سلامت و تندرستی

موادغذایی موثر در کاهش و افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سکته

آفتاب‌‌نیوز :

بزرگترین مطالعه در نوع خود نشان می دهد که حذف نمک از وعده های غذایی می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سکته را تقریبا یک پنجم کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که چگونه افزودن نمک به غذا احتمال بیماری های قلبی عروقی و مرگ زودرس را افزایش می دهد. اکنون متخصصان دریافته‌اند که چقدر می‌توانید سلامت قلبتان را صرفاً با کاهش تعداد وعده‌های غذایی که به آن نمک اضافه می‌کنید یا با حذف کامل آن تضمین کنید.

محققان دریافتند کسانی که هرگز به وعده های غذایی خود نمک اضافه نمی کنند، در مقایسه با افرادی که همیشه این کار را انجام می دهند، ۱۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (AF)،هستند. تعداد مبتلایان به این بیماری در بریتانیا در دهه گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۱.۵ میلیون نفر رسیده است.

AF باعث ضربان قلب نامنظم و اغلب غیرطبیعی سریع می شود که می تواند منجر به سرگیجه، تنگی نفس و خستگی شود. افراد مبتلا به AF پنج برابر بیشتر در معرض سکته مغزی هستند.

دکتر یون جونگ پارک، نویسنده اصلی این مطالعه در بیمارستان دانشگاه ملی کیونگ‌پوک، کره جنوبی، گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که دفعات کمتر اضافه کردن نمک به غذاها با خطر کمتر AF مرتبط است.»

در مقایسه با کسانی که همیشه غذاهای خود را نمک می‌خورند، آن‌هایی که هرگز نمک نمی‌نوشیدند، ۱۸ درصد کمتر به AF مبتلا می‌شدند. افرادی که گاهی آن را به وعده های غذایی خود اضافه می کردند، ۱۵ درصد کمتر احتمال داشت.

در این تحقیق از داده‌های بیوبانک بریتانیا استفاده شد که شامل بیش از ۵۰۰ هزار نفر بین ۴۰ تا ۷۰ سال در سراسر بریتانیا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ می‌شد. کسانی که قبلاً AF، بیماری عروق ویروس کرونا، نارسایی قلبی یا سکته در شروع تحقیق داشتند از مطالعه خارج شدند. .

از هر کدام پرسیده شد که آنها چقدر به طور منظم وعده های غذایی خود را نمک میخورند، از جمله «هرگز/به ندرت»، «گاهی اوقات»، «معمولا» یا «همیشه» این کار را انجام می دهند. سپس محققان آنها را طی ۱۱ سال پیگیری کردند تا ببینند این موضوع چگونه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد حتی کسانی که رژیم غذایی خود را از اضافه کردن نمک به میزان نمک معمولی تغییر می‌دهند، می‌توانند تفاوت زیادی در خطر ابتلا به این بیماری ببینند. احتمال ابتلا به AF در افرادی که در گروه معمولی بودند ۱۲ درصد کمتر بود.

پروفسور جیمز لیپر از بنیاد قلب بریتانیا می گوید: «به خوبی مشخص شده است که خوردن بیش از حد نمک می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. این تحقیق یادآوری مفیدی است که همه ما می‌توانیم از پایبندی به توصیه‌های دولت مبنی بر خوردن بیش از ۶ گرم نمک در روز – تقریباً یک قاشق چای‌خوری – سود ببریم.

سلامت‌نیوز

کارگروه خبری علمی پزشکی

هدفم این است که از طریق مطالب علمی و پزشکی، شما را در مسیر بهبود و حفظ سلامتی همراهی کنم و بهترین توصیه‌ها و راهکارها را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا