بین الملل

گفتگوی تاجر لبنانی با مامور سیا؛آیا بن‌سلمان ترور می‌شود؟

در پایان ، این وضعیت ثابت شد. تاجر لبنانی دست خود را بلند کرد و به سفیر گفت که چندین شاهزاده سعودی که می خواستند از موقعیت دولت بایدن در مورد طرح سرنگونی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مطلع شوند ، مخالف بودند. مأمور سیا جوابی نداد و رفت و گفت اگر حرفی برای گفتن دارد با او تماس می گیرد.

در مصاحبه ای با Spy Talk ، مأموران باتجربه اطلاعاتی تأکید کردند که چنین سناریویی بعید است. داگلاس لندون ، که 34 سال در CIA در خاورمیانه کار کرده است ، گفت: “حداقل کار ما این است که به آنها گوش دهیم.”

به گفته بروس ریدل ، تحلیلگر سابق سیا در خاورمیانه ، باید از چنین تروری جلوگیری شود. وی گفت: “او ممکن است سیا را مجبور به تشکیل جلسه و گوش دادن به آنها کند ، اما در هر اقدامی مراقب خواهد بود.”

بایدن از محمد بن سلمان بیزار است. پس از یافته های سیا در سال 2018 در مورد قتل بی رحمانه جمال هاشجی روزنامه نگار سعودی ، بایدن وی را به دستور ولیعهد عربستان سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول “هولیگ” خواند. اکنون آزمایش شاهزاده سعودی آسان تر است ، زیرا ایالات متحده دیگر به نفت عربستان وابسته نیست.

بیشتر شاهزادگان سعودی او را تحقیر می کنند. آنها از سال 2017 که قبیله 35 ساله به قدرت رسید ضرر کرده اند. وی سال گذشته با رقبا و مخالفان بالقوه خود جنگید ، سپس وزیر دفاع پادشاه صدها شاهزاده ، میلیاردر و مقامات عالی رتبه دولتی را برای سرکوب فساد در هتل لوکس ریتز کارلتون در ریاض دستگیر کرد و در نهایت 106 میلیارد دلار وام گرفت.

کارشناسان می گویند از آن زمان ، بسیاری از زندانیان و زندانیان از وارث عربستان سعودی احساس انزجار کرده اند.

به دنبال انتشار خبر درگذشت هاشجی ، دونالد ترامپ پیام پشتیبانی را ارسال کرد. اما آوریل هینز ، نامزد بایدن برای مدیر اطلاعات ملی ، قول داده است که تحقیقات سیا در مورد این حادثه را از طبقه بندی خارج کند. این بدان معناست که واشنگتن ممکن است رسماً محمد بن سلمان را مقصر کشته شدن هاشگیئی قلمداد کند. گامی با عواقب قانونی و دیپلماتیک.

علاوه بر این ، استفاده کورکورانه محمد بن سلمان از مهمات آمریکایی علیه شهروندان یمنی ، بایدن را به عنوان بخشی از ارزیابی کلی روابط آمریکا و عربستان سعودی متعهد به محدود کردن فروش اسلحه به آل سعود کرد.

بنابراین ، اگر هر شاهزاده مخالف سعودی با سیا دیدار کند و در مورد کودتا علیه محمد بن سلمان بحث کند ، برخی از مقامات اطلاعاتی سابق می گویند شکی نیست که سازمان جاسوسی باید آن را بپذیرد.

جیمز کلاپر ، مدیر سابق آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده و مدیر اطلاعات ملی تحت دولت اوباما ، گفت که اوضاع به دلیل مسائل لجستیکی ، سیاسی و دیپلماتیک پیچیده است و مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی در یک ایمیل گفت که این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله اینکه چند شاهزاده در این طرح دخیل هستند. Clapper گفت: “برخی از آنها از دیگران تأثیر بیشتری دارند.” سیا ، از جمله ، باید بررسی کند که آیا کودتا می تواند با احتیاط انجام شود ، در کجا صورت گرفته و بهترین نماینده آمریکا چه کسی خواهد بود؟

کلاپر گفت: “اگر هدف تغییر رژیم است ، ارزیابی سیاست های آن دشوار است و سیاستمداران آمریکایی باید بسیار محتاط باشند وقتی که طبق برنامه پیش نرود.”

بروس ریدل ، اکنون یک متخصص در موسسه بروکینگز در خاورمیانه ، می گوید برای خلاص شدن از شر سلمان دو راه وجود دارد. یکی اینکه بایدن باید راهی پیدا کند تا ملک سلمان را متقاعد کند که اعتبار بزرگ پادشاهی او در جهان به ویژه با وخامت چهره وی در ایالات متحده رو به زوال است.

به گفته ریدل ، این گزینه بعید است ، زیرا بعید است شاه سلمان علیه پسر محبوب و وارث آینده خود اقدامی انجام دهد. وی همچنین می داند که ایالات متحده چاره ای جز مقابله با او ندارد.

شاهزادگان سعودی همچنین ممکن است بخواهند بن سلمان را با یا بدون حمایت آمریکا ترور کنند. اما ریدل می گوید چنین عملیاتی بسیار دشوار است. این شاهزاده سعودی از نگهبانان پیشکسوتان خود است و تمام وقت خود را در نئوم می گذراند. ریدل گفت: “هنوز هیچ کس در آنجا زندگی نمی کند ، بنابراین تهیه آن بسیار آسان است.” همچنین گزارش هایی معتبر اما تأیید نشده از سه مورد ترور بن سلمان وجود داشت که همه آنها بی نتیجه بودند.

داگلاس لندون ، تحلیلگر اندیشکده ایالات متحده در انستیتوی خاورمیانه ، گفت: بن سلمان ریاست یک سازمان جمع آوری اطلاعات را بر عهده دارد که به طور مداوم تهدیدها را کنترل می کند ، به ویژه در شبکه های اجتماعی

310 310

دکمه بازگشت به بالا