سلامت و تندرستی

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

روز گذشته سخنگوی کمیسیون مشورتی مجلس با استناد به اصلاحیه های طرح شفافیت سه جانبه این کمیسیون، به استناد ادارات این کمیسیون و سایر دستگاه ها، گفت: دو ماده از طرح شفافیت سه جانبه این کمیسیون اصلاح شده است. مواد 1-5 (1) این طرح برای بررسی به کمیسیون ارائه شد، جلسه ای با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی و متخصصان مرکز تحقیقات تشکیل شد و این دو ماده با اصلاحاتی به تصویب رسید.
در همین حال محمدتقی نقدعلی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز گفت که این طرح همچنان در حال بررسی و پیشنهاد نمایندگان مجلس است اما هیچ طرحی تصویب نشده است.

ناگدالی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح الله، آداب اصلاحات در رابطه با طرح شفافیت قوای سه گانه در شوروی و کمیسیون امور داخلی در مورد این دو مرجع اعمال شد. کمیسیون تصمیم گرفت یک شرط به بند 1-4 ماده (1) اضافه کند که شورای امنیت، شوراهای تدارکات استان و شهرستان را مستثنی می کرد. همچنین تبصره بعدی بندهای 1 تا 5 این ماده به منظور حذف موارد محرمانه نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از مقررات این قانون اصلاح شده است.

برخلاف این دیدگاه، نکدلی معتقد است که تنها تفاوت امنیت این سازمان ها همه اطلاعات آنها نیست. گفت و گو با محمدعلی نقدلی، سخنگوی خمینی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را بخوانید.

اطرح «شفافیت سه قوه» طبق پیشنهاد مجلس دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شده است، آیا نهادها و سازمان های خاصی از این طرح مستثنی شده اند یا خیر؟ جزئیات این طرح را توضیح دهید.
هنوز هیچ اصلاحی صورت نگرفته و این طرح در مجلس در حال بررسی است. و بر اساس پیشنهادات نمایندگان دائما در حال تغییر است. اگرچه نام مشترک تمامی نهادها و سازمان ها را در بر می گیرد، اما توصیه های اصلی نمایندگان نمونه های مشخصی از این نهادها را ارائه می دهد. یعنی پیشنهادات پیشنهادی اغلب برای تصویب توسط نهادها یا برخی نهادها در نظر گرفته شده است، اما اگر نهاد از این شفافیت مستثنی باشد نه.

در برخی موارد استثنا توضیح مبهم اطلاعات نظامی بود. نمایندگان همچنین پیشنهاد کردند برخی از امکانات نظامی مخفی بماند. با توجه به ارائه تعدادی پیشنهاد، این نظر برای چکش و اظهار نظر به کمیسیون ارسال شده است تا محدوده محرمانگی با طیفی از مسائل امنیتی مطابقت داشته باشد و مزایای این چارچوب های امنیتی مشمول شفافیت شود. .

به عبارت دیگر آیا نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از شمول این قانون مستثنی نیستند؟
این سازمان ها معمولاً غیر اختصاصی و در محدوده مشخصی از مشخصات هستند. گاهاً نمایندگان پیشنهاد می کردند که محدوده استثنائات این سازمان ها فقط در حوزه حراست باشد نه در مسائل امنیتی و عدم محرمانه. پیشنهادات نمایندگان گاهی اوقات با اظهار نظر به کمیسیون برای ارائه به مجلس نمایندگان پس از نتیجه گیری دنبال می شد.

با این توضیحات مجلس طرح اصلاحات و جزئیات شفافیت سه قوه را تصویب نکرده است، درست است؟
بله، تاکنون هیچ طرح و اصلاحی تصویب نشده و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

چه زمانی اهداف این طرح شفافیت مشخص و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد؟
سریع! این طرح شفافیت در دست بررسی و در دستور کار قرار دارد. در چنین مواقعی پس از اعزام به کمیسیون، یکی دو روز به صحن علنی می رود، روال عادی خود را طی می کند و در نهایت برنامه مشخص می شود.

آیا به جز برخی سازمان ها اصلاحات یا پیشنهاد دیگری وجود دارد؟
خیر، پیشنهاد دیگری وجود ندارد و در نهایت مقرر شد این کارگروه ظرف یک ماه آینده اصلاحات و پیشنهادات تکمیلی نمایندگان را جمع آوری و طرح نهایی را مجدداً به کمیسیون ارائه کند.

21217

دکمه بازگشت به بالا