فرهنگ و هنر

مروری بر دستاوردهای عملیات نادری

عملیات نادری 23.07.1359 ساعت 7 صبح شروع شد. تیپ 3 به دلیل عواملی از جمله گشودگی دو جناح و ناآشنایی آنها با منطقه نتوانست به سمت هدف خود حرکت کند.

به گزارش پرتال پارسی ، یک هفته از آغاز جنگ می گذرد. هر زمان که هر دو لشکر مجهز ارتش عراق به عمق خاک ایران نفوذ کردند ، به رودخانه کرهه رسیدند و از رودخانه عبور کردند ، تصرف راه آهن اندیمشک – اهواز و بستن مسیرهای مواصلاتی استان خوزستان را تهدید کرد. بقایای نیروهای مردمی ، رزمندگان سپاه و تیپ 2 زرهی لشکر 92 اهواز در حوالی پل نادری موضع گرفتند و سعی کردند از این محور از ورود دشمن جلوگیری کنند اما 40 کیلومتر خطر بزرگی داشت.

علاوه بر این ، در جنوب شوش ، حدود 40 کیلومتری شمال اهواز ، یک منطقه خالی دیگر وجود داشت که دشمن با عبور از کره و رسیدن به جاده اندیمشک – اهواز از تمام نقاط این مناطق عبور می کرد. وجود همین تهدیدها بود که جنگ با دشمن در این محور را بیش از مجموعه های دیگر حیاتی کرد. بر این اساس ، تصمیم بر این شد که عملیاتی برای دفع لشکرهای 1 و 10 ارتش عراق از غرب کره و انجام آن پس از ورود نیروهای کمکی برنامه ریزی شود.

پس از ورود لشکر 21 پیاده در 16 تیر 1357 به خوزستان (که اخیراً با ادغام لشکرهای 1 و 2 پیاده تهران تشکیل شده است) ، این لشکر توسط تیپ عملیاتی برای محافظت از تپه های حاشیه غرب رودخانه کرهه منصوب شد. 24 عراق مکانیزه محافظت شده را در مقابل پل غربی پل نادری نابود کنید ، سپس تپه های علی گرده زاد و ابو صلیبی خط را پاکسازی کنید. به لشکر 16 زرهی کازوین دستور داده شد که عملیات را به سمت غرب ادامه داده و نیروهای دشمن را در منطقه مرزی دفع کند.

طبق برنامه مانور ، لشکر 21 پیاده نظام حمزه با دو تیپ کار می کرد. تیپ یکم با یک گردان تانک در محور جاده نادری-پل عین پیشروی کرد و از شرق به تپه علی گرده زاد حمله کرد ، در حالی که یک گردان تانک دیگر در تپه ابو صلیبی کلاه رفته و در محور بزرگراه قهوه خانه ضبط کرد. هر سه تیپ لشکر 21 مأموریت داشتند با سه گردان پیاده از ارتفاعات شمالی به سمت جنوب حرکت کرده و قسمت غربی تپه علی Gerzad را آزاد کنند.

این عملیات در تاریخ 23.07.2013 انجام شد. ساعت 7:00 صبح شروع شد. “تیپ 3” به دلیل عواملی از جمله گشودگی در هر دو طرف و ناآشنایی با منطقه قادر به برداشتن هیچ قدم در جهت رسیدن به هدف نبود. تانک های نوع 1 در امتداد جاده نادری پل – قهوه حرکت کردند. در آغاز عملیات ، دشمن واکنشی نشان نداد. واحدهای تانک نیز از ترس اینکه عراقی ها در سازماندهی دفاع خود کوتاهی کرده اند یا ممکن است از منطقه عقب نشینی کنند ، حملات خود را افزایش داده اند.

از آنجا که دو کاروان واحدهای تانک در فاصله کمتر از یک کیلومتری غرب پل نادری قرار داشتند ، سلاح های ضد تانک دشمن در ساعت 8 صبح به سمت تانک های در حال حرکت شلیک کردند. با نزدیک شدن تانک ها به خط دفاعی دشمن ، آتش ضد تانک شدت گرفت. هدف سلاح های ضد تانک عراقی تانک هایی بود که به سمت جاده کافی شاپ حرکت می کردند که تقریباً موازی جاده بود. به طور غیر منتظره واحدهای حمله کننده که اطلاعات روشنی از قدرت و گسترش دشمن نداشتند ، برای نجات خود احساس گرفتار شدن و پراکنده شدن کردند که منجر به تجزیه واحدها شد.

بنابراین ، تاکتیک های به کار رفته موفق نبودند. هفده ماه بعد ، عملیات مشترک سپاه و ارتش به نام فتح المبین در منطقه آغاز شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا