فرهنگ و هنر

لوپوس تنها نماینده شیراز در جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشجویی

پرتال پارسی / فارس لوپوس تئاتر سعدی به کارگردانی ابوالفضل فرهادی تنها نماینده استان فارس در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران است و در شش تولید دیگر در بخش مناطق به رقابت می پردازد.

این نمایش برخلاف نمایش های واقعی با استفاده از عناصر مربوط به فضای تجربی و تئاتر پوچ خلق شده است. در تئاتر ازل ، هنرمند سعی می کند با شکستن فرم های قبلی ، دنیای مدرن را آزمایش کند. در این نوع نمایش ها ، مفاهیم پوچ را می توان یافت.

به گزارش پرتال پارسی ، این سبک تحت تأثیر بسیاری از جریان های سیاسی ، اجتماعی و هنری قرار گرفت. اما او همیشه به دنبال راه های جدیدی برای ارائه مفاهیم فراتر از محدوده روایت است.

تئاتر پوچ شامل بازی های زبانی ، اغراق در استفاده از کلیشه ها ، ترکیب های غافلگیرکننده ، گاه ناچیز ، تکرار و استفاده از سکوت و مکث ها ، و یک وضعیت کمدی تراژیک است که در آن شخصیت ها در شرایط جبری خارجی ، داخلی و خارجی رها می شوند. . فشار ظاهر می شود

در کنار تمام این خصوصیات و همچنین ظاهر نمادین ، ​​لوپوس مجموعه ای از چرخه ها را در لایه های پایین تر به تصویر می کشد که انتقاد جدی از قدرت و اختلالات ناشی از آن است.

یک کارگردان و نویسنده تئاتر در شیراز ، فارغ التحصیل هنرهای نمایشی ، با اشاره به بازدید از جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در ایران ، در مورد لوپوس به پرتال پارسی گفت: لوپوس از نام یک بیماری پوستی گرفته شده است که در رابطه با نمایش انتخاب شده است. نزدیک بودن آن به محتوای نمایشنامه. «

فرهادی با اشاره به اینکه این نمایش در زمان و مکان نامعلومی و در یک جغرافیای داستانی اتفاق می افتد خاطرنشان می کند: «این داستان نیروهایی را روایت می کند که وظیفه آماده سازی زمینه برگزاری مراسم را با مشارکت انجمن تجهیزات تئاتر دارند. اعضای مجمع عمومی. حمله به نیروهای مهاجم باعث ایجاد هرج و مرج در میان آنها می شود و به تدریج نظم گروهی و سپس رعایت منافع جمعی ، منافع و شخصیت های شخصی را با نقض دستورات یک مقام عالی مقام می دهد و باعث خسارت جبران ناپذیری می شود. وارد اتحادیه و اتحادیه صنفی که به آن تعلق دارند.

وی افزود: “نیروی تهاجمی که نظم گروه را بر هم می زند ، در نمایش قابل مشاهده نیست و حتی گاهی اوقات وجود آن را شک می کند. اما خبر مشارکت وی می تواند جامعه ، گروه یا جامعه بزرگ را به راحتی آشفته کند.

این نمایشنامه نویس گفت: “جامعه یا خانواده را می توان یک گروه تئاتر یا هر گروه دیگری دانست که می تواند توسط بحران تقسیم شود ، اگر نظم و فعالیت های این گروه به هم بخورد ، در نهایت یک وضعیت بحرانی ایجاد می شود که منجر به از هم پاشیدگی می شود. و شکست

به گفته فرهادی ، قدرت و سلیقه که ترسوترین افراد را نیز به آرزوی خشونت می کشاند ، عامل اصلی بی نظمی در هر جامعه ای است و این نمایش نمادی چوبی با چوب ، شمشیر و سلاح را به تصویر می کشد و همه اعضا را نابود می کند .

کارگردان لوپوس با بیان اینکه ایده اصلی نوشتن و روی صحنه بردن نمایشنامه یک مشکل مشترک بین گروه های تئاتر و انجمن های آنها است ، گفت: و شخصیت ها را مشخص کنید.

وی یکی از ویژگی های بارز این جهانی بودن را این واقعیت دانست که سعی می کرد همگام با جامعه مردسالار باشد و وظایف خود را در حد توان انجام دهد ، اما همچنین یک زن در میان نیروهای مجهز بود که دائماً گروه را صدا می کرد. صلح و تحمل از طرف دیگر اعضای گروه شکسته می شوند.

این کارگردان در توضیح ارتباط بین کار و وضعیت جامعه تئاتر گفت: “معمولاً در انجمن های تئاتر ، بازیگران همیشه می گویند وزارتخانه یا ادارات فرهنگ و مدیریت از آنها حمایت کافی نمی کنند ، گاهی اوقات به دلیل کمبود بودجه و گاهی محدودیت ها. به عبارت دیگر ، ما همیشه برای تئاتر مشکلاتی را در خارج از گروه ها می بینیم و عامل بیرونی ریشه مسئله نیست ، ابتدا باید مشکل را در خود جستجو کنیم.

فرهادی: “هدف دیگر از طراحی و اجرای این نمایش این بود که نشان دهد می توان اثری را به صحنه برد که همزمان حرفی برای گفتن داشته باشد ، هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا.”

به گزارش پرتال پارسی ، لوپوس 23 جشنواره در جشنواره بین المللی دانشگاه تهران با حضور بازیگرانی چون حامد شکوهیان ، مهدی رایاتپیشه ، مهران زارع ، احسان موسوی ، سینا برزگر ، نرگس شیرازی ، نژاد و ابوالفضل فرهادی به روی صحنه می رود.

در این تئاتر ، سعید کامکار به عنوان دستیار کارگردان ، مریم شهدایی به عنوان مدیر اجرایی ، فاطمه هائیتی به عنوان دبیر صحنه ، ابوالفضل کرمدار به عنوان مدیر صحنه ، فرناز فتحی زاده و فرزانه رادفر به عنوان گریمور ، سارا شیرازی نژاد در لباس ، فیضی به عنوان طراح موسیقی عیسی آبارف ، صحنه و نور ، صیاد ماری و میثم نظری در طراحی و اجرای دکور با هم همکاری می کنند.

جشنواره بین المللی دانشگاه که از 20 ژوئن آغاز شده تا 25 ژوئیه ادامه خواهد داشت.

گزارش: سمیرا متین نژاد – خبرنگار پرتال پارسی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا