اقتصادی

نگاهی به مهمترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته گذشته

از اعلام قطعی اینترنت در روز امتحان تا شکایت از فعال‌سازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران و پذیرش مشروط استارلینک، بیشترین قربانیان محدودیت‌های اینترنتی و اجرا و عدم اجرای قشربندی اینترنت بوده است. اخبار مهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این هفته.

به گزارش پرتال پارسی، اینترنت ماهواره ای اغلب در شرایطی استفاده می شود که دسترسی عادی به اینترنت (کابلی، فیبر نوری، شماره گیری و بی سیم) در دسترس نباشد یا کیفیت پایینی داشته باشد. ماهواره می تواند کمک بزرگی برای پر کردن شکاف دیجیتال در کشور و ارائه سیگنال به مناطق محروم و دورافتاده باشد. در همین راستا شرکت فضایی اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۵ پروژه اینترنت ماهواره ای «استارلینک» را به منظور پوشش گسترده اینترنت راه اندازی کرد.

در همین راستا، اخیراً مدیرعامل اسپیس ایکس اعلام کرده است که این شرکت حدود 100 لینک فعال Starlink در ایران دارد. ایلان ماسک سه ماه پس از انتشار توییتی مبنی بر اینکه استارلینک سرویس اینترنت ماهواره ای را در ایران اضافه می کند، این خبر را اعلام کرد.

پس از این اظهارات، عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – گفت که از فعال شدن اپراتورهای اینترنت ماهواره ای درباره امکان فعالیت اپراتور استارلینک در ایران استقبال می کنیم و در حال حاضر دو یا سه اپراتور اینترنت ماهواره ای را ارائه می دهند. در مناطق دورافتاده خدمات ارائه می دهند، اما طبق مقررات بین المللی، هر اپراتور اینترنت ماهواره ای که بخواهد در داخل یک کشور خدمات ارائه دهد، باید قوانین سرزمینی آن کشور را رعایت کند.

وی گفت: این قوانین به همه این اپراتورها از جمله استارلینک ابلاغ شده است و در صورت پذیرش این قوانین از عملکرد آنها استقبال می کند. 3000 روستا هنوز به اینترنت متصل نیستند که از طریق این تبلیغات می توان به اینترنت متصل شد.

قربانی اصلی محدودیت های اینترنتی کیست؟

بیش از سه ماه از اعمال محدودیت بر دو پلتفرم خارجی می گذرد. در این مدت بارها به مشکلات و هزینه های ناشی از محدودیت دسترسی کسب و کارهای مجازی به اینترنت اشاره شده است و اخیرا اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت نیز در این مدت حتی بر اساس برخی داده ها زیان هایی را گزارش کرده اند. بر اساس برآوردها، خطر ورشکستگی برخی از آنها را تهدید می کند. .

اما در چند روز اخیر نامه هایی با امضا و سربرگ روسای برخی اپراتورهای تلفن همراه در فضای مجازی منتشر شده است که در آن از کاهش درآمد آنها در دوره محدودیت اینترنت خبر می دهند. در هر یک از این نامه‌ها، مدیران عامل شرکت‌ها با توجه به شرایط ایجاد شده در ماه‌های گذشته با کاهش درآمد مواجه شدند.

بررسی پرتال پارسی با رگولاتوری به این نتیجه رسید که این سازمان نامه‌های استعلام از اپراتورها در خصوص جبران خسارات ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی ترافیک ورودی دریافت کرده و اعلام کرده است که موارد مطرح شده در حال بررسی است. بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طی تعامل با اپراتورها، به منظور بررسی دقیق مشکل، اطلاعاتی از جمله آماری از تعداد مشترکان، حجم ترافیک و درآمد دیتا علاوه بر ترافیک داخلی و خارجی درخواست شد. از آنها.

وزیر ارتباطات اگرچه با تایید کاهش ترافیک بین‌المللی اپراتورها به دلیل محدودیت‌های اینستاگرام و واتس‌اپ، گفت: درآمد اپراتورها فقط از ترافیک بین‌المللی نیست و خدمات صوتی و ارزش افزوده دارند. و همچنین ترافیک داخلی کل تردد در داخل و خارج از کشور نسبت به قبل افزایش یافته است، تولید و مصرف ترافیک داخلی افزایش یافته است که این نیز برای اپراتور سود است. درست است که تعرفه کمتر و نیم بها است اما برای اپراتور سودآور است.

پرونده ای به اتهام یک برنامه محبوب خارجی

Tik Tok یک برنامه رسانه اجتماعی چینی است که در سیستم عامل های iOS و Android موجود است. Tik Tok در سپتامبر 2016 در چین با نام Duin و در خارج از چین با نام Tik Tok در سال 2017 راه اندازی شد. TikTok به کاربران اجازه می دهد موزیک ویدیوهای بسیار کوتاهی بین 3 تا 60 ثانیه ایجاد کنند.

اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئو که متعلق به شرکت چینی ByteDance است، در سراسر جهان به‌ویژه در میان نوجوانان محبوبیت پیدا کرده است، اما پس از یک سری حوادث با انتقادات فزاینده‌ای در مورد سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و امنیتی مواجه شده است.

در مجموع، 19 ایالت از 50 ایالت ایالات متحده دسترسی به تیک توک را از طریق رایانه های دولتی و تلفن های همراه به طور جزئی یا کامل ممنوع کرده اند. اکثر ممنوعیت های مربوط به تیک توک در هفته های اخیر اعلام شده است.

بایدها و نبایدهای طبقه بندی اینترنت

طی چند روز گذشته اتحادیه فناوری رایانه تهران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که این پلتفرم بیش از دو ماه و چندین بار طی مکاتبات اتحادیه و مذاکرات متعدد با مراجع اینترنتی کشور از کار افتاده است. کاهش سرعت، مراجع ذیصلاح با استفاده از فیلترشکن ها، دارندگان پروانه این اتحادیه را موثرترین و قانونی ترین فعالان عرصه فناوری شناخته و امکان رفع انسداد پلتفرم ها را برای آنها و در قالب قرارداد درک کرده اند. هیچ محدودیتی برای تعداد آدرس های IP که دارنده مجوز مسئولیت آنها را بر عهده می گیرد، وجود ندارد.

در همین رابطه رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین تک سازمان صنفی منطقه تهران در رابطه با این موضوع گفت: ما در سازمان صنفی منطقه تهران و در کل سازمان صنفی کشور، اساساً رویکرد ما این نیست که برویم و چنین چیزی را تأسیس کنیم. ، زمانی که دسترسی به اینترنت و ابزارهای پرکاربرد اینترنت قطع می شود، اما این دسترسی برای گروه خاصی از افراد محفوظ است، به عبارتی اینترنت کلاس، این اشتباه است. آیا دسترسی به تعداد محدودی از افراد زمانی مفید است که دسترسی به یک پیام رسان خارجی در سراسر کشور قطع شود؟

او گفت این ابزارها ابزارهای شبکه هستند، یعنی باید برای همه قابل دسترسی باشند. بنابراین در این مدت در تشکیلات نظام صنفی رایانه ای مطالبه روشنی داشتیم که دسترسی آزاد به اینترنت است.

خودداری از قطع اینترنت در سراسر کشور در ایام امتحانات

در خبری به نقل از معاونت امور امتحانی سازمان سنسه از قطعی سراسری اینترنت در روزهای امتحان برای جلوگیری از تقلب در امتحانات روز چهارشنبه خبر داد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری قزاقستان در جمع بندی این موضوع گفت: سرویس اینترنت یکی از موارد ضروری برای زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات رسالت برقراری ارتباط پایدار و با کیفیت را بر عهده دارد و همواره تلاش می کند تا با آن کار کنید حمایت و حفاظت از حقوق مردم برای دسترسی به ارتباطات سریع، ایمن و مقرون به صرفه. ; بنابراین، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ثبات و کیفیت ارتباطات مردم را فدای مطالبات غیرمنطقی نخواهد کرد، مگر در موارد خاص که توسط مراجع قانونی تشخیص داده شود. همچنین انتشار این گونه اظهارات غیرمسئولانه و خارج از محدوده اختیارات و مأموریت های سازمان های مختلف به امنیت روحی و روانی مردم و کاربران آسیب وارد می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا