اقتصادی

نرخ بیکاری آمریکا رکورد ۵۳ ساله را شکست

آمریکا پایین‌ترین نرخ بیکاری از سال ۱۹۶۹ را ثبت کرد.

به گزارش پرتال پارسی به نقل از اکونومیک، رشد شغلی ایالات‌متحده در ماه ژانویه به شدت شتاب گرفت و نرخ بیکاری به ۳.۴ درصد، پایین‌ترین میزان ۵۳ سال گذشته رسید که این آمار به بازار کار سرسختانه و نگرانی بالقوه مقامات فدرال رزرو در مبارزه با تورم اشاره دارد.

بررسی از موسسات نشان داد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه گذشته ۵۱۷هزار شغل افزایش یافته که بیشترین میزان در ۶ ماه گذشته محسوب می‌شود.

اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند که این آمار ۱۸۵هزار واحد افزایش یابد زیرا داده‌های ماه دسامبر، بیشتر مورد بازبینی قرار گرفت که نشان می‌دهد  ۲۶۰هزار شغل به جای ۲۲۳هزار شغل، اضافه شده است.

رشد اشتغال در ماه گذشته بسیار بالاتر از میانگین ماهانه ۴۰۱هزار نفر در سال ۲۰۲۲ بود.

قدرت استخدام علیرغم اخراج کارکنان در بخش فناوری همچنین در بخش‌هایی مانند مسکن و امور مالی که به نرخ‌های بهره حساس هستند، انتظارات بازار مبنی بر اینکه بانک مرکزی ایالات‌متحده به توقف چرخه تشدید سیاست‌های پولی خود نزدیک شده بود را سرد کرد.

اقتصاددانان گفتند که گزارش منتشر شده و سایر داده‌ها نشان‌دهنده بازگشت شدید فعالیت‌های صنعت خدمات در ماه گذشته است.

این موارد نشان می‌دهد که فدرال رزرو می‌تواند نرخ بهره هدف خود را بالاتر از اوج ۵.۱ درصدی که اخیرا پیش‌بینی شده بود، افزایش دهد و آن را برای مدتی در آنجا نگه دارد.

دانیل ورنازا، اقتصاددان ارشد بین‌المللی در بانک یونی‌کردیت (UniCredit) لندن می‌گوید: بازار کار هنوز داغ است. هر کسی که فکر می‌کرد فدرال رزرو ممکن است به محض نشست ماه مارس، افزایش نرخ را متوقف کند، احتمالا از این شواهد ناامید خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا