فرهنگ و هنر

کشف اتفاقی مجسمه تاریخی در مزرعه سیب‌زمینی

بر اساس یک گزارش واقعی به نقل از Ancient Origins، بسیاری از آثار تاریخی و خرابه های باستانی به طور تصادفی توسط کشاورزان در پروژه های ساختمانی یا مزارع کشف شد. این اتفاق اخیراً در یکی از روستاهای کوچک قرقیزستان رخ داد و یک کشاورز به طور غیرمنتظره ای مجسمه عظیمی از قرن ششم پس از میلاد را در یک مزرعه پیدا کرد.

در 15 اکتبر 2022، یک کشاورز به نام “ارکین توربیو” در یک مزرعه سیب زمینی مشغول به کار بود که با یک جسم جامد روبرو شد. او که فکر می کرد به سنگ بزرگی برخورد کرده است، به کندن سنگ سخت ادامه داد. سرانجام به مجسمه سنگی بزرگی رسید که به شکل صورت و بدن انسان حک شده بود.

به زودی کشاورز متوجه شد که مجسمه سنگی که پیدا کرده بود در واقع یک نسخه بزرگتر از نوعی مجسمه است که به “بالبال” معروف است. از این نوع مجسمه ها به عنوان سنگ قبر یا نشانگر قبر استفاده می شد.

طول مجسمه یافت شده در مزرعه «ارکین» حدود 3 متر است. این مجسمه مردی را با نوعی زره ​​به تصویر می کشد که یک دستش در پهلو و دست دیگر خمیده جلوی بدنش است. شمشیر کوچکی در یک دست این مجسمه حک شده است که قسمت پایین آن تراشیده نشده است و می توان نتیجه گرفت که این قسمت از مجسمه در خاک مدفون شده است.

اما مجسمه سنگی یافت شده در مزرعه “ارکین” اولین مجسمه یافت شده در قرقیزستان نیست. تاکنون انواع مختلفی از مجسمه ها پیدا شده است و می توان نتیجه گرفت که استفاده از این مجسمه ها در منطقه رواج داشته است.

دکمه بازگشت به بالا