نیویورک تایمز: حقیقت تلخی‌ست که تهران واشنگتن را تنبیه کرد

نیویورک تایمز: حقیقت تلخی‌ست که تهران واشنگتن را تنبیه کرد

نیویورک تایمز با استناد به خروج یک جانبه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای 2015 و اعمال تحریم های سخت علیه ایران ، نوشت: اما قمار رئیس جمهور ترامپ شکست خورده است. تحریم های جدید فشار بیشتری به ایران وارد می کند ، اما همچنین دولت ایران را ترغیب می کند برخی از فعالیت های هسته ای خود را که توسط آژانس انرژی هسته ای بین المللی به حالت تعلیق درآمده از سر بگیرد. کشورهای دیگر مانند چین که به همراه اروپایی ها و ایالات متحده به دنبال توافق هسته ای با ایران هستند ، از یک جانبه گرایی واشنگتن خسته شده اند و تجارت با ایران را از سر گرفته اند.

این روزنامه نوشت: هفته گذشته جلسه کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل در وین برگزار شد و یک تیم آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی در پایتخت اتریش به سر برد. طرفین مذاکره رایزنی ها را سازنده و نتیجه گرا توصیف کردند و در روزهای آینده ادامه خواهد داشت. این می تواند منجر به خوش بینی محتاطانه شود.

نیویورک تایمز افزود: پیشنهاد ایالات متحده برای لغو بیشتر “حداکثر فشار” اعمال شده توسط دولت ترامپ به منظور محروم کردن دولت ایران از اقتصاد جهانی. این تحریم ها بسیاری از سازمان ها و م institutionsسسات مانند بانک مرکزی ایران ، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران را هدف قرار داده است. سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفته است اگر تهران قول دهد تحریم های ایران را لغو می کند ، می تواند کار هسته ای خود را متوقف کند.

این مقاله همچنین نظرات مخالفان برجام و بازگشت ایالات متحده به توافق را در نظر گرفت: این دیدگاه جمهوری خواهان مانند الیوت آبرامز نماینده ویژه ترامپ در ایران و دموکرات هایی مانند سناتور نیوجرسی ، باب منندز ، رئیس کمیته روابط خارجی سنا است. منندز اخیراً نامه ای از 43 سناتور دیگر را امضا کرده و از آنها خواسته است محدودیت های عمیق تری بر روی برنامه هسته ای ایران ، برنامه موشک های بالستیک و سیاست منطقه ای اعمال کنند و تحریم ها را تا رسیدن به توافق نامه اضافی اعمال کنند. البته این نامه بیشتر یک لیست آرزو بود تا یک نقطه شروع. اگر ایران مایل بود این خواسته های ایالات متحده را رعایت کند ، این کار مدتها قبل بود.

در عین حال ، دیدگاه های افراط گرایان غیر منطقی است. اگر ایالات متحده از پیروی از توافق اول امتناع می کند ، چرا ایرانیان معتقدند که ایالات متحده به توافق دوم عمل می کند؟

نیویورک تایمز افزود: حقیقت تأسف بار این است که مجازات های “حداکثر فشار” دائمی نیستند. این تحریم ها تغییری در رفتار ایران ایجاد نکرده است ، اما ایران به تدریج تعهدات هسته ای خود را برای مجازات ایالات متحده به دلیل عدم نمایش واشنگتن در جهان بدون توافق هسته ای به حالت تعلیق درآورد. در حال حاضر تهران در حال غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد و برجام مجاز به غنی سازی اورانیوم تا 3.67 درصد است. به گفته برژام ، ایران ممکن است حدود 202 کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد ، اما تخمین زده می شود که اکنون حدود سه تن اورانیوم داشته باشد.

وی گفت: “تحریم ها باید فشار كوتاه مدت را برای نشستن پای میز مذاكره به ایران وارد می كردند ، اما اگر آنها به طور نامحدود پابرجا بمانند ، كل اقتصاد ایران را به یك كشور پیچیده با بیش از 80 میلیون نفر می رساند.” بازار سیاه. جیکوب لو وزیر خزانه داری آمریکا در سال 2016 هشدار داد که استفاده بیش از حد از تحریم های اقتصادی می تواند تأثیر منفی داشته باشد.

اگر سایر کشورها از تهدیدهای آمریکا برای مجازات بانک ها و بازرگانان جهان که با ایران تجارت می کنند خسته شده اند ، آنها به دنبال گزینه هایی برای سیستم مالی ایالات متحده خواهند بود. تحریم های ایالات متحده نه تنها قدرت خود را از دست می دهد ، بلکه ممکن است مرکزیت بانک های آمریکایی و موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره غالب جهان نیز کاهش یابد.

310 310

نیویورک تایمز با اشاره به توافق نامه جدید همکاری 25 ساله ایران و چین ادامه داد: این تعامل نشان می دهد که روسیه و چین برای مدت طولانی تحت تحریم های آمریکا قرار نخواهند گرفت. از طرف دیگر ، برخی از کشورهای منطقه می خواهند تحت تحریم های ترامپ تحریم ها را ادامه دهند زیرا معتقدند ایران پول کافی برای ساخت موشک های بالستیک و پشتیبانی از گروه های شیعه در منطقه را ندارد اما این رویکرد تاکنون جواب نداده است و فقط ایران . او همسایه ای خصمانه شد.

وی گفت: “اگر برنامه هسته ای ایران به طور مسالمت آمیز محدود شود ، ائتلاف منطقه ای می تواند به نقش ایران در منطقه بپردازد.” حتی اگر بایدن تحت تأثیر ترامپ تحریم ها را برطرف کند ، بیشتر تحریم های ایالات متحده همچنان پابرجاست و می توان از توافق اقتصادی برای دستیابی به توافقات آینده استفاده کرد. گروه سیاست خارجی بایدن با وعده توافق هسته ای “طولانی و محکم” ، هدفی شایسته ، به قدرت رسید. اولین قدم برای دستیابی به این هدف بازگشت به توافق هسته ای است.

دکمه بازگشت به بالا