اقتصادی

چرا قدم به قدم مغازه می‌بینیم!؟

معاون رئیس جمهور و سخنگوی اتاق بازرگانی ایران برخی چالش های پیش روی خرده فروشان را تشریح کرد و گفت: بسیاری از اتحادیه ها به نفع آنها نیستند و این به دلیل سرمایه گذاری در صنعت و کشاورزی و ایجاد شغل است.

رضا بنانژاد در مصاحبه با پرتال پارسی ، تفاوت روش های تجارت در ایران و کشورهای پیشرفته را متذکر شد: به عنوان مثال ، شدت سرانه اتحادیه های کارگری متفاوت است ، بنابراین در ایران 27 تا 28 نفر مراجعه می کنند. با این حال ، این رقم در کشورهای پیشرفته از 170 تا 180 و در جهان به طور متوسط ​​100 است.

وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته مغازه ها بزرگ هستند و هر یک از آنها فروشگاه های متعددی محسوب می شوند که منجر به افزایش هزینه و قیمت واحدها می شود ، زیرا تعداد واحدهای صنفی متناسب با جمعیت کشور است. بنابراین اصناف باید در راستای پایین آوردن ، محدود كردن و كنترل سقف واحدهای صنفی حركت كنند یا بر روی آن مرزی قرار دهند تا تا حدی نامتقارن و بی مزه رشد نكند.

سخنگوی اتاق بازرگانی ایران در ادامه سخنان خود بر رشد کنترل نشده رستوران ها و فست فودها تاکید کرد و گفت: “این زمانی است که مشتریان آنها محدود و ثبت نام می شوند و به تعداد محدودی تقسیم می شوند.” بنابراین ، هزینه ثابت می ماند ، اما درآمد آنها کاهش می یابد. در نتیجه ، هزینه آنها افزایش می یابد ، که در برخی موارد منجر به ورشکستگی و رقابت نامطلوب بین رستوران ها می شود.

بنابراین ، به نظر وی ، افزایش تعداد اتحادیه های کارگری به نفع خود اتحادیه های کارگری نیست. به عنوان مثال ، تعداد فروشگاه های پوشاک افزایش یافته است ، اما به دلیل وضعیت اقتصادی در سال های اخیر ، تقاضا حتی تثبیت نشده و یا حتی کاهش نیافته است.

چرا این همه اصناف؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه چرا هر سال تعداد اتحادیه های کارگری در حال افزایش است ، گفت: مشکلات سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در صنعت و کشاورزی این شرایط را ایجاد کرده است. بنابراین ، کمبود سرمایه گذاری و مشاغل در بخشهای دیگر منجر به اشتغال در بخش خدمات و اصناف شده است.

وی افزود: یک شخص می تواند با 50 تا 100 میلیون تن واحد صنفی ایجاد کند و هزینه ایجاد هر شغل در صنایع سنگین حدود یک میلیارد تن و در صنایع سبک – 300 میلیون تن است. این امر برخی از افراد تحصیل کرده و متخصص را مجبور به مراجعه به خرده فروشی کرده است ، که چیز خوبی نیست و نشان می دهد که این افراد نتوانستند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

مشکلات در خرده فروشی

بنانژاد با اشاره به فعالیت 2.8 میلیون اتحادیه کارگری در کشور گفت: یکی از مهمترین موضوعات کشور افزایش نرخ ارز ، شیوع ویروس کرونا و تخصیص هزینه های خاص تحت کنترل سازمان شاخهی اجرایی.”

به گفته وی ، از سال 1397 با افزایش نرخ ارز ، ارزش اتحادیه های کارگری به شدت افزایش یافته و سرمایه آنها کاهش یافته است. نادرست است که بگوییم 10 یخچال واحد صنفی اکنون 400 میلیون حجم است ، زیرا خرید و فروش پول برای اصناف مهم است و نه میزان سرمایه موجود در فروشگاه. از طرف دیگر ، در گذشته اتحادیه های کارگری می توانستند فقط سه یخچال را به قیمت 100 میلیون تن خریداری کنند ، اما اکنون آنها فقط می توانند سه یخچال بخرند. بنابراین سرمایه آنها به 30 درصد رسیده است.

نایب رئیس اتاق اصناف با اشاره به شیوع ویروس کرونا در یک سال و نیم گذشته و ممنوعیت ها و رکود اقتصادی ناشی از آن و غیره. درآمد ممکن است کاهش یابد و توسط مجریه کنترل شود.

به عنوان مثال ، وی گفت ، قیمت آب شسته در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است و لباسشویی به کنترل مصرف آب کمک کرده است ، اما در سال های اخیر مصرف آب آنها سه برابر شده است. خشکشویی ها و رستوران های مشابه وجود دارد.

سخنگوی اتاق اصناف هشدار داد که هر صنف به طور متوسط ​​سه شغل ایجاد می کند. مشاغل مستقیم “.

لازم به ذکر است که امروز روز صنف در تقویم رسمی کشور است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا