بین الملل

گمانه‌زنی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از موعد احتمالی توافق سازش با عربستان

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت، چارچوب کلی توافق برای برقراری روابط میان این رژیم و عربستان با میانجیگری آمریکا احتمالا تا اوایل سال آینده میلادی آماده می‌شود.

به گزارش پرتال پارسی، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص برقراری روابط میان این رژیم و عربستان گفت، می‌توان شکاف ها را پر کرد. این امر زمان‌بر است، اما پیشرفت حاصل شده است.

وی ادامه داد: من معتقدم که قطعا این احتمال وجود دارد که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ و بعد از چهار یا پنج ماه وارد مرحله‌ای شویم که در آن جزئیات توافق تکمیل می‌شود.

اظهارات کوهن مبنی بر احتمال اعلام عادی‌سازی در سال آینده میلادی بعد از آن مطرح می‌شود که سه کشور به حصول پیشرفت در مذاکرات پیچیده اشاره کردند.

کوهن همچنین در اظهاراتی علی‌رغم پیچیده توصیف کردن توافق با عربستان، ادعا کرده است که بعد از برقراری روابط میان رژیم اسرائیل و عربستان که در دسترس است، بسیاری از کشورها روابط خود را با اسرائیل عادی خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات رژیم صهیونیستی از جمله الی کوهن بارها درباره نزدیکی دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفته‌اند؛ اما اخیرا رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که تلاش‌های بی‌وقفه رژیم اشغالگر برای عادی سازی روابط با ریاض طی سال جاری میلادی بی‌نتیجه خواهد بود.

همچنین ریاض بارها تاکید کرده است که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به اجرای طرح صلح عربی بستگی دارد که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در سال ۲۰۰۲ آن را ارائه کرد و مبتنی بر ایجاد کشور به رسمیت شناخته شده فلسطینی در سطح بین‌المللی و در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج تل‌آویو از بلندی‌های اشغالی جولان در ازای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا