سلامت و تندرستی

پیشگیری از سرطان مرگبار با اجتناب از عوامل خطرزا

پرتال پارسی/ خراسان رضوی تحقیقات جدید نشان می دهد که تقریبا نیمی از سرطان های کشنده را می توان به عوامل خطر قابل پیشگیری نسبت داد. محققان توصیه می کنند که دولت ها در محیط هایی سرمایه گذاری کنند که قرار گرفتن در معرض عوامل خطر شناخته شده سرطان را کاهش می دهد.

به گفته یاهو، این مطالعه از موارد سرطان در سال 2019 نشان می دهد که 44 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان همان چیزی است که محققان آن را مرگ ناشی از سرطان به دلیل عوامل خطر می نامند. یعنی سرطان بیشتر تحت تأثیر این عوامل خطر خاص قرار می گیرد.

در سطح جهانی، عوامل خطر اصلی به ترتیب نزولی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و شاخص توده بدنی بالا (BMI) بودند. این عوامل خطر برای مردان و زنان یکسان است.

نتایج این مطالعات نشان داد که 42 درصد از سال‌های زندگی (تعداد سال‌های از دست رفته به دلیل سلامت ضعیف یا ناتوانی) را می‌توان به عوامل خطر نسبت داد.

بار سرطان های مرتبط با خطر در منطقه متفاوت است. بنابراین، سیگار کشیدن، رابطه جنسی ناایمن و الکل از عوامل خطر اصلی در کشورهای کم درآمد هستند. به گفته محققان، کشورهای با درآمد بالا عوامل خطر جهانی را نشان می دهند.

به گفته محققان، اگرچه برخی از سرطان ها قابل پیشگیری نیستند، اما دولت ها می توانند گام های مفیدی برای حمایت از محیطی بردارند که قرار گرفتن در معرض عوامل خطر شناخته شده سرطان را کاهش می دهد.

پیشگیری اولیه به جای پیشگیری از توسعه سرطان یک استراتژی مقرون به صرفه است. این چالش باید با تلاش‌های جامعی مانند برنامه‌های غربالگری و طرح‌های پیشگیری ثانویه برای اطمینان از تشخیص و گزینه‌های درمانی مؤثر برای بیماران سرطانی همراه باشد.

نتایج این مطالعه در The Lancet منتشر شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا