اقتصادی

پایان کار شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تایید مقام معظم رهبری، شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو خودداری کرد.

به گزارش پرتال پارسی، چندی پیش خبری مبنی بر واگذاری قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار منتشر شد اما اعضای شورای رقابت این موضوع را تایید نکردند و تاکید کردند که این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است. در هفته های اخیر شورای رقابت حتی پس از تعیین قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار، خودروی جدید را نپذیرفت.

اما آخرین اطلاعیه حاکی از حذف قیمت خودرو از سوی شورای رقابت است.

بر اساس شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب رئیس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر موظف است دستورالعمل تنظیم بازار حمل و نقل از جمله تنظیم قیمت متناسب با بازار را تدوین و ارائه کند. ستاد تنظیم مقررات.

بر این اساس شورای رقابت دیگر تعهد و اختیاری در رابطه با قیمت حمل و نقل ندارد و این شورا ممکن است به شکایات شهروندان در خصوص قیمت گذاری رسیدگی نکند. بنابراین در صورتی که شورای رقابت در این خصوص از شهروندان شکایت داشته باشد، باید شکایت را به وزارت دادگستری، محاکم دولتی، سازمان های حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و … ارسال کند. اعلام کرد که باید توسط مراجع ذیصلاح از جمله فعال بررسی شود.

لازم به ذکر است شورای رقابت از 10 سال گذشته به قیمت گذاری خودرو مشغول بوده که در سال 1397 با تصویب سران قوا لغو شد اما پس از رایزنی در اردیبهشت 1399 به قیمت گذاری بازگشت اما در این بین. ، نسبی بود.

شورای رقابت بار دیگر از تعیین قیمت حمل‌ونقل خودداری می‌کند و تاکید می‌کند که «مسئولیت تشخیص انحصارها بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و همچنین تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری و دسترسی عادلانه به مصرف‌کنندگان بر عهده شوراست». تولید خودرو در ایران به خصوص خودروهای پرتیراژی که وارداتی و مونتاژ نمی شوند کاملاً در انحصار و در اختیار دو خودروساز بزرگ است و این در صورت عدم دخالت شوروی قابل درک است. آیا آنها ماشین را به قیمت به مصرف کننده می فروشند؟

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا