چرا «چابهار» «جبل‌علی» نشد؟ – پرتال پارسی

چرا «چابهار» «جبل‌علی» نشد؟ - ایسنا

مدیر روابط عمومی و روابط بین الملل منطقه آزاد چابهار در یادداشتی به مقایسه منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد جبل علی در امارات متحده عربی ، به بررسی دلایل مهم اختلافات بین دو منطقه پرداخت.

حسام الدین یوسفی گفت: “منطقه آزاد چابهار 18 برابر منطقه آزاد جبل علی امارات است ، اما ظرفیت تجاری بندر جبل علی 33 برابر منطقه آزاد چابهار است.” شباهت های سطحی و مشهور مقایسه هاست: مقایسه ظاهر دو عدد در یک نمای بدون خواندن! سرانجام ، نتیجه گیری اینست که “ما در استفاده از فرصتهای خود کم کاری کرده ایم.” هدف این گزارش دفاع از کار “انجام شده” و “انجام نشده” در منطقه آزاد چابهار یا سایر مناطق آزاد ایران نیست ، اما بد نیست که مثلاً دستاوردهای جبل علی را دوباره بخوانید. چرا چابهار جبل علی نشد؟

چابهار میلیارد ریال؛ جبل علی میلیارد دلار!

منطقه آزاد چابهار 16 سال بعد با اندکی تفاوت در سرمایه اولیه با منطقه آزاد جبل علی آغاز شد: منطقه آزاد چابهار یک منطقه آزاد جبل علی با سرمایه گذاری اولیه یک میلیارد ریال و سرمایه گذاری اولیه 2.5 میلیارد ریال است!

منطقه آزاد چابهار در سال 1993 با بودجه اولیه یک میلیارد ریال تأسیس شد و سیاوش سمیعی به عنوان اولین مدیرکل منطقه آزاد چابهار وظیفه تأمین زیرساخت های منطقه آزاد را بر اساس درآمد وارداتی داشت. در نتیجه ، از روز اول منطقه آزاد چابهار ، به جای اینکه بزرگ فکر کنید ، در راه تأمین هزینه های روزانه بود. دفتر اولین مدیرکل منطقه آزاد چابهار که هنوز هم به عنوان سوغات در منطقه آزاد نگهداری می شود ، در واقع یک محفظه کانتینر است.

در مقابل ، ایجاد منطقه آزاد جبل علی در امارات از سال 1977 آغاز شد و در سال 1985 با پرداخت 2.5 میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت ها افتتاح شد. لازم به ذکر است که در مورد منطقه آزاد جبل علی این منطقه آزاد با فراهم شدن کلیه زیرساخت های لازم به بهره برداری رسیده است. برق ، آب ، فرودگاه های پیشرفته ، دفاتر ، انبارهای داخلی و تهویه مطبوع مجهز ، هتل ها و راه های دسترسی از جمله زیرساخت های لازم برای توسعه فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد ساخته شده در جبل علی قبل از بهره برداری است.

به طور خلاصه ، منطقه آزاد چابهار 16 سال دیرتر از منطقه آزاد جبل علی ، بدون استفاده از هیچگونه امکانات و زیرساختی ، راه اندازی شد!

بندر چابهار را گم کرده اید. جبل علی با بزرگترین بندر مصنوعی!

ویژگی دیگری که جبل علی را در بین تمام مناطق آزاد جهان منحصر به فرد کرده است ، بندر این منطقه آزاد است. بندر جبل علی به عنوان یکی از بزرگترین بنادر ساخته شده توسط بشر با 14 کیلومتر اسکله اسکله با عمق مناسب آب ، اسکله بزرگترین کشتی های باری و کانتینری جهان را ایجاد کرده است. برعکس ، منطقه آزاد چابهار تا فوریه 2017 که قانون توسعه منطقه آزاد تصویب شد ، نمی توانست وارد بندر شود. این بدان معنی بود که تولید کننده و بازرگان برای وارد کردن یا صادرات مواد اولیه و رسیدن به بندر مجبور بودند منطقه آزاد را ترک کنند تا مطابق قوانین و مقررات قاره عمل کنند.

از زمان تأسیس منطقه آزاد چابهار از سال 1993 تا 2019 ، بندر در منطقه آزاد قابل دسترسی نبوده است. علاوه بر این ، هنگامی که منطقه آزاد جبل علی در سال 1985 ، هشت سال قبل از ایجاد منطقه آزاد چابهار ، فعالیت خود را آغاز کرد ، به سه ترمینال دریایی با ظرفیت نامحدود برای کشتی ها مجهز شد.

چابهار فرودگاه را گم کرد. جبل علی با 3 فرودگاه بین المللی

منطقه آزاد جبل علی در 55 کیلومتری فرودگاه بین المللی دبی ، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان و 70 کیلومتری فرودگاه شارجه ، دومین فرودگاه بزرگ امارات واقع شده است. اما راه اندازی فرودگاه برای منطقه آزاد جبل علی و مرز این منطقه آزاد در دستور کار این منطقه آزاد قرار گرفت و تا سال 2010 ، فرودگاه بین المللی آل مکتوم در منطقه آزاد جبل علی راه اندازی شد. فرودگاه بین المللی المکتوم اجازه ورود به منطقه آزاد جبل علی را داد که مناطق آزاد تجاری کمتری در جهان نسبت به منطقه آزاد جبل علی داشت.

با این حال ، تنها راه خروج از فرودگاه در منطقه آزاد چابهار ، نه تنها فرودگاه کناراک است که یک فرودگاه نظامی است ، بلکه پروازهای بین المللی مانند امارات ، اتحادیه ، ترکیه ، انگلیس ، ایرفرانس ، لوفت هانزا و دیگران. به فرودگاه بروید ، که حتی بازرگانان بین المللی نیز نمی خواهند به فرودگاههای نظامی بروند. از طرف دیگر ، فرودگاه کنارک در خارج از منطقه آزاد قرار دارد و از مزیت ترافیک منطقه آزاد برای تجار و سرمایه گذاران خارجی برخوردار نیست. برای بازدید از چابهار ، یک سرمایه گذار خارجی ابتدا باید ویزا گرفته ، وارد سرزمین اصلی شود و سپس به منطقه آزاد چابهار سفر کند.

آب آشامیدنی و جاده ها ماندن بین صفر تا صد

چابهار 29 سال است که راه آهن استاندارد یا مسیر ترانزیتی ندارد. با وجود همه تلاش ها ، راه آهن هنوز به چابهار نرسیده است و منطقه آزاد چابهار از ضعف امنیتی رنج می برد. مسیرهای استاندارد حمل و نقل. علاوه بر این ، 36 سال پیش وقتی منطقه آزاد جبل علی تأسیس شد ، به 7000 کیلومتر بزرگراه ترانزیتی و شهری مجهز شد.

وضعیت چابهار و جبل علی از نظر تأمین آب تمیز مشابه وضعیت جاده های دسترسی نیست و این دو منطقه در دو طرف طیف های صفر و صد واقع شده اند. چابهار با کمبود آب شیرین روبرو شد و جبل علی به طور کامل تأمین شد و مشکلی در تأمین آب شیرین وجود نداشت.

چابهار غرق در قانون شد. جبل علی پشت سد مقاومت است

آب موجب رونق می شود. اما ناتوانی انسان در کنترل اندازه بزرگ خود می تواند منجر به جاری شدن سیل و تخریب شود. قانون یکسان است ، وجود آن برای توسعه بشریت ضروری است ، اما اندازه و فراوانی آن نظم زندگی را مختل می کند. قانون بزرگ دیگر نیازی به توسعه ندارد ، آن را می زند و به پایه های اقتصاد آسیب می رساند. بسیاری از قوانینی که حتی برخی از اقتصاددانان آنها را “قوانین اجرایی” می خوانند ، اقتصاد کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه را با چالش مواجه می کند. بسیاری از قوانین و قوانین تجارت در چابهار ، مانند سایر مناطق کشور ، بی ثباتی ایجاد می کند و انگیزه های سرمایه گذاری را کاهش می دهد. قوانین ، قوانین و بخشنامه هایی که چندین بار در روز صادر می شود ، همیشه تجارت را در موقعیت بحرانی قرار می دهند.

با این حال ، قوانین و مقررات عمومی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد جبل علی حداقل در دهه گذشته بدون تغییر باقی مانده است و مشاغل در سایه این ثبات رشد کرده اند.

چرا چابهار ، جبل علی نیست؟

به تمام زیرساخت ها و زیرساخت هایی که زمینه ساز توسعه جبل علی هستند ، انگیزه های کوچک و بزرگ منطقه آزاد جبل علی و ثبات رهبری را اضافه کنید تا توضیح دهید چرا چابهار به جبل علی تبدیل نشده است!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا