بین الملل

مشخصات باورنکردنی سریع‌ترین اینترنت جهان

سریعترین اینترنت در ایالات متحده کمی سریعتر شده است. شبکه علوم انرژی (Esnet) به “ESnet6” ارتقا یافته و به پهنای باند 46 ترابیت بر ثانیه دست یافته است. لازم به ذکر است که این شبکه اینترنتی فقط در اختیار دانشمندان است.

بیشتر بخوانید:

ESnet در ابتدا در سال 1986 برای کمک به اتصال دانشمندان در آزمایشگاه‌های مختلف وزارت انرژی (DOE) در سراسر ایالات متحده ایجاد شد و به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت مقادیر زیادی از داده‌های خام را به اشتراک بگذارند. در دهه های پس از آن، به روز رسانی های زیادی برای به روز نگه داشتن اینترنت با پیشرفت های تکنولوژیکی و حجم عظیم داده های تولید شده توسط آزمایش های علمی انجام شده است. در سال 2021، 1.1 اگزابایت داده از طریق این شبکه منتقل شده است.

و اکنون زمان پیشرفت نسل بعدی فرا رسیده است. “ESnet6” متشکل از 24000 کیلومتر کابل فیبر نوری اختصاصی در سراسر کشور است که اتصالات شبکه ستون فقرات را قادر می سازد تا داده ها را با سرعتی بین 400 گیگابیت تا یک ترابایت بر ثانیه منتقل کنند. شبکه ستون فقرات بخشی از زیرساخت شبکه رایانه ای است که بخش های مختلف یک شبکه را به هم متصل می کند و راهی برای تبادل اطلاعات بین شبکه های محلی و زیرشبکه های مختلف فراهم می کند.

این سرعت در گذشته سریع‌ترین سرعت انتقال اطلاعات در شبکه اینترنت جهان بود، اما اکنون این شبکه به 46 ترابیت بر ثانیه دست یافته و آن را تقویت کرده است. نیازی به گفتن نیست که این شبکه رکورد سرعت انتقال داده را ندارد، اما این افتخار نصیب یک مرکز آزمایشی در ژاپن می شود که به سرعت شگفت انگیز یک پتابیت در ثانیه (Pbps) یا 1000 ترابیت در ثانیه دست یافت.

برای درک بهتر آن، می توان گفت که یک اتصال اینترنتی معمولی چند ده صد مگابیت در ثانیه است، در حالی که شبکه اینترنتی «ESnet6» با سرعتی معادل 46 میلیون مگابیت در ثانیه کار می کند.

شبکه ESnet6 دانشمندان را قادر می‌سازد تا مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها را بین تیم‌ها، ابزارها و امکانات و برای مدل‌سازی آب و هوا، مطالعات ژنومی، مشاهدات تلسکوپ، آزمایش‌ها و موارد دیگر منتقل کنند. در نظر گرفته شده برای کمک به حوزه های تحقیقاتی اساسی و فشرده مانند اطلاعات فیزیک و کوانتومی آماده خواهد شد.

5858

دکمه بازگشت به بالا