اقتصادی

یک بام و دو هوای دولت در تنظیم بازار کالاهای اساسی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

محمد مهتریانی، عضو هیئت مدیره سندیکای کنسرو ایران در گفتگو با خبرنگار آنلاین با انتقاد از سیاست دولت در زمینه قیمت گذاری دستوری کالاهای اساسی و خوراکی های خانگی گفت: نزدیک به ۴ ماه است که می گذرد. مسئولان کشور از جمله معاون اول رئیس جمهور در تعیین قیمت رب نقش داشتند». گوجه هستند و هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده اند.

وی با بیان اینکه تاخیر این افراد در تعیین قیمت رب گوجه فرنگی منجر به از دست رفتن امکانات تولید، توقف تولید در برخی ادارات و اختلال در بازار این محصول شده است، گفت: از این رو رب گوجه فرنگی افزایش چشمگیری داشته است. در برخی مناطق قیمت 800 گرم رب گوجه فرنگی از 48 هزار هم گذشته است و مردم به راحتی نمی توانند این محصول را پیدا و خریداری کنند.

مختاریانی با بیان اینکه این مسائل در نهایت به ضرر مصرف کنندگان است، افزود: همیشه شاهد بوده ایم که وقتی تنش قابل توجهی در بازار کالا وجود دارد، حتی اگر کالا چندین بار وارد بازار شده باشد، جبران آن بسیار سخت است. در صورت لزوم و این تجربه چندین بار در سال های گذشته در زمینه کالاهای مختلف برای ما اتفاق افتاده است و تکرار آن جالب نیست.

این فعال صنفی افزود: ستاد تنظیم بازار و معاون اول اگرچه باید وقت خود را صرف مسائل کلان اقتصادی کنند، اما چهار ماه است که نتوانسته اند قیمت رب گوجه فرنگی را تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه چند ماه پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی و فرمانده ستاد امنیت غذایی از تولیدکنندگان خواستند تا تولید رب گوجه فرنگی را 12 درصد افزایش دهند تا در بازار اختلالی ایجاد نشود، گفت: بر اساس این توافق شفاهی، تولیدکنندگان نیز شروع به تولید کردند و رب گوجه فرنگی را در بازار توزیع کردند، اما اکنون تعزیراتی با جریمه های هنگفت و میلیاردی مواجه شده اند و جهاد در نامه ای به معاون وزیر کشاورزی تعزیرات از تولید و توزیع گوجه فرنگی خبر داد. پاس به درخواست او بود، اما تعزیره این بیانیه را رد کرد و همچنان بر نظر خود می ماند.

مختاریانی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه قیمت تمام شده رب گوجه فرنگی بالاتر از 50 هزار تومان است، افزود: در جلساتی که با کارکنان ستاد تنظیم بازار داشتیم در نهایت قیمت 45 هزار تومان را به توافق رسیدیم، اما هفته گذشته آنها به توافق رسیدند. نظر این معاونت را منتشر کرد، ابتدا رئیس جمهور مربوط به 43 هزار تومان بود، تولیدکنندگان نیز آن را رد کردند، زیرا قیمت 45 هزار تومان برای آنها به صرفه نبود.

مختاریانی بیان کرد: کارخانه های ماکارونی بیش از چهار ماه است که متحمل ضرر و زیان شده اند و جریمه های آن به قدری سنگین است که می توانند کل صنعت را تعطیل کنند.

وی با تمرکز بر سیاست نادرست در زمینه تنظیم بازار کالاهای اساسی و مواد غذایی، گفت: چند روز پیش وزارتخانه تولیدکنندگان نفت را به سکوت فراخواند و تهدید به کاهش قیمت این محصول کرد. بهانه مسئولان وزارت دفاع این است که قیمت های جهانی کاهش یافته است، اما مسئولان اهمیتی نمی دهند که روغن های موجود در بازار با قیمت های قبلی و روغن ها با نرخ های جدید بین المللی وارد شده است. هنوز وارد کشور ما نشده دو سه ماه طول میکشه تا این روغن ها برسه بیایید کشور

مختاریانی تصریح کرد: دولت تقاضای کاهش قیمت کالاهایی را دارد که بعد از سه ماه وارد کشور می شود اما قیمت گذاری نمی کند تا مسئولیت همه مشخص باشد.

یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کنسرو ایران با اشاره به اینکه تعیین قیمت ماهی تن نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد، خاطرنشان کرد: پس از افزایش قیمت روغن، ستاد تنظیم بازار نیز قیمت روغن را افزایش داد. ماهی تن 12 درصد افزایش یافت اما در این محاسبه قیمت رشد ماهی لحاظ نشده است زیرا قیمت هر کیلوگرم تن ماهی از 32 هزار تومان در سال گذشته به 55 هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است.

مختاریانی تصریح کرد: از سوی دیگر کل فرآیند تولید ماهی تن به صورت دستی است و در سال جاری با افزایش 57 درصدی دستمزد مواجه بوده ایم و همین مسائل باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است.

دکمه بازگشت به بالا