بین الملل

چالش بزرگ نتانیاهو با چند شقه شدن حزب لیکود/ آبی سفیدها در صحنه سیاسی باقی می‌مانند؟

گیدئون سائر ، یکی از اعضای برجسته لیکود گفت: “صهیونیست ها در حالی که برای چهارمین انتخابات ظرف دو سال آماده می شوند ، دیگر آماده حمایت و پیوستن به نخست وزیر رژیم ، بنیامین نتانیاهو نیستند.” این انتخابات در قالب حزب کادیما برگزار خواهد شد.

گیدئون سائر

گیدئون سائر ، عضو سابق لیكود

سائر در بیانیه تلویزیونی گفت: “رژیم باید تغییر کند و من دیگر نمی توانم تحت نظر نتانیاهو عضو حزب لیکود باشم و حزب جدیدی را تشکیل خواهم داد.” این حزب به ابزاری برای منافع شخصی رهبر خود تبدیل شده است ، از جمله کسانی که در دادرسی کیفری آن شرکت دارند.

قبل از پرداختن به پیامدهای این تحول و پیامدهای آن بر صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی ، باید اندکی در مورد شخصیت سائر و اوضاع سیاسی وی اندیشیم. وی یکی از فرزندان حزب لیکود محسوب می شود که در هسته اصلی حزب رشد کرده و رهبر جوانان آن بود. در سال 2003 ، در سن 37 سالگی ، Saer از حزب لرود به عنوان رئیس آریل شارون در شانزدهم کنست (پارلمان اسرائیل) معرفی شد.

در این گزارش آمده است: “پس از انشعاب شارون و تشكیل حزب كادیما در سال 2005 ، سائر با نیكانیاهو در حزب لیكود باقی ماند و در سال 2006 به عنوان هفدهمین كنست انتخاب شد.” وی همچنین پیش از روی کار آمدن حزب در سال 2009 در لیکود به رهبری نتانیاهو خدمت می کرد. سپس نتانیاهو دولت خود را در ائتلافی با حزب راست افراطی كادیما به رهبری زیپی لیونی وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی كه اکثریت آرا را بدست آورد ، تشکیل داد.

گیدئون سائر

المیادین ادامه داد: گیدئون سائر به کار خود در حزب لیکود ادامه داد اما در سال 2014 از صحنه سیاسی خارج شد و در سال 2019 بازگشت و در رقابت داخلی حزب برای انتخابات پارلمانی 2019 با نتانیاهو رقابت کرد. او در این مسابقه شکست سنگینی متحمل شد ، اما موقعیت قابل توجهی را بدست آورد و در لیست لیکود مقام چهارم را به دست آورد. وی حزب را ترک کرد تا اختلاف نظر با اعضای حزب بر سر نتانیاهو به لیکود ضربه نزند.

تفاوت Saer با Likud در این است که اعضای حزب آنها را کسی می دانند که توسط نتانیاهو به قدرت برگشته و جایگزین آنها نمی شود.

در بیانیه آمده است: “سائر اولین شخصی نیست که حزب لیکود را ترک می کند.” موشه کهلون که پیش از این در انتخابات میان دوره ای دهم و یازدهم لیکود برای کنست شرکت کرده بود ، این سمت را ترک کرد. مشکل این است که جدایی سار از لیکود هیچ ارتباطی با فساد نخست وزیر اسرائیل ندارد ، مگر رابطه وی با نتانیاهو.

المیادین نوشت: “نباید فراموش کرد که جدایی از حزب لیکود می تواند تأثیر عمده ای در صحنه سیاسی اسرائیل داشته باشد ، اما انتخابات کنست ، چهارمین دوره در دو سال گذشته ، در مارس 2021 برگزار می شود.” بر اساس نظرسنجی های اولیه (در صورت وجود) ، حضور وی در لیکود می تواند حداقل 17 رأی کسب کند و او را به عنوان رقیب اصلی نتانیاهو بدل کند و تهدید به شرکت در انتخابات آینده و تشکیل یک حزب جناح راست کند.


بیشتر بخوانید:

54 درصد صهیونیست ها می خواهند نتانیاهو استعفا دهد


در این بیانیه آمده است: “اولین حزبی که تحت تأثیر تلاش سایر برای ترک لیکود قرار گرفت ، حزب راستگرای به رهبری نفتالی بنت بود.” شایعه جدایی از لیکود را نمی توان خیانت در نظر گرفت. برعکس ، مانند Saer ، می توان آن را افزایش اعتراضات و اعتراضات علیه سیاست های نتانیاهو دانست که منجر به کاهش موقعیت لیکود می شود. احزاب آبی و سفید با وضعیتی مشابه و انتقاد واقعی روبرو شده اند که می تواند به زندگی سیاسی آنها در اسرائیل پایان دهد.

نوشته های نتانیاهو در مورد طیف وسیعی از موضوعات ، از سو abuse استفاده از قدرت گرفته تا فساد مالی و اقتصادی.

المیادین نوشت که حزب لیکود سیاست راست را دنبال می کند ، حتی اگر خود را دور از افراط گرایی بداند. در انتخابات آوریل 2019 ، اسرائیل نتوانست با نتانیاهو در مورد آزادی رهبر حزب بیتنا (اسرائیل خانه ما است) و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به توافق برسد و بدین ترتیب ائتلاف لیکود را شکست. موضوع تشکیل کابینه وزیران به انتخابات دوم و سوم رسید.

در بیانیه افزود: “یک سال پس از اتحاد لیکود و آبی ، روشن است که نتانیاهو به راحتی نخست وزیر را به بنی گانز تحویل نخواهد داد.” بودجه رژیم صهیونیستی سالانه تصویب می شود ، اگر تصویب نشود ، به این معنی است که دوره جدیدی آغاز نمی شود.

در پایان گزارش ، نتانیاهو بر مکانیسم افزایش بودجه و توانایی ادامه اتحاد با آبی و سفید برای شکست سار در انتخابات آینده تأکید کرد. لیکود تجربه بیشتری نسبت به حزب تازه تأسیس سار دارد.

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا