یکی از عواملی که در یک محیط حرفه ای بسیار مهم است، لباس های کار می باشد. همه ی شغل های کوچک یا بزرگ بایستی لباس کار ویژه ی خود را داشته باشند. بیشتر سازمان ها یا شغل های اقتصادی برای محیطی ایمن تر و بهتر برای کارکنان، به خصوص برای کارکنانی که در زمینه های ساختمانی کار می کنند؛ از لباس کار استفاده می کنند. به طور کل لباس کار برای شغل های پر خطر جزو واجبات می باشد. با توجه به نوع فعالیت شرکت، مدل های مختلفی برای لباس های کار وجود دارد.
اهمیت لباس کار در ایمنی بدن
ممکن است برای برخی از افراد این سوال در ذهنشان به وجود آید که چرا یک شرکت به لباس کار احتیاج دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که اهمیت در ایمن نگه داشتن بدن، بسیار زیاد است. این یک وظیفه برای کارفرما می باشد که ایمنی کارکنان خود را به وسیله ی تهیه تجهیزات حفاظتی لازم مثل لباس های ایمن کار حفظ کند. اما در برخی از موارد متاسفانه برخی از کارفرمایان در زمینه ی اهمیت ایمنی کارگران و یا کارمندان خود کوتاهی می کنند. و این کار علاوه بر اینکه جان کارکنان را به خطر می اندازد، هزینه های زیادی را برای کارفرما ها در صورت بروز حادثه ای ایجاد می کند.
خرید لباس کار برای کارکنان یک شرکت یا کارگران یک ساختمان مزایای زیادی دارد؛ که این مزایا عبارتند از:
حفاظت از آسیب ها: بیشتر محیط های کاری، از حوادث احتمالی خطر ناک ایمن نیستند. به همین خاطر لباس کار می تواند ایمنی را برای کارکنان بیشتر کند. به این اقراد ممکن است صدمات مختلفی مثل آسیب به سر، آسیب به پا یا دست، آسیب به چشم و … وارد شود که وجود لباس های کار باعث می شود این آسیب ها خطری ایجاد نکنند. لباس های کار ایمن شامل دستکش، عینک، کلاه های ایمنی، کفش یا چکمه های محکم و یا ماسک می باشد.
محافظت از بیماری های تنفسی: برخی دیگر از مشاغل وجود دارد که کارکنان به ناچار مجبورند با دود و گاز های سمی کار کنند. در اینگونه شرایط، به کار گیری ماسک های تنفسی این امکان را می دهد که افراد در برابر ذرات گرد و غبار و گاز های خطرناک ایمن شوند.داشتن آمار کارمندان: سازمان ها و شرکت ها و کارخانه ها با استفاده از لباس کار مخصوص خود می توانند، کارمندان و کارکنان خود را شناسایی کنند. افرادی که لباس کار مشابهی دارند، به آسانی قابل تشخیص هستند.پس با این کار راحت تر می توان آنها را سازماندهی و مدیرت کرد.
تاثیر لباس کار در نحوه عملکرد کارکنان
علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، لباس کار یک مزایای دیگر نیز دارد؛ که آن این است که وجود لباس یکدست برای کارکنان می تواند در آنها احساس مفید بودن و متعلق بودن به یک تیم بزرگ را ایجاد کند. در چنین وضیعتی عملکرد کارکنان نیز به طور قابل چشمگیری بهتر می شود و با انگیزه و علاقه ی بیشتری و همین طور خلاقانه تر از قبل به کار خود ادامه می دهند.بنابراین وجود لباس کار برای کارکنان جدا از بحث ایمنی و واجبات، در شغل های بی خطر نیز یک جور هماهنگی ایجاد می کند و بر نحوه عملکرد کارکنان، تاثیر می گذارد.
نقش لباس کار در برندسازی
یکی دیگر از مزایایی خرید لباس کار در تهران دارد این است که می تواند در برند سازی کمک کند. لباس کار و کلاه های ایمنی مارک دار این امکان را دارند تا ویژگی های قابل توجهی در تجارت به همراه داشته باشند. بنابراین شما می توانید تصویر برند خود را بر روی لباس و یا کلاه خود چاب کنید، و با این کار به تقویت تصویر برند خود کمک کنید.
انواع لباس کار خلبانی و آشنایی با ویژگی های مهم هر کدام
لباس کار خلبانی، یکی از لباس های خاص و منحصر به فرد با طراحی جذاب می باشد که به تدریج با پیشرفت دانش و فناوری در حوزه هوانوردی، این محصول نیز دستخوش تغییراتی شد؛ به گونه ای که امروزه شاهد تولید انواع لباس خلبانی می باشیم. این لباس کار علاوه دارا بودن ویژگی های مهمی که در ادامه به آن می پردازیم، به دلیل طراحی خاصی که دارد به نوعی احساس اعتماد به نفس و آراستگی را نیز در فرد ایجاد می نماید.
به طور کلی خرید لباس کار خلبانی، در دو دسته : نظامی و غیر نظامی به بازار عرضه شده است که در ادامه به تفصیل به آن پرداخته ایم.لباس کار خلبانی غیر نظامی همان طور که از نامش پیداست، پوشش خلبان های خطوط هوایی می باشد که برخلاف لباس خلبانی نظامی، عموما دارای ظاهری مشابه و یکسان با هم هستند.
البته لازم به ذکر است که در زمان های گذشته لباس خلبانی به این صورت نبود و اغلب پوشش کارکنان این حوزه، شامل چکمه و کت چرم و دستکش می شد؛ چرا که در قدیم کابین هواپیما به شکل امروزی دارای انواع سیستم تهویه و گرمایشی نبود و این پوشش مناسب تر به نظر می رسید. به تدریج با پیشرفت تکنولوژی و در دهه 1930 میلادی، خطوط هوایی سراسری آمریکا (شرکت پان امریکن) پیشنهاد داد که به منظور ایجاد پوشش رسمی و جذاب تر برای کارکنان این حوزه، تغییراتی در طراحی لباس خلبانی اعمال گردد.
به تدریج شرکت های هواپیمایی دیگر نیز از این مدل الگوبرداری کرده و به شکلی جدید رایج گردید. امروزه در شرکت های هوایی بزرگ در امریکا ، اروپا و آسیا و… شاهد این نوع پوشش در کارکنان این حوزه هستیم. البته شرکت «پان امریکن» برای اینکه مقام و رتبه هر خلبان از طریق لباس وی مشخص باشد، خطوط طلایی و نقره ای و یا نشان بالدار را در نظر گرفت.به این ترتیب شخصی که روی لباس خلبانی خود سه خط داشت، افسر اول بوده و دو خط هم متعلق به افسر دوم پرواز بود. خلبانی که دوره آموزشی را سپری می کرد نیز لباسی با یک خط روی آستین به تن داشت.
آشنایی با لباس خلبانی نظامی
با گذر زمان، مجددا در لباس کار خلبانی نیز تغییراتی حاصل گردید و در سال 2016 لباسی با طراحی جدیدتر که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد، توسط «شرکت هوایی کانتاس» ارائه گردید. این لباس شامل پیراهن خلبانی سفید و شلوار پارچه ای می باشد.
لباس خلبانی نظامی که نوع دیگر در شرکت های هواپیمایی به شمار می رود هم دارای جیب هایی در قسمت جلو یا بغل می باشد که بر اساس نوع هواپیما یا هلیکوپتری که خلبان با آن پرواز می کند، اتیکت مخصوص روی آن قرار می گیرد. بد نیست بدانید که در سازمان های نظامی، به این پوشش “لباس پرواز” هم می گویند.
رنگ لباس کار خلبانی نظامی سبز زیتونی بوده و به طور معمول به شکل یکسره طراحی و تولید می گردد. در قسمت شانه این لباس هم پاگون یا سردوش دوخته شده است که برای نصب نشان های نظامی هر یک از کارکنان در نظر گرفته شده است. نکته قابل توجه در طراحی لباس پرواز این است که باید استاندارد باشد؛ به ان معنی که از پارچه ای مقاوم برای تولید آن استفاده گردیده باشد. به تعبیری دیگر در صورت وقوع هر نوع حادثه که منجر به آتش سوزی گردد، لباس و دستکش خلبانی نباید مشتعل شود تا خلبان امکان نجات جان خود را داشته باشد.
لباسی که به تن می کند باید متناسب با موقعیت اجتماعی و حرفه ای شما باشد. لباس تن شما معرف شخصیت شماست. لباسی که شما در موقعیت کاری به تن می کنید و به نوعی پوشش حفاظتی و ایمنی شما را فراهم می کند را لباس کار می گویند. لباس کار می تواند تاثیرگذاری شما را در محیط شغلی تان افزایش دهد. اگر لباس های معمولی و راحتی خود را در محیط های کاری بپوشید موقعیت حرفه ای شما جدی گرفته نمی شود. می توانید با پوشش لباس کار تاثیرگذاری موقعیت خود را بالا ببرید.
لباس کار تبلیغاتی
چیزی که این روزها یک سازمان و مجموعه یا کسب و کاری قبل از هرچیز برای آن هزینه می کند و به نوعی موجبات ارزش و اعتبار مجموعه خود را بالا می برد، تهیه و خرید لباس کار تبلیغاتی برای پرسنل و کارکنان خود است. حتی کسب و کارهای فنی از خرد تا بزرگ که کار فنی انجام می دهند هم اولین کارشان تهیه لباس کار است. آنها شعار معروفی دارند و معتقدند: «اول ایمنی بعد کار» و به خاطر همین لباس کار تبلیغاتی مناسب تهیه می کنند تا از لباس و بدن خود در برابر خطرات احتمالی کار فنی شان محافظت کنند. علاوه بر این آنچه سبب می گردد که لباس کار تبلیغاتی محبوب باشد و طرفداران زیادی در بین کسب و کارهای مختلف داشته باشد، نظم و تشخیص کارکنان توسط مراجعین و ایجاد نوعی حس مشارکت گروهی برای کار و فعالیت تحت لوای یک مجموعه یا برند است.
لباس کار تبلیغاتی این روزها یکی از روش های مدرن و پربازده تبلیغات هم محسوب می شود و بسیاری از کسب و کارها برای استفاده به عنوان هدیه تبلیغاتی روی آن حساب ویژه ای باز می کنند و امروز بخشی از هزینه های تبلیغاتی آنها به این امر اختصاص یافته است. لباس کار تبلیغاتی شامل طیف وسیعی از البسه و پوشش همچون بلوز و شلوار یا انواع تی شرت یا لباس یک تکه سرهمی، کلاه و دستکش و ماسک و… می باشد که در ساخت آنها از انواع مواد و متریال طبیعی و مصنوعی استفاده می شود و همچنین حامل تبلیغات کسب و کارها بر روی خود می باشند
لباس کار تبلیغاتی چه کاربرد و استفاده هایی دارد؟
بسیاری از سازمان ها و ادارات یا شرکت ها برای ایجاد نوعی فضای اداری کاری و قوت بخشیدن به همکاری گروهی و تیمی در مجموعه خود اقدام به تهیه لباس کار تبلیغاتی می کنند. لباس کار تبلیغاتی که معمولا به صورت یک دست و یا به قولی متحدالشکل تولید می شود، علاوه بر اینکه نوعی پوشش سازمانی و اداری در بین کارمندان است، باعث آن خواهد شد تا پرسنل و کارمندان آن مجموعه از مراجعین و ارباب رجوع یا سایر افراد متمایز گردند و خدمات رسانی با سرعت بیشتری انجام پذیرد.
همچنین برخی لباس کارها نیز به صورت تکی یا تعداد برای مشاغلی تولید می گردد که فعالیتشان فنی و صنعتی است و ممکن است در حین کار به لباس یا بدنشان آسیب وارد شود که بدین منظور از لباس کار تبلیغاتی استفاده می کنند. اصولا لباس کار تبلیغاتی برای پوشش کاری اداری یا کاری فنی تولید می گردد.