سلامت و تندرستی

نخستین کهکشانها مشت شان را برای جیمز وب باز می کنند

این هفته، گروه عملیات جیمز وب چراغ سبز را برای پرتاب ابزارهای NIRCam، NIRISS و NIRSpec نشان داد و هفت حالت از 17 حالتی را ایجاد کرد که به تلسکوپ فضایی جیمز وب اجازه می دهد تا به طور کامل عملیاتی شود.

ابزار NIRCam ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب با دو مأموریت اصلی است. این ابزار به عنوان یک سنسور جبهه موج برای تصویربرداری از طول موج های 0.6 تا 5 میکرون عمل می کند و همچنین آینه 18 قطعه ای را قادر می سازد تا به عنوان یک آینه واحد عمل کند. به عبارت دیگر این ابزار یک دوربین است و همچنین برای ارائه اطلاعات تراز 18 قطعه آینه اصلی و همچنین یک دوربین مادون قرمز با 10 آرایه آشکارساز جیوه-کادمیم-تلوراید (HgCdTe) است که هر آرایه دارای رزولوشن 2048 در 2048 پیکسل

سنسور جهت‌گیری خوب و تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون دیافراگم (FGS-NIRISS) نیز ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که حسگر جهت‌یابی دقیق و ابزار علمی را با تصویرگر و طیف‌نگار نزدیک به فروسرخ ترکیب می‌کند. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) توسعه یافته و توسط هانیول با ناسا و آژانس فضایی اروپا به عنوان بخشی از پروژه بین المللی ایجاد یک تلسکوپ فضایی بزرگ مادون قرمز ساخته شده است.ابزار FGS-NIRISS نور را از طول موج 0.8 رصد می کند. تا 5.0 میکرون و دارای چهار حالت مشاهده مختلف است.

ابزار NIRSpec نیز یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب به پرواز درآمده است. “NIRSpec” یک طیف سنج چند جرمی است و می تواند به طور همزمان طیف مادون قرمز نزدیک تا 100 جرم مانند ستاره ها یا کهکشان ها را با وضوح طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه گیری کند. مشاهدات آن نیز در محدوده طول موج 0.6 میکرومتر تا 5.0 میکرومتر انجام می شود. همچنین دارای یک آرایه سوراخ برای طیف‌سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه، و همچنین یک واحد میدان یکپارچه (IFU) برای طیف‌سنجی سه بعدی است. این ابزار توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده و توسط شرکتی به نام آستریوم ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب روی اولین کهکشان ها تمرکز دارد

اعلامیه اخیر ناسا توسعه حالت طیف سنجی با وضوح متوسط ​​(MRS) MIRI و چشم انداز به اشتراک گذاری داده های مهندسی با آن را برجسته کرد.

اصطلاح “MIRI” مخفف “Mid-Infrared Instrument” همراه با “Medium Resolution Spectroscopy Mode” در “MIRI MRS” است.

آلوارا لابیانو و دیوید لو، محققین تلسکوپ فضایی می‌گویند: «حالت MRS یکی از پیچیده‌ترین حالت‌های ابزار تلسکوپ جیمز وب است که از یک طیف‌نگار میدانی یکپارچه تشکیل شده است که اطلاعات طیفی و فضایی را جمع‌آوری می‌کند». کل زمینه را به یکباره فراهم می کند. نقطه نظر.

آنها افزودند که این طیف‌نگار «مکعب‌های داده» سه‌بعدی را ارائه می‌کند که در آن هر پیکسل در تصویر دارای یک طیف منحصر به فرد است. این طیف‌نگارها ابزار بسیار قدرتمندی برای مطالعه ترکیب و سینماتیک اجرام نجومی هستند زیرا مزایای تصویربرداری سنتی و طیف‌سنجی را با هم ترکیب می‌کنند.

یک ابزار MRS برای حفظ وضوح طراحی شده است، که طول موج مشاهده شده تقسیم بر کوچکترین اختلاف در طول موج قابل تشخیص است. لاو و لابیانو در این پست گفتند که این ابزار به اندازه کافی قدرتمند است تا ویژگی‌های اتمی و مولکولی اساسی را در محیط‌های مختلف مشاهده کند و در بالاترین قدرت خود، می‌تواند خروج هیدروژن از کهکشان‌های اولیه را مطالعه کند.

نمایش کیفیت تصویر و تراز فضایی برای MIRI MRS

لا و ​​لابیانو گفتند که این ابزار با تغییر به طول موج‌های طولانی‌تر، نشانه‌های طیفی درخشان عناصری مانند اکسیژن، آرگون و نئون را بررسی می‌کند که می‌تواند به ما درباره خواص هیدروکربن‌های مولکولی در کهکشان‌های غبارآلود مجاور و خواص گاز یونیزه شده بگوید. می تواند محیط بین ستاره ای را تشخیص دهد.

آنها افزودند که MRS در نزدیکی زمین، نشانه های طیفی مرتبط با یخ آب و مولکول های آلی ساده در سیارات غول پیکر و دیسک های تشکیل دهنده سیاره در اطراف ستاره های دیگر منظومه شمسی را نقشه برداری می کند.

هنگامی که کیفیت تصویر و هم ترازی فضایی چندین باند داده به خوبی مشخص شد، تیم ابزار MIRI روی کالیبره کردن پاسخ طیف‌سنجی دستگاه کار می‌کند که لا و لابیانو می‌گویند که شامل چندین مرحله است، مانند محدود کردن طول موج و وضوح. طیف صحیح در هر 12 باند. میدان دید برای جیمز وب

این دو دانشمند گفتند: «ما وضوح طیفی استثنایی MRS را با بخش کوچکی از طیف از مشاهدات مهندسی اخیر هسته کهکشانی فعال در هسته کهکشان سیفرت NGC 6552 نشان می‌دهیم. پس از آماده شدن، MRS نقش مهمی در برنامه های علمی ایفا خواهد کرد، یکی از اولین ماموریت هایی که تلسکوپ فضایی جیمز وب در خدمات نجوم انجام خواهد داد و تنها چند هفته دیگر پرتاب خواهد شد.

46

دکمه بازگشت به بالا