عمومیکسب و کار ویژه

همه چیز در مورد نهال ازگیل ژاپنی و زمان کاشت آن

نهال ازگیل ژاپنی یک درخت زینتی با میوه های خوشمزه با گل‌های سفید، خیره‌کننده و معطر است که به خاطر مقاومت زیاد در برابر سرما، شاخ‌ و برگ‌های همیشه سبز و میوه‌های خوشمزه‌اش معروف است. زادگاه اصلی این درخت چین است اما در حال حاضر در سراسر جهان گسترش یافته و در 30 کشور جهان از جمله ایران به‌‎طور طبیعی کاشته می‌شود. این گسترش ازگیل ژاپنی گواهی بر سختی و سازگاری آن با کلیه شرایط آب‌وهوایی است، اگرچه آب‌وهوای متعدل را ترجیح می‌دهد. برای آگاهی از قیمت نهال ازگیل ژاپنی و فروش نهال اینترنتی کلیک کنید.

چرا درخت ازگیل میوه نمیدهد |درخت ازگیل چند ساله میوه میدهد

معرفی ازگیل ژاپنی

شکوفه درخت ازگیل ژاپنی و عطر زیبای آن

در اواخر تابستان درخت ازگیل ژاپنی شروع به گل‌دهی می‌کند. گل‌ها در نوک شاخه‌هایی که کمتر از 6 ماه دارند، تشکیل می‌شوند و به‌صورت خوشه‌ای خوشه‌ای هستند.

گل‌های نهال ازگیل ژاپنی رایحه‌ای بسیار شیرین را در فضای باغ پخش می‌کنند. زمانی‌که بعدازظهر و در اواخر تابستان باد کمی شروع به وزیدن می‌کند، متوجه عطر دل‌انگیز این گیاه در اطراف حیاط خود خواهید شد.  از آ‌‌نجایی که تک‌تک گل‌ها با پایان فصل شروع به تبدیل شدن به میوه می‌کنند، گرم نگه داشتن درخت بسیار مهم است. اگر در آغاز و پایان فصل پاییز دچار سرمازدگی شود، احتمال ریزش میوه از درخت بسیار زیاد خواهد بود.

کاربرد ازگیل ژاپنی و خواص میوه آن

ازگیل ژاپنی می‌تواند تا 100 گل بدهد و به‌طور متوسط 60 گل در هر خوشه تبدیل به 10 تا 12 میوه می‌شوند. اگر در ابتدای میوه‌دهی متوجه شدید که ازگیل‌ ژاپنی میوه‌های کوچک تولید می‌کند، باید نیمی از محصول را حذف کنید، تا میوه‌های دیگر بزرگ‌تر شود. علاوه بر این بسیار مهم است که هر میوه قبل از برداشت کاملاً روی درخت رسیده باشد. در واقع بعد از این‌که گل‌ها کاملاً باز شدند، تقریباً سه ماه طول می‌کشد تا میوه‌ها قابل برداشت شوند.

ازگیل ژاپنی بهتر است بلافاصله پس از برداشت، مصرف شود، زیرا ماندگاری طولانی ندارد و نگه‌داری آن در یخچال ممکن است فقط تا یک هفته دوام داشته باشد. ازگیل ژاپنی که با نام آلو ژاپنی نیز شناخته می‌شود بیضی شکل با رنگ نارنجی روشن است و طعمی بین زردآلو، لیمو و آلو دارند. از این میوه خوشمزه اغلب در کنسرو، کمپوت، ژله‌ها و شیرینی‌ استفاده می‌شود. چینی‌ها از میوه و برگ ازگیل ژاپنی برای درمان سرفه، دیابت، سرطان و پیشگیری از بیماری‌ها به‌دلیل وجود ویتامین و آنتی‌اکسیدان استفاده می‌کنند.

شرایط نگهداری از نهال ازگیل ژاپنی

در حالی‌که نهال ازگیل ژاپنی در بسیاری از مناطق دنیا رایج است، اما بسیاری از آن‌ها میوه نمی‌دهند. این بدان علت است که شکوفه‌های ازگیل ژاپنی در مناطق سرد و معتدل محلی دچار یخ‌زدگی می‌شود. بنابراین در این مناطق از آن به‌عنوان یک درخت زینتی استفاده می‌شود. اگر تمام شرایط مناسب رشد فراهم شود، درختان پیوندی ازگیل ژاپنی که در بهار کاشته می‌شوند، می‌توانند در کمتر از دو سال محصول تولید کنند.

خاک: خاک لومی با زهکشی خوب که شوری یا اسیدیته بالا نداشته باشد، برای کاشت این نهال مناسب است.

کوددهی: معمولاً ازگیل ژاپنی نیاز شدیدی به کود ندارد. با این‌حال استفاده از کود 5-5-5 و چهار بار در طول فصل رشد منجر به تولید میوه بیشتر خواهد شد.

آبیاری: ازگیل ژاپنی نسبت به خشکسالی مقاوم است اما زمانی‌که آبیاری آن منظم باشد، پربارتر خواهد شد. نهال تازه کاشته شده ازگیل ژاپنی باید هر دو روز یکبار آبیاری شود. مرطوب نگه‌داشتن ریشه‌ها در این مرحله بسیار مهم است. از حدود شش ماهگی تا سه سالگی آبیاری درخت باید یکبار در هفته باشد. پس از استقرار کامل نهال می‌توانید آبیاری را کمتر کنید.

نور: درخت ازگیل ژاپنی بیشترین گل‌دهی و میوه را در آفتاب کامل تولید می‌کند. اگرچه این درخت در مکان‌های نیمه سایه نیز رشد می‌کند اما بازده‌ای آن کمتر خواهد بود.

دما: ازگیل ژاپنی مقاومت بالایی در زمستان دارد و تا دمای منفی 12 درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند. با این‌حال این درخت در دمای کمتر از منفی 2 درجه سانتی‌گراد میوه نخواهد داد. دمای بین 8 تا 15 درجه سانتی‌گراد برای رشد این نهال مناسب خواهد بود.

هرس: درختان ازگیل ژاپنی نیازی به هرس سنگین و مرتب ندارد. فقط شاخه‌های مرده را بعد از دوران میوه‌دهی و قبل از شکوفه‌زنی هرس کنید.

آفات و بیماری های نهال ازگیل ژاپنی

مگس میوه در برخی از مناطق یک مشکل واقعی برای درخت ازگیل ژاپنی است، به‌ویژه زمانی که درخت میوه می‌دهند. بنابراین در زمان میوه‌دهی باید درخت را مرتباً بررسی کنید و اگر مگس میوه دیدید میوه را از درخت بردارید و همچنین کلیه‌ی میوه‌های افتاده روی زمین را نیز جمع‌آوری کنید. از دیگر آفات این درخت می‌توان به شته، فلس سیاه و شب‌پره می‌توان اشاره کرد.

طریقه کاشت و تکثیر نهال ازگیل ژاپنی

بهترین روش برای تکثیر درخت ازگیل ژاپنی نهال پیوندی است. تکثیر از این روش باعث می‌شود تا بین دو تا سه سال درخت میوه‌دهی را شروع کند. با این‌حال اگر قصدتان از کاشت نهال ازگیل ژاپنی درخت زینتی است، می‌توانید از طریق بذر آن را تکثیر کنید.  برخی از گونه‌های ازگیل ژاپنی قابلیت تکثیر از طریق گرده‌ افشانی را دارند، با این‌حال احتمال میوه‌دهی آن نسبت به روش‌ پیوندی کمتر است. برای اطمینان از گرده‌افشانی می‌توانید دو عدد ازگیل ژاپنی را نزدیک یکدیگر بکارید.

کاشت ازگیل ژاپنی بهتر است در بهار یا اوایل تابستان قبل از فرا رسیدن هوای گرم و خشک انجام شود. در مناطق معتدل و زمستان درخت را باید در پاییز کاشت. برای کاشت یک سوراخ دو برابر عمق ریشه درخت حفر کنید و قبل از قرار دادن گیاه در محل، یک فنجان کمپوست یا کود دامی در انتهای سوراخ اضافه کنید.

همچنین قبل از کاشت یک چوب درخت تا حداقل تا 60 سانتی‌متر در عمق سوراخ داخل زمین فرو کنید. سپس گیاه را داخل سوراخ قرار دهید و ریشه‌ها را به‌خوبی در همه جهات پخش کنید. دوباره چاله را با نیمی از خاک بومی و نیمی از کمپوست مخلوط و پر کنید. خاک را به‌طورکامل آبیاری کنید. سپس نهال را با چوبی که در زمین فرو کرده‌اید، گره بزنید.

صحبت های مهندس ارسلان همتی در مورد ازگیل ژاپنی

درخت ازگیل در چه شرایط آب و هوایی بهتر رشد می کند؟

قطعا اولین پرسشی که در ذهن همه ی شما نقش می بندد این است که آیا شرایط آب و هوایی و اقلیمی شهر ما برای کاشت نهال ازگیل مناسب است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید بدانید که را می توان مانند دیگر درختان میوه ی معتدله و خزان دار در شهرهایی با آب و هوای معتدل کاشت، شهرهایی که دارای تابستانهای نسبتا گرم باشند و زمستان خیلی سرد نداشته باشند، البته لازم به ذکر است که این درخت میوه می تواند تا منفی 20 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

در واقع بهتر است بگوئیم آب و هوای معتدل مدیترانه ای برای کاشت این درخت میوه مناسب تر است اما جالب است بدانید این درخت در برابر سرمای دیر رس بهاره هم مقاومت دارد به این معنا که باردهی این درخت میوه تحت تاثیر سرمازدگی بهاره قرار نمی گیرد.

اگر در منطقه ای قصد احداث باغ دارید که رطوبت هوا بالا است باید بگوئیم ازگیل می تواند یکی از گزینه های پیشنهادی عالی ما به شما باشد، درخت ازگیل در شرایط آب و هوایی با رطوبت نسبی هوای بالا بهتر از مناطق خشک رشد می کند، رطوبت خاک نیز برای رشد بهتر این درخت ضروری است و توصیه می شود خاک پای درخت همواره مرطوب باشد.

آیا درخت ازگیل را می توان در سایه نیز کاشت؟

کاشت اکثر درختان میوه در سایه مقدور نیست چرا که در بیشتر موارد درختان میوه به ویژه در زمان باردهی به تابش مستقیم خورشید نیاز دارند، درخت ازگیل نیز به عنوان درخت پهن برگ با برگهای سبز نیاز به نور خورشید دارد و این نیاز به 8 ساعت در طول روز هم می رسد اما مزیت این درخت در این مورد نسبت به سایر درختان میوه این است که در مقابل رشد در سایه نیز مقاومت خوبی داشته و همین امر سبب می شود رشد این درخت در سایه کم نشود.

عمق ریشه درخت ازگیل چقدر است؟

از آنجایی که عمق و گستردگی ریشه ی درخت نقش بسیار مهمی در رشد و گستردگی تاج آن دارد این سوال برای باغداران مطرح می شود که عمق و گستردگی ریشه ی درخت ازگیل چقدر است، در این مورد باید بدانید ریشه ی درخت ازگیل در بیشتر موارد تنها تا عمق 50 سانتی متری زمین وارد می شود و در سنین بالاتر بیشتر تمایل به گستردگی سطحی و حت به صورت فیبری و روی زمین دارد، شاید به همین دلیل است که پهنای تاج این درخت نیز در سنین بالاتر بیشتر شده و درختی است که سایه انداز گسترده ای دارد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا