بین الملل

مکرون خطاب به اردوغان: به انتخاب سوئد و فنلاند احترام بگذار

فیگارو گزارش داد که امانوئل مکرون روز پنجشنبه با رجب طیب اردوغان تلفنی گفتگو کرد و ابراز امیدواری کرد که دو کشور به زودی راه حلی برای لغو وتوی ترکیه برای پیوستن به ناتو پیدا کنند.

در این گزارش آمده است که رئیس جمهور ترکیه چندین روز به سوئد و فنلاند اجازه پیوستن به ناتو را نداد.

الیزه (کاخ ریاست جمهوری فرانسه) در تشریح جزئیات این گفتگوی تلفنی گفت که مکرون بر اهمیت احترام به انتخاب دولت دو کشور در واکنش به تغییرات در روند دموکراتیک و فضای امنیتی آنها تاکید کرد.

فیگارو یادآور شد که آنکارا روز چهارشنبه با هیئتی متشکل از دیپلمات های فنلاند و سوئد پذیرایی کرد و هشدار داد که دو کشور بدون اتخاذ تدابیر امنیتی مشخص با پیوستن به ناتو موافقت نخواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: «ترکیه با مخالفت با گسترش این سازمان به فنلاند و سوئد، که پس از حمله روسیه به اوکراین به دنبال پیوستن به ائتلاف ناتو بودند و از حمایت اکثریت کشورهای عضو ناتو برخوردار شدند، باعث ایجاد بحران در داخل ناتو شده است. ، یکی از اعضای آن است. ”ساخته شده است.

فیگارو افزود: فنلاند 1300 کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد و ترکیه کشورهای شمالی به ویژه سوئد را که دارای جامعه سرکوبگر ترکیه است، به شبه نظامیان پ ک ک و حزب کارگران کردستان متهم می کند. پناه بردن به یک سازمان تروریستی

اردوغان همچنین فتح الله گولن را به داشتن حامیانی متهم کرد که مظنون به کودتای ژوئیه 2016 هستند.

311311

دکمه بازگشت به بالا