اقتصادی

متولیان مانع انتقال سند مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو شوند

به دنبال انتشار خبر درخواست وزارت نیرو برای انتقال مالکیت تالاب انزلی به این وزارتخانه ، یکی از اعضای کارگروه ملی هماهنگی شورای ملی محیط زیست و منابع طبیعی گفت: مالکیت کلیه اراضی ملی نباید مجاز باشد به وزارت نیرو و اگر این اتفاق بیفتد ، باید مالکیت تالاب را به سازمان جنگل بازگرداند.

مسعود امیرزاده در گفت وگو با پرتال پارسیانزلی خاطرنشان کرد: اقداماتی از قبیل انتقال مالکیت تالابها به وزارت نیرو مبهم و غیرشفاف است و کلیه اراضی ملی از جمله کویر مرکزی ایران ، کوهها ، رودخانه ها ، دریاها و تالابها متعلق به همه مناطق ملی است. مراتع و اجسام آبی حدود 82٪ کشور را تشکیل می دهد.

وی افزود: “قانونگذار مناطق زمین های ملی را بسیار هوشمندانه در یک سیستم واحد ادغام کرده است ، اما مدیریت برخی از این مناطق با توجه به نوع منطقه و تجربه مورد نیاز برای مدیریت آن ، به ادارات مختلف اختصاص داده شده است ، به عنوان مثال مدیریت تالابهای کشور. “مدیریت سد به عهده وزارت نیرو است ، اما به این مناطق جنگل ، مرتع و مدیریت آب گفته می شود.

یکی از اعضای کارگروه آب شورای ملی هماهنگی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خاطرنشان کرد که فقط یک سازمان برای ثبت تمام مناطق اراضی ملی تحت عنوان سازمان مدیریت جنگل ها ، مراتع و آب وجود دارد. وی در مورد اراضی ملی گفت که توافق نامه های وزارت نیرو و شرکتهای آب منطقه ای قسمتهایی از اراضی ملی کشور بویژه آبهای آبی و مجاری رودخانه را به نام خود مستند می کند که این خلاف عمل کشور است و خلاف قانون است.

به گفته این فعال محیط زیست ، تالاب ها نه تنها توسط سازمان حفاظت محیط زیست بلکه توسط این سازمان نیز مدیریت می شوند و به دلیل واگذاری مالکیت تالاب های انزلی به وزارت نیرو ، این دستگاه فقط در تالاب ها نیست و مدیریت – دو آژانس (سازمان جنگل ها و سازمان حفاظت از محیط زیست) وجود دارد که تالاب ندارند ، اما مستقل از وزارت نیرو هستند.

امیرزاده می گوید صدها جز components برای تالاب ها وجود دارد: جانوران و گیاهان تالاب ها (پوشش گیاهی و جانوری منطقه) ، پوشش گیاهی و اتصالات پیچیده اکوسیستم ، اما وزارت نیرو فقط آب تالاب های انزلی را در نظر می گیرد. به نام او

وی افزود: فقط براساس قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو می تواند عرض رودخانه ها ، نهرهای طبیعی ، کانال ها ، تالاب ها و استخرهای طبیعی را تعیین کند اما اکنون این نیروگاه این نیروگاه را به تالاب و سازوکار این رویداد تبدیل کرده است. مشخص نیست “این شفاف نیست.”

یکی از اعضای کارگروه حقوقی شورای ملی حفاظت از محیط زیست و هماهنگی منابع طبیعی گفت: “واضح است که مدیریت و حفاظت از اکوسیستم تالاب پیچیده و تخصصی است و ده ها م componentsلفه زیست محیطی دارد ، اما یک غیر تخصصی وجود دارد. دستگاه فنی. مالک یکی از تالاب ها بود.

وی اظهار داشت که هیچ مبنای قانونی و عرفی برای انتقال سند مالکیت زمین انزلی باتپاک به وزارت نیرو وجود ندارد و اظهار داشت که نباید از نظر قانونی چنین باشد. بنابراین ، سازمانهای متولی نباید این اجازه را بدهند ، یا اگر سند مالکیت این تالاب به وزارت نیرو تسلیم می شود ، سند مالکیت این تالاب باید به سازمان جنگل برگردانده شود.

به گفته امیرزاده ، طبق قانون ، تمام اراضی ملی کشور در سازمانی به نام سازمان جنگل ها ، مراتع و مدیریت آب متحد شده اند ، بنابراین همه ادارات باید به این اصل احترام بگذارند و اجازه دهند سازمان تحت صلاحیت آن باقی بماند. کشور.

وی با اشاره به اینکه تفسیر غلط از طرح اکادولوژیک فعال کاداستر منجر به رقابت بین اداری در به دست آوردن مالکیت مناطق طبیعی کشور شده است ، وی گفت: هدف از طرح کاداستر جلوگیری از اشغال زمین توسط افراد با نفوذ و قدرتمند است اما تفسیر غلط است. و رقابت بین بخشی را برای همه آژانس ها نادیده گرفته و قانون و مالکیت اراضی ملی توسط سازمان های جنگل ، مدیریت طبیعی و آب را رعایت کنید. .

در پایان ، امیرزاده با اشاره به اینکه انتقال مالکیت محدود به انزلی وتلند نبود ، افزود: اکنون وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای رسیدگی به موضوع برخی کانال های رودخانه ای در کشور را آغاز کرده اند. آنها بخشی از عرصه های ملی هستند ، آنها نام این عرصه ها را به نام خودشان گذاشتند. این اقدامات غلط و غلط است ، باید جلوی آنها گرفته شود و همه این زمین ها باید به خزانه سازمان جنگل ، مرتع و مدیریت آب بازگردانده شود.

به گزارش پرتال پارسی ، بر اساس پایگاه داده وزارت نیرو ، وزارت نیرو نه تنها از اداره منابع طبیعی استان درخواست کرد تا تالاب های انزلی را مستند کند ، بلکه اسناد مالکیت مجاری رودخانه ها از جمله بخشی از رودخانه کوچصفهان در استان گیلان را نیز بدست آورد. و رودخانه سیاه آب در شهریار ، استان تهران.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا