11 دلیل اصلی استارت نخوردن ماشین و راه حلها
استارت نخوردن ماشین میتواند حسابی حالتان را بگیرد به خصوص اگر عجله داشته باشید یا برای انجام دادن یک کار مهم سوار اتومبیلتان شده باشید. اما نگران نباشید امداد خودرو کرج به شما در حل این مشکل کمک میکند. در ادامه با دلایل استارت نخوردن خودرو، راه های برطرف کردن سریع این مشکل و ابزار مورد نیاز در این شرایط برای هر راننده بسیار ضروری و حتی گاهی حیاتی است.
چرا ماشین استارت نمیخورد؟
زمانی که ماشین استارت نمیزند در لحظه اول شاید نگران شوید که چه اتفاقی ممکن است افتاده باشد و شاید هزینه زیادی برای تعمیر خودرو در نظر بگیرید. اما قبل از اینکه ناراحت شوید و به فکر پول و هزینه ها باشید بهتر است دلایل اصلی استارت نخوردن ماشین را بررسی کنید. میتوان این دلایل را به چند دسته تقسیم کرد که مربوط به قسمت های زیر در خودرو هستند:
- سیستم الکتریکی ماشین یا برق خودرو
- قفل شدن موتور (خودروهای گیربکس دندهای)
- گیربکس (خودروهای گیربکس اتومات)
- سیستم احتراق
هر یک از 4 بخش بالا در یک خودرو دلایل مختلفی برای استارت نزدن ماشین دارند که در ادامه این مطلب به بررسی مشکلات اصلی تک تک این قسمت ها میپردازیم.
سیستم برق خودرو رایج ترین علت استارت نزدن ماشین
سیستم الکتریکی ماشین شامل 5 بخش مهم است که در استارت نخوردن خودرو نقشی اصلی دارند. به ترتیب برای چک کردن از این بخش ها شروع کنید :
- فیوزها
- سوییچ
- باطری
- استارت
- دینام
استارت نخوردن خودرو به دلیل سوختن فیوزها
زمانی که ماشین استارت نخورد قبل از اینکه به سراغ باطری بروید بهتر است فیوزها را چک کنید به ویژه فیوز استارت. در صورتی که مشکل از فیوزها باشد با تعویض فیوز معیوب، ماشین شما بدون هیچ هزینه ای روشن میشود. (قیمت فیوز بسیار کم و ناچیز است و میتوان از آن صرف نظر کرد)
سوییچ معیوب دلیل دوم استارت نزدن خودرو
بعد از چک کردن فیوزها و مطمئن شدن از سالم بودن آنها به سراغ سوئیچ بروید. سوئیچ را بچرخانید ولی استارت نزنید به این حالت «سوییچ باز» می گویند. اگر سیم کشی ها و مغزی سوییچ مشکلی نداشته باشد، برق وارد صفحه کیلومتر جلوی راننده میشود. مشکلات مربوط به سوییچ خودرو باید توسط افراد متخصص و تکنسین ها رفع شود.
باطری دلیل عمده روشن نشدن ماشین
پس از باز کردن سوییچ، استارت بزنید. اگر هنگام استارت زدن برق صفحه کیلومتر قطع شود و استارت نخورد باید به سراغ باطری بروید. زیرا در این حالت باطری ضعیف یا خراب شده و باید آن را شارژ یا تعویض نمایید.
در این حالت باید از معیوب بودن باطری اطمینان حاصل کنید. برای این منظور از یک سیم استفاده کنید و قطب مثبت و منفی باطری را در یک لحظه به هم متصل کنید. اگر یکی از قطب ها جرقه زد پس باطری شما سالم است ولی اگر جرقهای قوی اتفاق نیفتاد باید باطری را تعویض کنید تا خودرویتان روشن شود.
روش های روشن کردن خودرو با باتری معیوب
حالا که از خراب بودن باطری مطمئن شدید و میخواهید هرچه سریعتر خودرویتان را روشن کنید و فرصت تعویض یا هزینه خرید باتری را ندارید؛ دو راه حل را به شما پیشنهاد میدهیم.
هل دادن: ماشین را در حالت دنده 2 قرار دهید و هل بدهید. (امیدوارم که ماشینتان روشن شود!) سعی کنید خودروهای ایرانی را با این روش روشن نکنید چون ممکن است تسمه تایم پاره شود و هزینه سنگینی در بر داشته باشد.
باطری به باطری کردن: این روش بسیار ساده، سریع و ارزان برای استارت نخوردن خودرو است. شما به دو عدد سیم برای اتصال به باطری معیوب و باطری سالم یا همان باطری به باطری کردن احتیاج دارید. سر مثبت را به مثبت و منفی را به منفی وصل کنید. پس از جرقه زدن استارت بزنید تا ماشین روشن شود. (باید حداقل یک ساعت اتومبیل روشن بماند تا باطری شارژ شود)
استارت معیوب یکی از دلایل روشن نشدن ماشین
اگر در هنگام استارت زدن صداهای غیرمعمولی مانند تقتق شنیدید فورا به سراغ استارت بروید. استارت از سه قسمت ممکن است دچار مشکل شود :
بوش استارت: اگر خودرو ضعیف استارت میخورد و دیر روشن میشود باید استارت تعمیر شود و بوش ها را عوض کنید.
اتوماتیک استارت: اگر هنگام استارت زدن صدای غیرعادی مانند تقتق شنیدید به احتمال زیاد اتوماتیک استارت ضعیف شده و باید آن را تعویض یا تعمیر نمایید.
نحوه تشخیص خراب بودن اتوماتیک استارت: از یک سیم استفاده کنید و یک سر آن را به قطب مثبت باتری و سر دیگر آن را به سوکت اتوماتیک متصل کنید. سپس استارت بزنید؛ اگر ماشین استارت خورد و روشن شد به این معنی است که اتوماتیک استارت ضعیف شده و با نصب یک رله مشکل استارت نخوردن خودرو حل میشود. اما اگر با اتصال سیم باطری به اتوماتیک باز هم ماشین روشن نشود باید اتوماتیک استارت را تعویض نمایید.
چرخ دنده استارت: اگر هنگام استارت زدن ماشین قژقژ کند و صدای قیژ بدهد بدون شک چرخ دنده استارت دچار مشکل شده و باید آن را تعمیر کنید.
خرابی دینام یکی از دلایل استارت نخوردن و خاموش شدن ناگهانی خودرو
اگر خودرویتان ناگهان خاموش شود و دیگر استارت نخورد شک نکنید مشکل از دینام است. زیرا همان طور که میدانید وظیفه دینام شارژ کردن باتری خودرو است. اگر دینام به درستی عمل نکند، شارژ باطری تمام میشود و به اصطلاح دشارژ میشود. در این شرایط پس از چند دقیقه روشن ماندن ماشین، ناگهان خودرویتان خاموش میشود و نمیتوانید آن را روشن کنید چون باطری توسط دینام شارژ نشده. بنابراین ابتدا دینام را تعمیر نمایید سپس باطری را شارژ کنید.
استارت نخوردن خودرو به دلیل قفل شدن موتور
اگر سیستم برق خودرو مشکلی نداشت یعنی باتری، سوییچ، استارت، دینام، فیوزها و سیم کشی ها سالم بودند، به احتمال زیاد موتور قفل شده است. اگر یاتاقان ها بشکنند یا دچار چسبیدگی شوند، یا واشر سرسیلندر بسوزد یا استارت بشکند و قطعات آن بین فلایویل گیر کنند، موتور قفل میشود
تشخیص قفل شدن موتور در خودروهای گیربکس دنده ای
کلاچ را تا ته بگیرید و دنده را در وضعیت 5 قرار دهید؛ سپس کلاچ را رها کنید و ماشین را هل دهید. اگر ماشین حرکت کند یعنی موتور قفل نشده، اما اگر خودرو حرکت نکرد، موتور قفل شده و شما به یک فرد متخصص نیاز دارید.
خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین
اگر سلکتور گیربکس درخودروهای با گیربکس اتوماتیک خراب باشد، زمانی که دسته دنده در وضعیت R یا D باشند، اتومبیل استارت نمیخورد. در این صورت پیام ها از گیربکس به کامپیوتر خودرو یا ECU ارسال نمی .شود و باید ماشین را به تعمیرگاه ببرید.
مشکلات سیستم احتراق دلیل استارت نخوردن ماشین
سیستم احتراق به وسیله استارت خوردن شروع به کار میکند، بنابراین رابطه مستقیمی با هم دارند و خرابی هر کدام باعث کار نکردن دیگری میشود. پمپ سوخت و فیلتر سوخت دو علت اصلی برای استارت نزدن ماشین در بخش احتراق هستند.
استارت نخوردن ماشین به دلیل پمپ سوخت و رله
اگر پمپ سوخت یا رله آسیب دیده باشند، نمیتوانند سوخت را با فشار مناسب وارد محفظه احتراق کنند و نتیجه آن استارت نزدن ماشین است. برای بررسی سالم بودن پمپ و رله باید از یک ولتمتر استفاده کنید. ابتدا سوییچ را باز کنید (خودرو را روشن کنید). سپس جریان مثبت پمپ سوخت را بررسی کنید. اگر وضعیت عادی بود فیوز پمپ را بررسی کنید. اگر فیوز سالم بود رله ی پمپ سوخت را چک کنید.
تعویض نکردن فیلتر سوخت دلیلی برای استارت نخوردن اتومبیل
کثیف شدن فیلتر سوخت سبب ایجاد اختلال در سیستم سوخت رسانی میشود و مانع دسترسی موتور به سوخت خواهد بود. بنابراین اگر استارت نزدن به دلیل فیلتر سوخت است باید آن را تعویض کنید.
نکته: سعی کنید پس از 20 هزار کیلومتر فیلتر سوخت را عوض کنید.