عمومی

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ حیات در تالاب‌ها جاری می‌شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها: استان لرستان دارای تالاب‌های متعددی در شهرستان‌های پلدختر، دورود و بروجرد است و هر ساله هم‌زمان با فصل مهاجرت پرندگان میزبان این مهمانان زیبا و رنگارنگ است.

میزبانی تالاب‌های لرستان از پرندگان مهاجر

استان لرستان به دلایل خاص زمین‌شناسی دارای تالاب‌های متعددی است به‌طوری‌که در حال حاضر پلدختر به‌عنوان شهر تالاب‌های لرستان با دارابودن هفت تالاب دائمی، بروجرد با تالاب «بیشه دالان» و دورود با تالاب «تنوردر» هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است.

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ حیات در تالاب‌ها جاری می‌شود

در این میان شهرستان پلدختر دارای تالاب‌های فصلی و دائمی چون «گری بلمک»، «گری جمجمه»، «تکانه»، «لفانه»، «کبود» و «زردابه» است که تالاب «گری بلمک» با بیش از ۵۰۰ هکتار وسعت بزرگ‌ترین آنها است.

این تالاب‌ها یا به‌اصطلاح مردم محلی «گری‌ها» در فصول پرآبی از زیبایی قابل‌توجهی برخوردارند.

هم‌زمان با فصل پرآبی تالاب‌های پلدختر، این شکوه و زیبایی را حضور پرندگان مهاجر دوچندان کرده است و به نظر می‌رسد حراست و حفاظت از این زیبایی نیازمند رفتار مسئولانه گردشگران و مردم محلی است.

۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر به لرستان می‌آید

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان دراین‌رابطه اظهار داشت: تا کنون ۸۰ گونه پرنده مهاجر با جمعیتی در تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی لرستان مشاهده شده است.

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ حیات در تالاب‌ها جاری می‌شود

علی سالاروند جمعیت این پرندگان مهاجر را بیش از ۲۰ هزار قطعه انواع پرندگان عنوان کرد.

وی، بیان داشت: تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر، «بیشه دالان» بروجرد، تنور دورود، سدها، آبگیرها و رودخانه‌های لرستان از جمله زیستگاه‌های آبی استان برای پرندگان مهاجر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به سرشماری این پرندگان مهاجر در لرستان، بیان داشت: این امر در فصل پاییز و زمستان انجام می‌گیرد.

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ حیات در تالاب‌ها جاری می‌شود

میزبانی ۲۰ اکوسیستم لرستان از پرندگان مهاجر

سالاروند، بیان داشت: در مجموع حدود ۲۰ اکوسیستم، سایت و تالاب در لرستان برای حضور این پرندگان مهاجر در لرستان وجود دارد.

وی افزود: لرستان یکی از کریدورهای مهاجرت پرندگان در کشور به‌حساب می‌آید.

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ حیات در تالاب‌ها جاری می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان، گفت: در این راستا سالانه انواع پرندگان مهاجر در زیستگاه‌ها، منابع آبی و اکوسیستم‌های لرستان فرود می‌آیند.

سالاروند بیان داشت: اکوسیستم‌های لرستان میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر از جمله «تیره مرغابیان» و «اردک‌ها»، اردک «ارده ای»، اردک «سرسبز»، اردک «مرمری»، اردک «بلوطی»، و اردک «سرحنایی»، «کشیم»، «باکلان»، «فیلوش»، و «گیلار»، «هوبره»، «حواصیل»، «بالکانیان»، «لک لک»، «فلامینگو» و… هستند.

دکمه بازگشت به بالا