متقاضی هست، کارگزاری نیست! – پرتال پارسی

متقاضی هست، کارگزاری نیست! - ایسنا

گرمای بازار سرمایه مانند گذشته هیچگاه جامعه را شوکه نمی کند و هر روز بازار مردم پر از مردم است. اما ، با وجود پشتیبانی کامل دولت از بازار ، به نظر نمی رسد تمام زیرساخت های لازم برای اسکان مردم وجود داشته باشد. حدود نیمی از متقاضیان این بازار در دسترسی به خدمات کارگزاری و اخذ کد اینترنتی مشکل دارند.

به گزارش پرتال پارسی ، سوابق مداوم از شاخص بورس ، عدم جذابیت بازارهای موازی و حمایت دولت از بازار سرمایه توجه عموم مردم را به این بازار جلب کرده است. سال گذشته 820،000 کد معاملاتی در این بازار صادر شده است که در سه ماهه اول سال جاری به 1.5 میلیون رسیده است.

در همین زمان ، تقریبا نیمی از متقاضیان ، به ویژه متقاضیان ساکن در استانهای غیر از تهران و حتی در شهرهای استان تهران ، حق دسترسی به خدمات کارگزاری و اخذ کد اینترنتی را دارند. به عبارت دیگر ، هیچ یک از 107 شرکت کارگزاری که در کشور فعالیت می کنند نمی توانند شعبه ای در این شهر داشته باشند و متقاضیان برای دریافت کد آنلاین می توانند به شهرهای دیگر مراجعه کنند!

علاوه بر مشکل فوق ، گاهی اوقات دو کارگزار با صندوق داران دولتی قرارداد دارند که این امر به متقاضیان اجازه می دهد بدون انتخاب 107 کارگزار وارد بازار سرمایه شوند و در واقع گاهی اوقات شهر یا حتی استان با تنها دو کارگزار انحصار می یابد اما با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

مخاطبان پرتال پارسی درباره دسترسی به خدمات کارگزاری اظهار نظر خواهند کرد

در همین رابطه یکی از بینندگان بهنام بهنام با انتقاد از عملکرد دو شرکت کارگزاری بزرگ در کشور و به پرتال پارسی گفت: کارگزاری یک مشکل بود. پرسیدم و فهمیدم که کارگزاری موفید چنین اطلاعاتی را در اختیار دارد و هیچکدام زیرساخت های لازم را برای پذیرش ورود جدید به بورس ندارند.

وی در ادامه گفت: پس از آن من مبین را انتخاب کردم که یک کارگزاری است اما مشکلی در ثبت نام من وجود دارد و وقتی زنگ زدم گفتند که باید خودم بروم. هیچ شعبه کارگزاری در کل استان آذربایجان غربی وجود ندارد ، باید برای ثبت نام به تبریز مراجعه کنم که این برای من غیرممکن است.

مخاطب دیگر ، محمد امین که در یکی از شهرهای استان همدان زندگی می کند ، درباره دسترسی به خدمات کارگزاری گفت: فهمیدم که شرکت کارگزاری من مشکلی دارد. مشکل اصلی برای شهرهای کوچک فقدان کارگزاران دیگر است و صندوق های پول عمومی تنها با کارگزاران تحصیل کرده و مفید قراردادهایی دارند که در آنجا صف های طولانی برای احراز هویت می بینیم.

مریم دیگر عضو مخاطبان پرتال پارسی توضیح داد: در بسیاری از بخش های منطقه ما که در استان های چهارمحال و بختیاری قرار دارد ، مشکلاتی در رابطه با کد مبادله وجود دارد. البته آنها دفاتر رقیب دولتی هستند ، اما آنها فقط با کارگزاران مفید و آگاه منعقد می شوند.

البته در سایر نقاط کشور ، نبود کارگزاری محدود به استانها یا شهرهای مرزی نیست و حتی شهرهای تهران مانند شهریار ، پرند و … نیز وجود دارد و البرز که یک قدم از تهران فاصله دارد با این مشکلات روبرو می شوید. ساکنان این شهرها نمی توانند برای آنها خدمات کارگزاری بگیرند و مجبورند به تهران بروند.

در برخی از شهرها ، شعب از نظر اقتصادی مناسب نیست

روحلا میرسانی دبیرکل انجمن دلالان بورس کالا به پرتال پارسی گفت: نبود شعبه کارگزاری در شهرهای کوچک به دلیل عدم توجیه اقتصادی است. نیروی انسانی مورد نیاز به قوانین ، تجهیزات و غیره بستگی دارد. بر این اساس ، اجاره و اقامت هزینه ها را افزایش می دهد و تعداد کمی از افرادی که می خواهند وارد بازار سرمایه در شهر شوند نمی توانند این هزینه ها را تحمل کنند.

وی ادامه داد: “البته این بدان معنی نیست که افراد نباید در دسترس باشند. این کشور شبکه های توزیع خوبی در سراسر کشور دارد. شبکه هایی مانند شعبه های بانکی ، صندوق های نقدی ایالتی ، پلیس و 10 مورد دیگر در دسترس عموم است. بسیاری از شرکتهای کارگزاری با صندوق داران دولتی قرارداد بستند و 5000 شعبه در سراسر کشور آماده اتصال مردم به دفاتر کارگزاری هستند.

دبیرکل انجمن نمایندگان بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بسیاری از کارگزاران بانک با شعب بانکی طرفین توافق نامه امضا کرده اند: برخی از این شعب نیز خدمات کارگزاری را ارائه می دهند.

ممکن است کد اینترنتی وجود نداشته باشد

سانی با بیان اینکه امکان دریافت کد آنلاین به صورت آفلاین وجود دارد ، افزود: از طرف دیگر تلاش می شود تا کد آنلاین به صورت آفلاین دریافت شود. با دسترسی به سایت ، شخص می تواند قرارداد آنلاین امضا کند. در همین رابطه منتظر اعلام تصمیم بورس کالا هستیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا