چرا سقف عرشه فولادی بهتر است؟

سقف عرشه فولادی یکی از سیستم های سازه ای است که حامیان زیادی دارد. در این مقاله از صفر تا صد این سازه را می شناسیم و اهمیت و محبوبیت آن را در قالب مزایای سقف عرشه فولادی بررسی می کنیم.


سقف فولادی چیست؟

سقف فلزی سقفی است که از ورقه های فلزی ذوزنقه ای شکل و برش دهنده ها ساخته شده است. در نهایت این سقف ها سقف های مرکب هستند که با ریختن آرماتور و بتن در ورق های فلزی (ورق ذوزنقه ای) نصب می شوند.

وجود دارد

تیرهای فرعی یکی از اجزای اصلی سقف عرشه فولادی هستند و بین تیرهای اصلی قرار می گیرند. سقف‌های فولادی را سقف‌های فلزی نیز می‌گویند و از مدرن‌ترین و مستحکم‌ترین سازه‌ها در دنیای ساخت‌وساز هستند.

مشخصات سقف های عرشه فولادی

مواد به کار رفته در عرشه های سقف فولادی با عملکرد هیبریدی خود باعث افزایش سختی سقف و رفتار برشی مناسب می شوند. آنها همچنین وزن کمتری نسبت به سقف های سنتی در ساختمان های اسکلت فلزی دارند.

دلیل سبکی این روکش ها وزن کم ورق گالوانیزه می باشد. در عرشه های سقف فولادی قسمتی از عرشه ساخته شده از ورق گالوانیزه ذوزنقه ای نواری به عنوان قالبی برای ریختن بتن روی عرشه باقی می ماند و نقش سازه ای را با بتن ایفا می کند.

این نوع عملکرد بدون استفاده از پشته، برد تیراندازی را به 4 متر و بیشتر افزایش می دهد. همچنین روش استاندارد ساخت این نوع سقف ها استفاده از ناودانی برای جوش دادن ورق به تیر می باشد که جزء مقررات ملی ساختمان در فصل دهم می باشد.

هدف فرآیندهای مدرن و صنعتی امروزی افزایش سرعت کاربرد، حذف مواد و روش های سنتی وقت گیر و کاهش هزینه هاست. به همین دلیل عرشه های فولادی مورد استفاده در سقف های کامپوزیت باعث افزایش سرعت ساخت سقف و کاهش هزینه ها به ویژه در پروژه های بزرگ می شود.

سقف های کامپوزیت ورق فولادی (Metal Dock) یکی از روش های جدید اجرا در ساختمان ها می باشد و در مقایسه با سایر سیستم های ساختمانی از سرعت اجرای بالایی برخوردار است. از آنجایی که بتن ریخته شده روی سقف دارای سطح بسیار صاف و یکنواختی است، نیازی به کف سازی و گچ کاری نیست.

عناصر سقف فولادی

سقف های فولادی از اجزای زیر ساخته می شوند:

پولات;

گل میخ یا برش

آرماتور؛

بتن

بشقاب فلزی

ورق فولادی از ورق گالوانیزه با ضخامت 0.8 تا 1.2 میلی متر ساخته شده است. به کمک دستگاه موجی می شود (به صورت نیمه ذوزنقه ای) و هر موج در سطح مقطع ورق حالت ذوزنقه ای دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند عرشه فولادی روی لینک کلیک کنید.

پین ها ورق گالوانیزه و بتن را به هم متصل می کنند، این عمل به اعضا اجازه می دهد تا به صورت یکنواخت کار کنند. به عبارت دیگر ناودانی ها همان نقش تیغه ها را ایفا می کنند.

حداکثر قطر ناودانی ها 20 میلی متر است و ارتفاع آنها بسته به اندازه ورق متفاوت است. این ناودانی ها بر روی دستگاه جوش قوس الکتریکی به تیر جوش داده می شوند. بدون این عناصر کوچک، اتصالات سقف عرشه فولادی ناقص و ضعیف خواهد بود.

میلگرد

یکی از قطعاتی که در اکثر سازه ها نقش دارد، آرمیچر است. از این قسمت در ساخت سقف فولادی نیز استفاده می شود. میلگرد در سقف های مسطح فولادی به چهار دلیل زیر استفاده می شود:

• مقاومت دهانه ها و کنسول های پیوسته در برابر لنگرهای منفی.

• بلند کردن بارهای سنگین.

• عملکرد به عنوان تقویت حرارتی.

• مقاومت در برابر لنگر مناسب در صورت در نظر گرفتن عملکرد تیر فولادی.

بتن

در سقف ساختمان فولادی از مواد معمولی یا سنگین استفاده می شود که استحکام آن بسته به نوع نصب و جزئیات بازشو می تواند از 200 تا 300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع متغیر باشد.

،

اصول طراحی سقف های عرشه فولادی

طراحی و نصب سقف فلزی طبق طراحی نیاز به اصول مدرن و نوآورانه دارد. طراحی سقف های فلزی در سه مرحله انجام می شود. ما روش های زیر را در نظر گرفته ایم:

طراحی عملکرد کامپوزیت بین عرشه فولادی و بتن سقف

مهمترین اصل در طراحی سقف فولادی، پیوند خوب بین بتن و ورق فولادی است. عواملی که باعث این اتصال می شوند به نوع برش بستگی دارد مانند شیب ورق، برجستگی های آن، سفت کننده ها، ارتفاع و ضخامت ورق.

.

همه این موارد در SDI، CSSBI، BS5950 و فصل 10 مقررات ملی ساختمان مشخص شده است.

من

طراحی عملکرد کامپوزیت بین قوس فرعی و صفحه عرشه فولادی

در این زمان پانل دوم با تعداد و اندازه قطب ها طبق قوانین ذکر شده در قسمت دوم ایجاد می شود:

Tha

الف) مرحله ساخت: طراحی قبل از بتن ریزی و بارگذاری در حین ساخت.

ب) مرحله بهره برداری: طراحی پس از مونتاژ بتن و ساخت سقف تحت تأثیر کلیه بارهای زنده و مرده.

توزیع بار و کنترل نهایی

پس از طراحی بازشو، با توجه به بار اعمالی، ضخامت بتن و توزیع بار وارده بر عناصر اصلی سازه، برای اطمینان از ایمنی و استحکام سقف در شرایط مختلف، دو مرحله بعدی ضروری است. . کنترل شده توسط:

• کنترل ارتعاشات و ضربه ها در سقف.

• تغییر شکل و کنترل حرکت بالا.

دکمه بازگشت به بالا