اقتصادی

موفقیت محققان کشور در ردیابی ویروس‌ها و سالم‌سازی پایه و ارقام مختلف سیب و زیتون

محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی توانسته اند مطابق با برنامه بهبود و توزیع انبوه انواع محصولات زراعی و درختان مهم باغی در کشور ، پایه ها و کشت کننده انواع مختلف سیب و زیتون را بهبود بخشند.

به گزارش پرتال پارسی ، دکتر مریم جعفرخانی کرمانی ، استاد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ، که در حال اجرای پروژه هایی برای بهبود سلامت و تولید انبوه انواع سیب و زیتون سالم و بذر ریشه است ، گفت: این پژوهشکده آماده انتقال این فناوری به بخش خصوصی است. باغبانی در کشور حدود سه میلیون هکتار و تولید این محصول 16 میلیون تن است که کمتر از نیمی از میانگین عملکرد محصولات باغی در کشورهای توسعه یافته است. یکی از دلایل اصلی کاهش بهره‌وری باغات در کشور ، آلودگی گسترده پایه ها و انواع تجاری درختان میوه در ایران با بیماری های باکتریایی و ویروسی است که می توان تحت تأثیر ویروس مشاهده کرد و گیاهان باغی را با کشت بافت درمان کرد. 10-15 درصد افزایش یافته است.

جعفرخانی کرمانی: “با توجه به اهمیت موضوع ، در قالب یک یادداشت چهارگانه با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ، پژوهشکده باغبانی ، پژوهشگاه ثبت و بذر و گواهی بذر و گواهی و معاون وزیر جهاد کشاورزی جهاد. پایه و اساس درختان کشور را به یک باغ مهم تبدیل کرده است.

کادر آموزشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی: ​​بیشترین تولید محصولات باغی حدود 3.4 میلیون تن است که حدود 9٪ از کل تولید میوه و سبزیجات در سه استان آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی و تهران است. او گفت که تن سیب. آنها حدود 51٪ از تولید سیب را در کشور تأمین می کنند.

متوسط ​​عملکرد سیب در کشور 16 تن در هکتار است ، به ویژه در کشورهای پیشرو مانند سوئیس (86 تن در هکتار) و اتریش (78 هکتار در هکتار) که بسیار با بهره وری در جهان است. بیماریهای مختلف باکتریایی ، ویروسی و شبه ویروسی در ایران وجود دارد که در کاهش کیفیت و بهره وری باغهای سیب مؤثر است. اصولاً ویروس ها به همه بافت های گیاهی به جز بافت مریستمیک حمله می کنند. عفونت گیاهان به ویروس معمولاً از طریق منبع آلودگی به گیاه یا از طریق سایر وسایل آلوده از طریق ورود به سیستم و تجهیزات باغبانی منتقل می شود.

جعفرخانی کرمانی با تأکید بر اهمیت رشد ریشه های سالم سیب و انواع تجاری و فراهم کردن باغ های سالم در محیط شیشه ای و در نتیجه افزایش سطح زیر کشت و میانگین تولید این محصول در کشور اظهار داشت: پاتوژن های باکتریایی و قارچی در شرایط آزمایشگاهی در برنامه کشت و توزیع سیب از ریشه خارج شد و سپس آزمایشهای ELISA و RT-PCR برای تشخیص ویروس انجام شد. روشهای مختلفی در برنامه های درمانی استفاده شده است که رایج ترین آنها جداسازی و کشت مریستم های گیاهی آلوده است. در این روش ، مریستیم های 5/5 میلی متری به طور استریل از جوانه های پایانه نهال جدا می شوند و در یک محیط مخصوص کشت مریستیم پرورش می یابند ، پس از آن نهال های به دست آمده برای ویروس آزمایش می شوند.

وی گفت: علاوه بر فرهنگ مریستمی ، برای بهبود انواع و پایه های سیب باید از روشهای دیگر درمان نیز استفاده شود. بنابراین ، علاوه بر فرهنگ مریستم ، شیمی درمانی (شیمی درمانی) و گرما درمانی (دما) در دماهای بالا ، از رشد کامل گیاه و یا کشت آزمایشگاهی برای دستیابی به این فناوری استفاده شده است.

کادر آموزشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: در حال حاضر دانش فنی در زمینه تولید و تولید انواع سالم سیب Shabestar ، Golbahar ، Sharbaty ، Altyn Delicheska و Gala و سالم M9 ، M7 ، MM111 و MM106 آماده انتقال به شرکتهای خصوصی بافت است. تولید مثل و تولید انبوه.

مجری طرح درگیر در توانبخشی و تولید انبوه پایه های سیب و زیتون و پایه های سالم ، رشد زیتون در بیش از 86000 هکتار از باغ های کشور که بیش از 55 هزار هکتار آن بارور است ، گفت: تولید سالانه زیتون در ایران 108 هزار تن و 2 تن در هکتار است. این میزان به ترتیب 11 و 10 تن بیشتر از برخی از کشورهای پیشرو ، از جمله ایالات متحده و مصر است.

وی افزود: به منظور معرفی انواع ویروس بدون ویروس در گونه های زیتون محلی ، با در نظر گرفتن نیاز به باغ های همگن ژنتیکی و جلوگیری از هرگونه بیماری ، این امر منجر به افزایش چشمگیر زمین های زراعی و عملکرد متوسط ​​در کشور خواهد شد. ایجاد باغ های سالم در دستور کار است. ارقام مورد مطالعه در این پروژه عبارتند از: اربکین ، تخم کبک ، کنسرو ، امین ، میشکات و دیره. نتایج تشخیص ویروسی در زیتون ها نشان می دهد که هیچ گونه مشکل عفونت ویروسی در درختان زیتون (طارم) در منطقه منتخب وجود ندارد و پیش بینی می شود در سایر مناطق کشور نیز همین اتفاق رخ دهد.

براساس اعلام پژوهشگاه بیوتکنولوژی ، پژوهشکده تحقیقات جعفرخانی کرمانی آماده ارائه دانش فنی در زمینه کارآیی اقتصادی و پروتکل های بهداشتی و ریزپردازنده انواع سالم و پایه های سیب و زیتون برای تجاری سازی این پروژه برای کاهش 40 درصدی آسیب به باغات سیب است. دولت میزان بهره وری باغات را به حدود 32 تن در هکتار (دو برابر سطح فعلی) افزایش داده است ، استفاده از سموم دفع آفات را به دلیل بیماری و باغات عاری از ویروس ، سهولت هرس و برداشت مکانیکی به دلیل یکنواختی ژنتیکی باغات کاهش داده و درنهایت ایجاد اشتغال در شرکتهای بافت ایجاد کرده است. پایه های چند برابر و کشتگرها نشان داده شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا