.

ابعاد این فلزات نیز برگرفته از ورق گالوانیزه ساده و رنگی است. ابعاد رایج محصولات گالوانیزه رنگی نیز در عرض های رایج 1000 و 1250، طول های متغیر و ضخامت 18/0 تا 6 میلی متر عرضه می شود. با این حال توجه داشته باشید ابعاد ورق گالوانیزه شیروانی از نظر عرض پس از انجام عملیات فرمینگ تغییر می کند. به طور مثال عرض های ورق شادولاین پس از فرمینگ به 80 و 102 سانتی متر، فرمینگ کرکره ای سینوسی 80 و 100 سانتی متر، ورق شیروانی دامپا در حدود 80 و 102 سانتی متر، ورق شیروانی سفال پالرمو با عرض های 84 و 105 سانتی متر، ورق شیروانی سفال جنوا با عرض های 77 و 98 سانتی متر و در نهایت ورق شیروانی پرچین با عرض 37 سانتی متر، طول 98 سانتی متر و ضخامت 4/0 تا 6/0 میلی متر می باشند.

در این بین می توان گفت فرمینگ شیروانی دامپا یا لمبه بیشترین بازه ضخامتی را در حدود 4/0 تا 25/1 به خود اختصاص می دهد و سایر فرمینگ ها بازه ضخامتی در حدود 3/0 تا 7/0 میلی متر را دارا می باشند.

راهنمای خرید ورق گالوانیزه و رنگی شیروانی

بهتر است بدانید پیش از خرید هر کدام از ورق های فولادی پیشنهاد می شود راهنمای جامعی از مشخصات فنی و ظاهری آن ها را مطالعه نمایید تا آشنایی کاملی از سفارش خود داشته باشید. برای خرید ورق گالوانیزه به صورت رنگی و شیروانی بهتر است بدانید این محصولات دارای سطحی صاف و صیقلی می باشند و پوشش رنگی آن ها نیز سبب مقاومت بیشتر در برابر عواملی مانند رطوبت، حرارت، زنگ زدگی و خوردگی می شود.

همچنین طیف رنگی این فلزات بر اساس استاندارد رال جهانی مشخص می شود. از سوی دیگر اگر ورق گالوانیزه به صورت ساده در فرآیند فرمینگ قرار بگیرد، طرح هایی بر سطح آن وجود دارد، که با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه شهرت یافته اند. این فلزات به صورت بدون گل، گل ریز، گل متوسط و گل درشت عرضه می شوند و بسته به پوشش قرار گرفته بر روی آن ها در هر کارخانه متفاوت هستند.

حال لازم به ذکر است چک کردن ابعاد و مشخصات ظاهری محصول، پس از بارگیری محصول باید در نظر گرفته شوند، اما پیش از خرید ورق گالوانیزه به صورت ساده یا به شکل شیروانی و رنگی، باید عوامل مؤثر بر قیمت این فلزات را چک کنید و از یک مرجع فروش معتبر استعلام قیمت بگیرید. از جمله این عوامل می توان به نوسانات ارزی، میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا، کارخانه سازنده، ابعاد و کیفیت نهایی محصول اشاره کرد. در وب سایت رسمی آهن اینفو تمامی اخبار آهن که شامل نوسانات این عوامل نیز می باشد، به صورت لحظه ای در قسمت اخبار بارگذاری می شود.

البته بهتر است بدانید نرخ روز ورق گالوانیزه تا حد زیادی به قیمت پایه مواد اولیه آن یعنی محصولات روغنی و اسیدشویی بستگی دارد؛ زیرا از پوشش دهی این فلزات ورق های گالوانیزه تولید می شوند؛ بنابراین می توان گفت نرخ مواد اولیه مقاطع فولادی از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت اصلی آن ها است.

مزیت های استفاده از ورق گالوانیزه

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از فولاد گالوانیزه چه به صورت ساده و چه به صورت شیروانی و رنگی، استحکام تسلیم و کششی این محصول است که به علت طی کردن فرآیند نورد سرد، سبب افزایش فرم پذیری و سختی مطلوب آن شده است. این محصولات از طریق فرآیند غوطه وری گرم تولید می شوند و پوشش سطحی آن لایه ای جنس فلز روی می باشد. همچنین در برخی موارد این پوشش ترکیبی از روی و آلومینیوم بوده که با نام گالوانوم تولید می شود و مقاومت بیشتری در برابر عواملی مانند خوردگی و زنگ زدگی را به خود اختصاص می دهد.

این فلزات با عرض های رایج 1000  و 1250 میلی متر و بازه ضخامتی 18/0 تا 6 میلی متر تولید و عرضه می شوند. دیگر مزیت این فلزات، تنوع در طرح های شیروانی است که هر کدام با داشتن زیبایی ظاهری، سبب افزایش کیفیت نما از نظر سطح خواهند شد. همچنین یکی از طرح های دیگر این فلزات با نام طرح عرشه فولادی شناخته می شود و از طریق ورق گالوانیزه فابریک به دست می آید. کاربرد این فلزات در سقف های ساختمان سازی است.

از نظر پوشش روی نیز می توان گفت ضخامت آن در حد میکرون بوده و هر چه این ضخامت افزایش یابد، محصول نهایی از مقاومت بالاتری برخوردار می باشد. اگر میزان فرم پذیری مد نظر باشد، ضخامت پوشش چندان اهمیتی ندارد، اما لایه حفاظتی در بازه ضخامتی 90 تا 275 گرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود.

شکل ظاهری این محصول نیز صاف و صیقلی و درخشان می باشد. این موضوع سبب تشخیص ورق گالوانیزه از سایر ورق ها شده است. سایر مزیت های این فلز نیز شامل موارد زیر است:

  • طیف رنگی متنوع
  • داشتن طرح های متنوع
  • فرم پذیری مطلوب
  • جوش پذیری بالا
  • مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی
  • مقاومت در برابر حرارت

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت محصولات گالوانیزه مانند سایر ورق های فولادی دارای ابعاد متنوعی می باشند و برای محاسبه هزینه هر شیت یا رول، نیاز به محاسبه وزن آن ها می باشد. پس از محاسبه وزن با استفاده از جدول وزن ورق گالوانیزه یا فرمول، به راحتی می توانید قیمت این محصول را بر اساس نرخ روز یک مرجع فروش معتبر به دست آورید.

 

دکمه بازگشت به بالا