امیرمسعود عابدین_ خودروساز ژاپنی مزدا به تازگی برای نسخه بازسازی شده وانت BT-۵۰ یک تیزر منتشر کرده و برای اولین نمایش در ۱۸ اکتبر آماده می شود. این پیکاپ سایز متوسط ارتقاهای ظاهری و فناوری دریافت می کند و وارد رقابت با فورد رنجر تویوتا هایلوکس و میتسوبیشی تریتون می شود. جالب اینجاست که مزدا B۲۰۰۰ با ۴۲ سال سن همچنان در ایران با نام کارا ۲۰۰۰ تولید شده و از نظر کیفیت ایمنی و فناوری بسیار بسیار از نسخه جدید خود عقب تر است.
نسل فعلی مزدا BT-۵۰ در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شد و در سال ۲۰۲۴ یک به روزرسانی دریافت کرد. این خودرو قرار است در سال ۲۰۲۵ دستخوش تغییرات جدی تری شود. مزدا این مدل جدید را یک بازطراحی جامع از داخل به خارج می نامد بنابراین باید انتظار تغییرات زیادی را داشته باشیم. تیزر منتشر شده نمای جلو و چراغ های جلوی LED با گرافیک دوگانه را نشان می دهد که شبیه به مزدا CX-۵ است. این تصویر همچنین یک جلوپنجره بازطراحی شده را نشان می دهد که به نظر می رسد بزرگترین نشان مزدا باشد که تا به حال روی یک خودرو به کار رفته است.
براساس گزارش carscoops در کنار نمای بیرونی جدید انتظار می رود BT-۵۰ برخی از ارتقاءهای فنی مانند یک رابط کاربری بازطراحی شده ویژگی های ایمنی بهبود یافته و فناوری بیشتر را نیز دریافت کند. با توجه به اینکه مزدا BT-۵۰ اساساً یک ایسوزو D-Max بازسازی شده است این خودرو احتمالاً از نمایشگر کیلومترشمار ۷ اینچی سیستم اطلاعات-سرگرمی ۹ اینچی پورت های USB-C اضافی استارت از راه دور و چند دستیار راننده اضافی را به ارث ببرد. این پیکاپ همچنین می تواند حالت Rough Terrain Mode ایسوزو را به دست آورد که کشش را در شرایط آفرودی چالش برانگیز بهبود می بخشد.
در زیر کاپوت انتظار داریم گزینه هایی مانند یک موتور ۱٫۹ لیتری توربودیزل با قدرت ۱۴۸ اسب بخار یا یک موتور ۳٫۰ لیتری قوی تر توربودیزل با ۱۸۷ اسب بخار قدرت عرضه شود. این موتورها با یک گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک جفت می شوند و بسته به نسخه قدرت را به چرخ های عقب یا چهار چرخ ارسال می کنند.
BT-۵۰ دومین مدل پرفروش مزدا در استرالیا درست پس از CX-۵ است. با این حال پس از تلاش برای جذب مشتری این خودرو از نیوزیلند و آفریقای جنوبی حذف شده است. تولید BT-۵۰ در کنار ایسوزو D-Max در تایلند انجام می شود.
۳۲۲