مواد شیمیایی صنعتی (همه چیز درباره صنعت شیمیایی)

میزان انتشار کل گاز دی­اکسید­کربن ناشی از کوره­ بلند و کارگاه­های تولید­کنندۀ کک و مواد ­آهن­دار کوره­ بلند به­صورت رابطۀ (46) نوشته می­شود که میزان انتشار گاز دی­اکسید­کربن هر کارگاه از روابط (41) تا (44) محاسبه و جایگزین میشود. CSR استحکام کک پس از واکنش است. شکل8 نشاندهندۀ نتایج تحلیل تأثیر میزان جایگزینی سنگ ­آهن با آهن ­اسفنجی بر میزان سود حاصل از تولید یک کیلوگرم چدن در کوره ­بلند بهکمک مدل است. میزان تزریق اکسیژن برای غنی­سازی هوای دم برحسب نرمال مترمکعب برای هر تن چدن­ مذاب تولیدی. میزان آهن خالص یک تن چدن مذاب، برابر 945 کیلوگرم در هر تن چدن مذاب تولیدی. مقدار سود عملیاتی­ 1820 ریال برای هر کیلو تولید ­است و میزان انتشار کل­ گاز دی­اکسیدکربن برابر 1035نرمال مترمکعب برای هر تن چدن ­مذاب معادل 2034 کیلوگرم دی­اکسید­کربن برای هر تن­ چدن­ مذاب است. براساس خروجیهای مدل، افزایش دمای هوای دم، کاهش خاکستر کک و کاهش میزان سیلیس چدن­ باعث کاهش مصرف کک و افزایش بهره­وری کوره ­بلند می­شود. قیمت هر کیلوگرم کک خشک مصرفی برحسب تومان.

صنعت |مواد شیمیایی

در صد وزنی عنصر jام در کک. در صد وزنی عنصر jام در مادۀ اولیۀ iام. مادۀ اولیۀ iام در بار کوره ­بلند. همچنین جداسازی دی­اکسیدکربن از گاز خروجی کوره باعث نیازنداشتن به شارژ مازوت شده و انتشار گازهای گلخانه­ای را کاهش داده­ است. نتیجۀ این بررسی چرخش دوبارۀ گاز خروجی را به کوره ­بلند اقتصادی نشان داده ­است. نتیجۀ بهینه­سازی 14% کاهش در مصرف ­انرژی و حدود 6% در انتشار گاز­ گلخانه­ای دی­اکسید­کربن بوده ­است. نتیجۀ این بررسی نشان داد که با افزایش قراضه در بار، میزان دی­اکسید­کربن تولیدی کاهش ولی هزینۀ تولید زیادتر می­شود. همچنین اقداماتی­ را بررسی کردهاند که باعث کاهش میزان گاز دی­اکسیدکربن تولیدی می­شوند و در هزینۀ تولید تأثیر دارند. 2011) در پژوهشی بهینه­سازی غیرخطی تولید فولاد را با استفاده از استراتژی­های کاری کوره ­بلندهای سنتی و جدید به­کمک حداقل­کردن هزینۀ تولید هر تن فولاد خام به­عنوان تابع­ هدف امکانسنجی کردهاند. و همکاران ( 2019) در پژوهشی بهینه­سازی مصرف ­انرژی را همراه با کاهش انتشار گاز دی­اکسید­کربن در بخش­های کک­سازی، آهن­سازی، آگلومراسیون، فولادسازی، نورد گرم و نیروگاه برق یک کارخانه فولادسازی مطالعه کردهاند. مدل این پژوهش یک مدل غیر­خطی بهینه­سازی است که از معادلات ترمودینامیک، روابط فرآیندی، توازن جرم و انرژی بهره می­گیرد.

2003) در پژوهشی اثر یک مدل بهینه­سازی مصرف انرژی را برای یک مجتمع فولادسازی بررسی کرده­اند؛ بدینترتیب که ابتدا هریک از واحدهای کک­سازی، کوره­بلند، کنورتور، ریخته­گری و نیروگاه مدل شده­اند و سپس تابع هدفِ حداقلکردن انرژی مجتمع فولادسازی بهوسیلۀ مدل برنامه­ریزی خطی تعریف شده ­است. برخی مفسران سیاسی استدلال میکنند که ظرفیت انرژی جدید در آمریکا به این معنی است که حضور پر رنگ و قدرتمند نظامی آمریکا در خاورمیانه از این پس اولویت اساسی سیاست خارجی آمریکا نخواهد بود و دکترین کارتر و Reagan Corollary که آمریکا را متعهد به دفاع از کشورهای عرب خلیج فارس در برابر هرگونه تهاجم خارجی و شورش داخلی می کرد (به علت اهمیت فوق العاده این منطقه برای آمریکا) دیگر اعتبار نخواهد داشت. فرضیة یازدهم: باتوجهبه نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها که ضریب مسیر و معناداری به ترتیب 78/ 0 و 36/10 است، عامل «بازاریابیداخلی» بر «بهرهوری» تأثیر مستقیم، مثبت و معنیداری داشته است. فرضیة دوازدهم: باتوجهبه نتایج تحلیل دادهها، که ضریب مسیر و معناداری بهترتیب 18/ 0 و 21/3 است؛ عامل «بازاریابیداخلی» بر « عامل مناسب با مشتریان» تأثیر مستقیم، مثبت و معنیداری داشته است. ز- بهرهوری : باتوجهبه هزینههای هنگفت صنعت فولاد، ایجاد بهرهوری راهبرد اساسی برای بازاریابی استراتژیک است.

و همکاران ( 2019) در مقاله­ای تجزیه­ و تحلیل پتانسیل­های کاهش انرژی و انتشار گاز دی­اکسید­کربن را در صنعت فولاد همراه با فرصت­ها و چالش­های کاهش انرژی و دی­اکسید­کربن در صنعت فولاد و با تمرکز بر صنعت فولاد بریتانیا و ایرلند ­شمالی بررسی کرده­اند؛ اگرچه میتوان نتایج بهدست­آمده را برای تمام صنعت فولاد استفاده کرد. استفاده از اکسیژن یا هوای سخت شده از اکسیژن شدت و سرعت واکنش را بالا میبرد و در نتیجه هزینه کمتر شده و بازدهی واکنش افزایش مییابد. و همکاران( 2017) در پژوهشی بررسی و ارزیابی جریان انرژی و انتشار کربن در مجتمعهای فولادسازی را براساس جریان مواد در فولادسازی منتخب با استفاده از قانون بقاءِ جرم و قانون ­اول­ ترمودینامیک دربارۀ انرژی و بهکمک معادلات توازن مربوطه مدلی بهنام تجزیه ­و تحلیل جریان مواد را معرفی کرده­اند. همچنین این متغیرها در تابع هدف و محدودیتها استفاده میشوند. همچنین مقدار مصرف انرژی و انتشار کربن برای تولید یک تن فولاد خام در چین بالاتر از شاخص­های جهانی ­است.

دکمه بازگشت به بالا