بین الملل

گوترش:‌ وضعیت جهان بدتر شده است

آنتونیو گوترش دومین دوره خود را به عنوان دبیرکل سازمان ملل آغاز کرد و در مصاحبه ای گفت که وضعیت جهانی به مراتب بدتر از اپیدمی Cowid-19، بحران آب و هوا و تنش های ژئوپلیتیکی است که باعث درگیری در همه جا شده است. پنج سال گذشت. با این حال، او پیش از این نیز گفته بود که بر خلاف رئیس جمهور آمریکا، روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد.

به گزارش پرتال پارسی، آنتونیو گوترش به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در اول ژانویه 2017 در اولین روز به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار صلح شد و اولویت های خود را مشخص کرد. بحران کووید-19 و گرمایش جهانی به عنوان دبیرکل برای جلوگیری از درگیری ها و مبارزه با نابرابری جهانی تغییر نکرده است.

گوترش گفت: دبیرکل سازمان ملل هیچ اختیاری ندارد. ما می توانیم تاثیر بگذاریم. من می توانم به شما اطمینان دهم. من می توانم واسطه شوم، اما قدرت آن را ندارم.

گوترش گفت که او بین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد تقسیم شده است که حق حفظ صلح و امنیت بین المللی از جمله از طریق تحریم ها و اقدام نظامی را دارند. روسیه و چین بر سر مسائل کلیدی از جمله تحریم های جدید علیه کره شمالی در روز پنجشنبه با ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه اختلاف نظر داشته اند.

گوترش گفت: فکر نمی‌کنم روسیه به اوکراین حمله کند و امیدوارم حق با من باشد.

وی گفت: علیرغم اینکه بایدن و دیگران نیروهای روسیه را به اوکراین می فرستند، من به دنبال راه حل نظامی برای این مشکل هستم. از طریق دیپلماسی و گفتگوی جدی، و حملات منجر به “عواقب وحشتناک” می شود.

وی گفت: البته ما با مقامات بلندپایه روسیه در تماس بوده ایم اما سازمان ملل هیچ ارتباطی با بحران اوکراین ندارد.

گوترش قرار است روز جمعه به اولویت های سازمان در سال 2022 بپردازد.

گوترش تاکید کرد که نمی توان مردم افغانستان را به خاطر “اشتباه طالبان” به طور دسته جمعی مجازات کرد و “نیاز فوری به افزایش کمک های بشردوستانه” وجود دارد زیرا افغان ها درمانده و در خطر هستند.

وی خاطرنشان کرد که بیش از نیمی از جمعیت کشور به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و بانک های افغانستان باید برای جلوگیری از رکود اقتصادی به کار و سرمایه گذاری در اقتصاد افغانستان ادامه دهند تا به داکتران، معلمان، مهندسان و سایر کارگران پرداخت کنند. کشور.

گوترش گفت که موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان به خود کشورهای عضو مربوط است، اما 20 سال بعد، پس از خروج نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده از افغانستان، سازمان ملل متحد در ماه اوت گذشته، طالبان را برای به دست گرفتن قدرت در افغانستان تحت فشار قرار داد. . تضمین حقوق زنان، به ویژه حقوق زنان، از جمله حق دختران برای کار و تحصیل، و نیز دولت فراگیر و نمایندگی از جمعیت متنوع افغانستان.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که در المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه “به عنوان یک حرکت سیاسی” شرکت خواهد کرد و “کل جهان برای یک هدف خوب و یک پیام صلح آمیز گرد هم خواهند آمد.”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا