فرهنگ و هنر

پرتال پارسی – جشن تاریخی تیرگان

فرهنگ ایران باستان پر از جشن ها و مراسمی است که مردم آن در زمان ها و فصول مختلف برگزار می کنند. البته یکی از این مراسم ها که به تدریج فراموش می شود ، “تعطیلات تیرگان” است. جشن تیرگان با نوروز ، مهرگان و سده از مهمترین تعطیلات ایرانیان باستان است.
در هنگام جشن تیرگان ، آداب و رسوم خاصی مانند پاشیدن آب ، پیش بینی شیشه ، پیکان و دستبندهای باد انجام می شود. آب در جشنواره تیرگان بسیار مهم است ، بنابراین این جشنواره معمولاً در رودخانه ها و چشمه ها برگزار می شود. پاشیدن آب روی یکدیگر برای گرم شدن هوا یکی از رسوم این جشنواره است. مراسم دیگر جشن تیرگان ، مانند بسیاری از ایرانیان ، پیشگویی یا “بازرسی دولت” است. طبق این رسم ، روز قبل از تعطیلات تیرگان ، سفالی با دهان گشاد و سبز به نام “دوله” به دختر تعلق می گیرد. کاسه را با آب تمیز پر می کند و یک حوله ابریشم سبز به دهانش می اندازد. وی سپس دوله را نزد هرکسی که رویایی در قلبش است و می خواهد در معاینه دوله شرکت کند می برد. آنها اشیای کوچک مانند حلقه ، گوشواره ، سنجاق ، سکه یا مانند آن را در آب می اندازند. سپس دلار را زیر درخت همیشه سبز می گیرد و آنجا می گذارد.
در روز جشن تیرگان و پس از مراسم آبیاری ، همه افراد با نیت و آرزو به طرف دوله پرتاب می شوند و دختر دوله را از زیر درخت جمع می کند. بیشتر زنان در این پیشگویی شرکت می کنند و بزرگترها به نوبت آیات را با صدای بلند می خوانند ، در پایان هر آیه دختر دست خود را داخل توپ قرار می دهد و یکی از اشیا را بیرون می آورد. به این ترتیب ، صاحب شی در می یابد که شعر خوانده شده با اهداف ، خواسته ها و آرزوهای او ارتباط دارد. پس از خوردن شیرینی در ابتدای تعطیلات ، گروهی به نام “تایر و بد” هفت رنگ از هفت رشته بافند. نه روز بعد ، آنها کمربند را باز کردند و آن را به اندازه حیاط خانه منفجر کردند تا خواسته ها و خواسته های خود را به عنوان یک پیام رسان منتقل کنند.

دکمه بازگشت به بالا