مراودات دیپلماتیک در نخستین ماه سال ۱۴۰۰

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین پرتال پارسی ، آوریل سال جاری (1400) با بازدیدهایی در زمینه دیپلماسی همراه بود. در این دوره ، محمدجواد ظریف ، رئیس هیئت دیپلماتیک ، نه تنها دیدار کرد ، بلکه تعدادی از همکاران و سایر مقامات خارجی را نیز در تهران پذیرفت.

مراودات دیپلماتیک در نخستین ماه سال ۱۴۰۰

* سفر چند ساعته به استانبول

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آخرین روزهای سال گذشته (2016) چند ساعت به استانبول سفر کرد و با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود دیدار کرد. به گفته وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، طرفین در مورد موضوعات مختلف روابط سیاسی دو جانبه ، تاریخ و دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی و سایر استراتژی های توسعه تجارت گفتگو و در مورد موضوعات منطقه ای ، موضوعات مشترک تبادل نظر کردند موضوع دیگری که در طول دوره مورد بحث قرار خواهد گرفت.

* مشارکت وانگ یی و امضای برنامه جامع همکاری ایران و چین

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در تاریخ 27 آوریل در تهران از وانگ یی مشاور امور خارجه چین و وزیر امور خارجه این کشور پذیرایی کرد. وانگ یی جمعه ، 26 آوریل وارد تهران شد و ظریف صبح شنبه 27 آوریل ، ظریف پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین و جمهوری اسلامی و چین را افتتاح کرد. سپس وانگ یی با علی لاریجانی ، مشاور رهبر ، ملاقات کرد و سپس به نزد حسن روحانی رفت ، که بعد از ظهر امروز در وزارت خارجه با همتای ایرانی خود دیدار کرد. بعد از ظهر او و محمدجواد ظریف یک برنامه همکاری جامع بین ایران و چین را امضا کردند.

* سفر روز دوشنبه

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عصر یکشنبه ، 28 آوریل ، برای یک سفر دو جانبه و شرکت در نهمین کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول در مورد افغانستان ، وارد دوشنبه ، پایتخت تاجیکستان ، دوشنبه شد. وی در طول اقامت خود در پایتخت تاجیکستان (9 و 10 آوریل) در این جلسه سخنرانی کرد و با رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان و وزیر خارجه تاجیکستان دیدار کرد. دیدار با رئیس جمهور افغانستان ، وزرای خارجه هند ، جمهوری آذربایجان ، افغانستان و دبیر اجرایی سیکا از دیگر برنامه های حساس در سفر به دوشنبه بود.

دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در نشست سه جانبه با وزرای خارجه افغانستان و تاجیکستان در دوشنبه شرکت کرد.

* سفر به تاشکند ، بیشکک ، نورسلطان و عشق آباد

جهت بعدی وزرای خارجه چهار کشور آسیای میانه بودند. از 6 تا 7 آوریل (دوشنبه تا پنجشنبه) رئیس نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از چهار کشور آسیای میانه از جمله ازبکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و ترکمنستان بازدید کرد. سعید خطیب زاده در توئیتر خود نوشت: محور اصلی این سفر همکاری های دوجانبه و منطقه ای خواهد بود. توسعه روابط با آسیای میانه ، منطقه مشترکات تمدنی ، تاریخی و فرهنگی ، همیشه از اولویت های اصلی ایران بوده است.

وزیر امور خارجه ایران در سفر به چهار کشور با روسای جمهور و وزرای خارجه این کشورها دیدار و در مورد روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

اولین مقصد سفر وزیر خارجه تاشکند بود. در این سفر رئیس هیئت دیپلماتیک با رئیس جمهور ازبکستان و وزیر امور خارجه دیدار و در مورد روابط دو جانبه ، تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد. وزیر امور خارجه همچنین از مرکز تمدن اسلامی در تاشکند بازدید کرد.

سپس به بیشکک ، پایتخت قرقیزستان رفت. ظریف در سفر روز سه شنبه 6 آوریل با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه دیدار کرد.

رئیس هیئت دیپلماتیک پس از این دیدار و سفر سوم ، چهارشنبه 7 آوریل با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مختار تیلو باردی در نورسلطان نظربایف پایتخت قزاقستان دیدار و برنامه همکاری بین وزارتخانه های خارجه ایران را امضا کرد و قزاقستان.

آخرین مقصد سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای میانه عشق آباد بود. وی همچنین با راشد ماردوف وزیر امور خارجه و قربانقلی بردمیمحمدوف رئیس جمهور ملاقات کرد.در این سفر وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه ترکمنستان برنامه همکاری بین وزرای خارجه دو کشور را امضا کردند.

* سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران

در هفته چهارم آوریل ، نخست وزیر کره جنوبی چانگ سی کیونگ (+) برای رایزنی در مورد روابط دوجانبه و گفتگو درباره دارایی های بلوکه شده ایران ، با مشورت با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمد بیکر ، به تهران در سئول سفر کرد. .

وی همچنین با سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کره جنوبی دیدار کرد. معاون وزیر امور خارجه در دیدار با یک دیپلمات کره جنوبی در سئول ، مسدود کردن منابع مالی ایران را از دست دادن اعتماد و موقعیت در میان مردم کره خواند و از همه کشورها خواست که صریحاً حمله تروریستی در نطنز را محکوم کنند.

* سفر العراجی به تهران

یک روز بعد ، در روز دوشنبه 14 آوریل ، قاسم محمد جلال الاعرجی ، مشاور امنیت ملی عراق به دعوت علی شمخانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد تهران شد و با ظریف در وزارت امور خارجه دیدار کرد. جلسه مکالمه

در طول این دیدار ، شمخانی به وی گفت كه انتظار بسیاری از دولت عراق در پرونده شهید قاسم سلیمانی وجود دارد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق تأکید کرد که عراق باید کشتار شهیدان سلیمانی و ابو مهدی المهندس را رصد کند و گفت نیروهای خارجی باید منطقه را ترک کنند.

* لاوروف در تهران

در 15 آوریل ، سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار با همتای ایرانی خود ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران وارد تهران شد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با رئیس مجلس شورای اسلامی ، محمد بیکر قالیباف دیدار کرد. روابط دو جانبه لاوروف ، مسائل منطقه ای و واکسن تاج از جمله موضوعاتی بود که لاوروف با رهبران ایران گفتگو خواهد کرد.

لاوروف و ظریف توافق نامه ای را در زمینه ایجاد و برپایی رویدادهای فرهنگی بین ایران و روسیه امضا کردند.

سفر وزیر خارجه روسیه به تهران و رایزنی با مقامات ایرانی در مورد سرعت بخشیدن به راه اندازی خط تولید واکسن کرونا مشترک در ایران ، انطباق ایالات متحده با تعهدات برجام و محکومیت تحریم های حقوق بشر اتحادیه اروپا بود. (بیشتر بخوانید)

به دنبال این سفر ، کاظم جلالی ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو ، از خاتمه قرارداد خرید 60 میلیون دوز واکسن Sputnik V از روسیه خبر داد و واکسن ها از ژوئن تا دسامبر به ایران ارسال شدند. سال (اینجا بخوانید)

* مشاوره وزیر امور خارجه صربستان در تهران

روز شنبه ، 17 آوریل ، وزیر امور خارجه صربستان ، نیکولا اسلاکوویچ به دعوت ظریف وارد تهران شد و عصر شنبه با ظریف دیدار و تفاهم نامه ای را بین جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه صربستان امضا کرد.

وی روز یکشنبه نیز با حسن روحانی رئیس جمهور و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

* ظریف در جاکارتا

رئیس هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه 30 فروردین از اندونزی دیدار کرد و در جریان سفر 20 ژانویه به جاکارتا با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور اندونزی دیدار کرد.

وی در توئیتی نوشت: “خوشحالم که برای گفتگو با رئیس جمهور ویدودو و وزیر امور خارجه رتنو مرصودی در مورد توسعه روابط دوجانبه و هماهنگی نزدیکتر در مورد مسائل منطقه ای و جهانی به جاکارتا بازگشتم.” من اندونزی را به دلیل حمایت ارزشمند آن در شورای امنیت سازمان ملل متشکرم زیرا دولت ترامپ به دنبال به چالش کشیدن قوانین بین المللی است.

* سفر شاه محمود قریشی به ایران

شاه محمود قریشی یکی دیگر از مقامات خارجی در آخرین روز آوریل وارد تهران شد. ظریف وزیر امور خارجه پاکستان برای دیدار سه روزه با حسن روحانی و محمدباقر قالیباف وارد تهران شد. به محض ورود ، وی در وزارت خارجه مورد استقبال سید رسول موسوی ، مدیرکل غرب آسیا قرار گرفت. وی قرار است امشب (چهارشنبه) با ظریف در وزارت امور خارجه دیدار کند.

مرز رسمی سابق ، سومین مرز رسمی ایران و پاکستان ، همزمان با سفر به طور رسمی افتتاح می شود.

* جلسات وین

در آوریل سال جاری ، علاوه بر بازدیدها و رایزنی ها از تهران و جاهای دیگر ، جلسات کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و سپس جلسه خصوصی در وین برگزار شد.

دور جدیدی از نشست کمیسیون مشترک برزام در واقع در تاریخ 4 آوریل برگزار شد و پس از توافق ، تصمیم بر این شد که این گفتگوها به صورت حضوری در روز سه شنبه 6 آوریل برگزار شود و در پایان آن دو گروه کاری در مورد تحریم ها و مناطق. ، تحقیقاتی را انجام داد. نتایج بحث و گفتگوهای دو گروه کاری در جلسه کمیسیون بارج در روز جمعه 10 آوریل منعکس شد و اعلام شد که هیئت ها برای استراحت و رایزنی به پایتخت ها بازمی گردند و قرار است جلسه دیگری در وین برگزار شود. چهارشنبه ، 15 آوریل. روز پنجشنبه ، 16 آوریل ، در کرونا ، جلسه به دلیل آلودگی یکی از اعضای هیئت اتحادیه اروپا به مدت یک روز به تعویق افتاد و تصمیم گرفته شد که جلسات کارشناسی ادامه یابد.

آخرین نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه 17 آوریل در وین برگزار شد و جلسات کارشناسان و گروه های کاری چندین روز ادامه داشت. آخرین جلسه این کمیسیون سه شنبه ، 20 آوریل در وین به طور خصوصی برگزار شد و قرار بود گفتگوها هفته آینده ادامه یابد. در این جلسه سران هیئت های مذاکره کننده طرف های اجلاس سرانجام درباره وضعیت نهایی مذاکرات فنی و اولین پیش نویس متون و چگونگی ادامه مذاکرات گفتگو کردند. (اینجا بخوانید)

معاون وزیر امور خارجه سید عباس عراقچی در سخنان پایانی خود پس از جلسه روز سه شنبه کمیسیون مشترک برخام گفت که هیئت ها پروژه های مختلفی را پیشنهاد و رد و بدل کرده اند و روی آنها کار می کنند و ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم وقت را تلف کند. وی گفت: “تصمیمات در تهران گرفته خواهد شد.” (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا