بین الملل

پیش‌بینی پوتین از آینده نظم جهانی

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان در نشست حقوقی بین المللی گفت که حتی پیشرفته ترین فناوری های ارتباطی نیز نمی توانند جایگزین گفتگوی مستقیم و دیدارهای رو در رو شوند.به گزارش اسپوتنیک، نظم جهانی چندقطبی اکنون در سطح جهانی در حال توسعه است. سیستم چند قطبی روابط بین الملل به طور فعال در حال توسعه است. این فرآیند برگشت ناپذیر است، در برابر چشمان ما باز می شود و ماهیت آن عینی است.

وی افزود: موضع روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر این است که نظم جهانی دموکراتیک و عادلانه تر باید بر اساس احترام و اعتماد متقابل و البته بر اساس اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل باشد. جهان چند قطبی قرن بیستم اولاً، نباید جایی برای نابرابری و تبعیض بین کشورها و ملت ها وجود داشته باشد. به همین دلیل کشور ما بر اجرای عملی اصول حقوق بین الملل از جمله برابری حاکمیت کشورها و حق هر کشوری در انتخاب مدل توسعه خود تاکید می کند.

پوتین گفت: «برخی از کشورها آماده نیستند که کنترل عرصه جهانی را از دست بدهند و تلاش می‌کنند مدل تک قطبی ناعادلانه را حفظ کنند. این کشورها با آرزوی کنترل و مدیریت فرآیندهای جهانی به میل خود، مسیر ایجاد بلوک ها و اتحادهای بسته را دنبال می کنند که تنها به نفع یک کشور – ایالات متحده است.

«به طور خلاصه، تسلط یک کشور یا گروهی از کشورها در عرصه بین‌الملل نه تنها بی فایده است، بلکه خطرناک است و به تهدیدات سیستمی گسترده منجر می‌شود.

پوتین گفت: حقوق طبیعی سایر شرکت‌کنندگان در روابط بین‌الملل نادیده گرفته می‌شود و اصل عدم تفکیک امنیت به صورت گزینشی تبیین می‌شود. وی تاکید کرد که تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی غرب علیه کشورهای مستقل به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

پیشتر پوتین گفته بود که چندقطبی بودن در جهان اجتناب ناپذیر است و هرکسی که از رهبری خیالی پیروی کند اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

پوتین گفت: دستور کار روسیه در امور بین المللی همیشه سازنده بوده است. ما در حال توسعه روابط چند جانبه با همه کسانی هستیم که به این موضوع علاقه مند هستند، ما به همکاری در سازمان ملل، گروه 20، بریکس، سازمان همکاری شانگهای و سایر اتحادها اهمیت زیادی می دهیم.

رئیس جمهور روسیه کشورهای غربی را به کنار گذاشتن اصول بشردوستانه متهم کرد و گفت قوانین بین المللی باید توسعه یابد نه لغو.

وی افزود: امروز قانون دیگر نمی تواند پاسخ مناسبی به مشکلات و چالش های زمانه ما، تغییرات متلاطم و ریشه ای بدهد. ارزیابی های افراطی بیشتری در مورد لغو مفهوم حقوق بین الملل وجود دارد. من کاملا مخالف چنین نتیجه گیری هستم. البته نظام حقوق بین الملل باید توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه این بحران ناشی از کاستی های به ظاهر ذاتی قانون نیست، افزود: این علاوه بر پایبندی به اصول مسلم عدالت، انصاف، درستی، برابری و اخلاق است. اینها فقط فرمول های قانونی نیستند، بلکه ارزش هایی هستند که تنوع تمدن ما را منعکس می کنند.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اقدامات کشورهایی که قانون را در انحصار خود دارند، گفت: کشورهایی که با وارد کردن انحصار در سیاست های داخلی خود، قانون را زیر پا می گذارند، مفاهیمی مانند مصونیت مالکیت و آزادی بیان را باطل می کنند. به طور خلاصه، تسلط یک کشور یا گروهی از کشورها در صحنه جهانی نه تنها بی اثر است، بلکه ناگزیر مقیاسی خطرناک و سیستماتیک را نیز به همراه دارد.

وی گفت: «روسیه آماده است تا درباره تضمین ثبات استراتژیک، حفظ مکانیسم‌های منع اشاعه و بهبود وضعیت کنترل تسلیحات صحبت کند». هدف ما این است که در مورد مسائل حیاتی مانند تغییرات آب و هوایی، مبارزه با گرسنگی، تضمین ثبات بازار غذا و انرژی، قوانین تجارت منصفانه و رقابت بین‌المللی به نیروها بپیوندیم.

311311

دکمه بازگشت به بالا