اقتصادی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

مالیات مهمترین منبع تأمین مالی درآمدهای دولت و یکی از مؤثرترین ابزارهای اقتصادی سیاست مالی و مدیریت اقتصادی در اکثر کشورهای توسعه یافته به عنوان بحثی راهبردی، زیرساختی و پویا است که نقش اساسی در اجرای برنامه های توسعه ایفا می کند. اهداف کلان اقتصادی

به گزارش پرتال پارسی، فرخیخته می نویسد: اقتصاددانان بر این باورند که برای دستیابی به اهداف کلان و تداوم عملیات دولت و داشتن نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد به نظام مالیاتی موثر نیاز است. یک نظام مالیاتی کارآمد و موثر که نتیجه آن اجرای سیاست های اقتصادی اعم از توزیع و تامین مالی و حتی اهداف کلان اقتصادی ثبات اقتصادی، ایجاد اشتغال، بهبود رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی، مبارزه با فقر و بی عدالتی و توسعه است. . نظام آموزشی و بهداشتی و در نهایت توزیع درآمد بین طبقات و بخشهای مختلف اقتصادی جامعه. اما آمار کلی مالیاتی ایران نشان می‌دهد که بخش عمده درآمد مالیاتی دولت یا از آن‌هایی است که در بخش تولیدی اقتصاد کار می‌کنند یا آن‌هایی که توسط دولت و بخش خصوصی پرداخت می‌شوند. آنچه در آینده نزدیک فراموش خواهد شد، مالیات پرداختی تجار در بازارهای غیرمولد، کار پاره وقت و کسب درآمد است. کسانی که ثروت زیادی جمع کردند و از پرداخت مالیات فرار کردند. در این گزارش به دیدار پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده در مطب هایی رفتیم که برخلاف همه همکلاسی های خود در بخش دولتی، قوانین مالیاتی دولت را رعایت نمی کنند. بر اساس گزارش دیوان محاسبات، 65 درصد از 155 هزار و 572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده از پرداخت مالیات فرار کردند. مودیان بخش دولتی و خصوصی در هشت ماهه نخست سال جاری 23 هزار میلیارد تنگه مالیات پرداخت کرده اند.

2 سال پیش پزشکان دستگاه کارتخوان نصب نکردند

دوشنبه 25 سپتامبر 2009 مدیرکل مقررات و نظارت سازمان مالیاتی از پزشکانی که هنوز دفترچه کارت را ثبت نام نکرده اند خواسته است تا 15 شهریورماه نسبت به ثبت نام اقدام کنند. علی رستم پور در گفتگو با رسانه ملی گفت: الزام ثبت کتاب نقشه از 21 مرداد به 15 شهریور 98 تغییر کرد. در سپتامبر و اوایل اکتبر 1998. مدیرکل دفتر مالیاتی افزود: تغییر زمان ثبت نام کارتخوان در دفتر فقط آموزش استفاده از نقشه نبود، بلکه سوء تفاهمات فنی و زیرساختی در ارتباط با نظام مالیاتی بود که زمان را تغییر داد. اداره تنظیم و نظارت. سازمان مالیاتی رستم پور گفت که پزشکان شرایط خاص خود را دارند و انتظار اطلاعات مالی یا ممیزی ندارند. مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت بر برون سپاری سازمان امور مالیاتی گفت: از اول مهرماه کلیه درمانگاه ها و مطب ها باید دارای دو نشان مالیاتی و بارکد در فیش پرداخت باشند.

اکنون حدود 27 ماه از مهلت مقرر سازمان امور مالیاتی می گذرد، اما بررسی های میدانی فرخکتگان نشان می دهد که بسیاری از پزشکان بخش خصوصی و مطب ها برای پرداخت هزینه ویزیت و سایر خدمات با کارت یا نقدی بدون آموزش کارت، قانون را دور می زنند. از طریق اپلیکیشن های موبایل

65 درصد از شرکت هایی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

در پی اطلاعیه های مختلف از سوی سازمان امور مالیاتی، سایر اقشار از جمله وکلا و مشاوران خانواده موظف به ثبت نام در جامعه مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی تبصره 6 قانون بودجه سال 1388 (ل) هستند.

پس از آن سازمان امور مالیاتی به منظور اتخاذ رویه واحدی برای اجرای مفاد بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 1388، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی و دولتی را تابعه کرد. 30 اردیبهشت 1388. سازمان های مردم نهاد، نیروهای مسلح، خیریه و شرکت های دولتی مکلف به رعایت مفاد بند (ک) بند (6) این قانون هستند.

اما به نظر می رسد این تکلیف قانون تاثیر چندانی بر فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی و کلینیک ها نداشته است و در قانون بودجه سال 1399 قانونگذار بار دیگر این صنف را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی کرده است. این الزام قانونی در بند (ز) قانون بودجه سال 1399 آمده است. بر اساس این ماده «پروانه ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و نظام دامپزشکی ایران و کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دارویی و دامپزشکی صادر می شود. و کلیه اشخاصی که به مشاغل حقوقی اشتغال دارند اعم از وکلا و مشاوره حقوقی و خانواده موظفند طبق تبصره (21) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب (169) از پایانه فروشگاه استفاده کنند. 1987 و تغییرات و الحاقات بعدی.»

انتشار این قوانین مالیاتی بدون احتساب بند (ز) قانون بودجه سال 1399، بررسی های دیوان محاسبات نشان می دهد که در پایان سال 1399 تعداد کل افراد شاغل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی 155572 نفر بوده است. مشاوران پزشکی، وکلا و خانواده شاغل در بخش خصوصی، تنها 54 هزار و 190 نفر در سامانه مالیاتی ثبت نام کردند و کد کنترل دریافت کردند، در حالی که 101 هزار و 82 نفر به سامانه مراجعه نکردند. دیوان محاسبات در محاسبه این کسر بودجه مالیات پرداخت نمی کند، ثبت نام در سامانه به معنای پرداخت مالیات نیست، ممکن است افرادی در این صنوف باشند که کد کنترل دریافت کرده اند اما به دلایلی از پرداخت مالیات فرار کنند. یعنی بر اساس گزارش دیوان محاسبات، 65 درصد از مشاغلی که کسب درآمد می کنند از پرداخت مالیات فرار می کنند.

فرار مالیاتی در برخی استان ها 80 درصد است

بر اساس اعلام دادگاه تجدیدنظر، 24 هزار و 247 نفر از 101 هزار و 82 نفری که در سامانه مالیاتی ثبت نام نکرده اند، بر اساس منابع مختلف در تهران جزو موفق ترین افراد کشور هستند. فارس با 7560 نفر، اصفهان با 6178 نفر، خراسان رضوی با 6080 نفر، مازندران با 5100 نفر، آذربایجان شرقی با 4667 نفر، البرز با 4166 نفر و خوزستان با 3555 نفر در رده های دوم و هشتم قرار دارند. اما از نظر سهم و درصد، طبق اعلام دیوان محاسبات، بخش خصوصی در جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده تا پایان سال 1399 به طور متوسط ​​65 درصد در کل کشور فعال است. بعد از این استان؛ کارکنان این سه اتحادیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با 87.7 درصد فرار مالیاتی در رتبه دوم قرار دارند. ایلام 76.8 درصد، بوشهر 73.9 درصد، قزوین 73، زنجان 72.7 درصد، یزد 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری 72 درصد، هرمزگان 71.5 درصد و کرمان 70.4 درصد در رده های دوم تا دهم قرار دارند. این سه طبقه بیشترین فرار مالیاتی را دارند. فرار مالیاتی در تهران 67.2 درصد است که کمی کمتر از آن استان‌ها، اما بالاتر از میانگین کشوری 65 درصد است. این در حالی است که درآمد این مشاغل در تهران چندین برابر مشابه خود در سایر استان ها از جمله استان های محروم است.

39 هزار پزشک فرار مالیاتی

بر اساس آمار دیوان مالیاتی کشور، در پایان سال 1399 تعداد 85 هزار و 711 پزشک، پیراپزشک، داروساز و دامپزشک شاغل در بخش خصوصی در نظام مالیاتی ثبت شده و بیش از 39 هزار نفر از آنها ثبت نام نکرده اند. این گزارش تنها آمار فردی جامعه پزشکی و فرار مالیاتی وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده را که طبق بند 6 (ز) قانون بودجه ملزم به استفاده از سامانه پایانه مالیاتی هستند، ارائه می کند. 1399 مشخص نشده این محاسبات به دلیل عدم اطلاع از عملکرد مالیاتی این طبقات بوده است.

یکی از وکلایی که گفته بود وکلایی که در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده اند ممکن است به غیر از وکالت مشغول فعالیت باشند. بالاخره طبق قانون وکلا موظف به دریافت کد رهگیری سال گذشته از سازمان امور مالیاتی هستند و ادامه کار و وکالت بدون پرداخت مالیات غیرممکن است. البته وی خاطرنشان می کند که مبالغی که در حال حاضر پرداخت می شود بر اساس خود اظهاری وکلا است و کیفیت و کمیت مالیات های پرداختی وکلا نیز بحث برانگیز است، اما در هر صورت هر فردی که بخواهد در این صنف مشغول به کار شود موظف به دریافت آن است. . کد کنترل سازمان امور مالیاتی

حقوق بگیران امسال 23 هزار میلیارد مالیات پرداخت کرده اند

برای درک اهمیت فرار مالیاتی در جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی و دفاتر خصوصی باید آخرین آمار (به استثنای گمرک) ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی در هشت ماهه اول سال جاری را بدانند. کارمزد) 192 هزار و 350 میلیارد تومان مشمول مالیات شد. بر اساس این گزارش، حدود 75 هزار معادل 39 درصد آن را مالیات بر کالاها و خدمات و حدود 70 هزار را مالیات معادل 36.2 درصد درآمدهای مالیاتی کشور تشکیل می دهد. اشخاص حقوقی یا آن شرکت ها مالیات بر درآمد 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور به میزان 39 هزار تنگه را تشکیل می دهد. این مبنای درآمدهای مالیاتی عمومی شامل حقوق کارمندان بخش دولتی، حقوق کارمندان بخش خصوصی، مشاغل، املاک و درآمدهای مختلف است. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، مجموع مالیات های پرداختی کارکنان دولت و کارکنان بخش خصوصی در 8 ماهه امسال بالغ بر 23 هزار و 243 میلیارد تومان بوده که 12.1 درصد از کل مالیات ها را شامل می شود. درآمدهای مالیاتی ایالتی و معادل مالیات بر دارایی تاجران بیش از 2.6 سفته باز، ارز، طلا، سهام، خودرو و سایر دلالان. بر این اساس، حداقل درآمدهای مالیاتی کشور با پایه مالیاتی، مالیات بر دارایی مرتبط است که کمتر از 8.8 میلیارد تومان و معادل 4.6 درصد از کل درآمدهای مالیاتی است.

65 درصد از شرکت هایی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا