اقتصادی

چاپ مستقیم روی مواد غذایی با دستگاه ایران‌ساخت

توسعه فناوری های دیجیتال در کشور امکان چاپ مستقیم روی محصولات غذایی با استفاده از رنگ های خوراکی را فراهم کرده است.

به گزارش پرتال پارسی، با این کار نیازی به استفاده از کاغذ پوستی که تبدیل به یک رویه رایج شده است را از بین می برد و واردات آن را کاهش می دهد. از ویژگی های این محصول می توان به کارتریج قابل شارژ و سر قابل شستشو اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود کیفیت نهایی کار بر روی این چاپگرها با کیفیت تصویر برابری کند.

مهمترین فاکتور از نظر کیفیت فاصله چاپ است که نباید خیلی زیاد یا کم باشد. به این دلیل که خطای یک میلی متری باعث می شود فرآیند چاپ با شکست مواجه شود. ساخت ایران دقت بالای این محصول باعث کیفیت بالای محصول نهایی و همچنین فرآوری کاغذ و شیشه شده است.

این چاپگر بدون در نظر گرفتن ارتفاع و شکل هندسی، تصویر یا متن را مستقیماً روی سطح غذاهای مختلف مانند کیک، خامه، رژلب، پاستا، کلوچه، نان، شکلات، نوقا، آب نبات و خمیر شکر چاپ می کند.

چاپگر مواد غذایی مشابه داخلی ندارد و از نظر فنی با نمونه های خارجی قابل رقابت است. البته قیمت نمونه خارجی مشابه این محصول 5000 دلار است که حدود یک سوم محصول ایرانی است و خدمات پس از فروش دارد.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، این دستگاه که تنها 67 کیلوگرم وزن دارد، قابلیت اتصال به شبکه داخلی و وای فای را دارد و از طریق منوی فارسی به راحتی در کنار پشتیبانی از اپلیکیشن های موبایل، قابل استفاده است. این محصول هم اکنون نه تنها به بازار داخلی، بلکه به کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

طرح Food Printer در قالب طرح های فناورانه در حوزه چاپ با اخذ تسهیلات مورد تایید معاونت علمی و فناوری نوآوری و تجاری سازی فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا