اقتصادی

هویج‌های ایران از بازارهای خارجی سر در آوردند؟

افزایش چشمگیر قیمت هویج در هفته های اخیر باعث شده صادرات این محصول به عنوان یکی از مقصران اصلی این صنعت باشد که از سوی سازمان تجارت و توسعه تکذیب می شود.

به گزارش پرتال پارسی ، علاوه بر نفت و فرآورده های نفتی و محصولات معدنی ، محصولات کشاورزی نیز بخش مهمی از سبد صادراتی ایران هستند.

در سالهای گذشته ، هر زمان که یک کالا در بازار داخلی کمیاب یا گران می شد ، دولت دستور ممنوعیت یا محدودیت صادرات آن را صادر می کرد ، اما در هفته های اخیر و در پی افزایش قیمت هویج ، چنین چیزی نبوده است.

اکنون سازمان تجارت جهانی گزارش داده است که صادرات هویج ایران در سال جاری کاهش یافته است و این موضوع هیچ نقشی در افزایش قیمت محصول در بازار ایران ندارد.

سازمان توسعه تجارت: “با در نظر گرفتن آمار ماهانه صادرات هویج از ابتدای سال 1400 و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته ، در ماه های اخیر شاهد کاهش چشمگیر روند صادرات آن بوده ایم که البته قیمت های داخلی از عمده فروشی به صورت خرده فروشی

صادرات هویج در چهار ماه نخست امسال 33 درصد کاهش ارزش و 30 درصد کاهش وزن نشان می دهد. صادرات یک موضوع تخصصی و ارزشمند است و صادرکنندگان واقعی و واقعی ، با توجه به مسئولیت اجتماعی خود در همه مراحل ، به ویژه در شرایط کنونی کشور ، اصل تأمین سلامت مردم و منافع مردم را بر منافع شخصی در اولویت قرار می دهند.

بر اساس آمارهای دقیق ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت ، ایران در ماه آوریل 1.9 میلیون دلار هویج ، در ماه مه 0.8 میلیون دلار ، در ژوئن 0.6 میلیون دلار و در ژوئیه 0.6 میلیون دلار صادر کرده است. میلیون ها دلار برآورد شده است.

صادرات وزنی در آوریل به 12000 تن ، در 5 مه ، 3.4 ژوئن و جولای – 3.8 هزار تن رسید و در نهایت کل صادرات هویج در چهار ماهه نخست امسال 25000 تن برآورد شد. در مدت مشابه سال گذشته ، صادرات هویج بالغ بر 6 میلیون دلار معادل 35.5 هزار تن بود. بنابراین ، هزینه صادرات هویج در سال جاری 33 درصد و وزن آن 30 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا