استان ها

لزوم تغییر رویکرد از گسترش جغرافیایی فیبر نوری به گسترش کاربر/ به داد صنعت بی‌جان و رمق هوشمندسازی برسید

فاوا در دولت آینده (۷)؛

لزوم تغییر رویکرد از گسترش جغرافیایی فیبر نوری به گسترش کاربر  به داد صنعت بی‌جان و رمق هوشمندسازی برسید

رئیس کمیسیون اینترنت اشیاء سازمان نصر انتظارات از دولت آینده در حوزه فاوا را تغییر رویکرد در حوزه فیبر نوری از گسترش جغرافیایی به گسترش کاربر و ایجاد مشوق در این زمینه دانست.

روزبه بابازاده رئیس کمیسیون اینترنت اشیاء سازمان نصر و سازمان مردم نهاد ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از اقدامات مثبت دولت سیزدهم به ادامه و گسترش پروژه فیبر نوری در کشور اشاره کرد و گفت: این پروژه از قبل در حال انجام بوده و خوشبختانه در این دولت به صورت جدی‌تر دنبال شد از سوی دیگر پرونده جامع سلامت که گام مهمی در نظام هوشمندسازی کشور و حوزه سلامت به حساب می‌آید اجرایی شد که امیدواریم در دولت بعدی با پیگیری‌های بیشتر شاخه‌های جدیدی به آن اضافه شود.

وی در ادامه به ضرورت ویژه فرهنگ سازی، آموزش و ترویج هوشمند سازی در جامعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه تاکنون در زمینه آموزش و ترویج اینترنت اشیاء عملکرد خوبی نداشتیم و واژه هوشمندسازی معنی خود را از دست داده و هر چیزغیرمرتبطی را به آن ربط می‌دهند چون فرهنگ سازی به خوبی صورت نگرفته مردم با این حوزه کمتر آشنا هستند و این امر باعث می‌شود هرچیز را به عنوان هوشمند سازی بپذیرند.

امکان بهتر صادرات با تغییر رویکرد «آی‌هیت‌ها»

بابازاده ادامه داد: از سوی دیگر بحث صادرات خدمات «آی سی‌تی» مطرح است از آنجایی که با مشکلات تحریم و جا‌به‌جایی کالاهای فیزیکی مواجه هستیم و می‌توانیم خدمات مناسب ارائه دهیم و بعد کالای اساسی و تجهیزات وارد کنیم برای این اقدام نیاز است وزارتخانه‌های زیادی با یکدیگر همکاری کنند و با ایجاد تغییرات زیرساختی ساختارها و سازکارها این عمل را تسریع کنیم.

وی افزود: همچنین نیاز است رویکرد فعالیت مراکز بین‌الملل خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) به منظور امکان سازی بهتر صادرات خدمات «آی سی تی » تغییر کند و اقداماتی صورت بگیرد که از این حالتی که سالهاست ادامه دارد و هیچ نتیجه مثبتی برای صادرات دانش بنیان نداشته خارج شود. ما به نسبت بعضی از کشورهای همسایه صنعت هوشمندسازی خیلی نوپایی داریم، کشورهای همسایه در حوزه آی سی تی بهتر از ما عمل کردند و بازارهای صادراتی اطراف را جذب کردند ما نیز با تغییر رویکرد و تغییر ساختاری در آی‌هیت‌ها می‌توانیم مشتریان این بازار ها را کسب کنیم.

دولت نباید صنعت را قفل کند 

بابازاده ادامه داد: متاسفانه هر دستگاه و ارگانی خودش را متولی بخش هوشمند سازی در کشور می‌داند در صورتی که بخش خصوصی صاحب اصلی این صنعت است یا حتی اگر بخواهیم به صورت کامل‌تر بگوییم مصرف کننده صاحب صنعت هوشمند سازی است چون اوست که با درخواست و احساس نیاز باعث بوجود آمدن بازار می‌شود و صنعت را به سمت تأمین آن سوق می‌دهد.

رئیس کمیسیون اینترنت اشیاء سازمان نصر گفت: پس ما اگر بخواهیم این صنعت را رونق و رواج دهیم اول باید فرهنگ سازی کنیم و سپس بخش خصوصی وارد حوزه تأمین شود، پس این بخش خصوصی است که حوزه را می‌سازد نه لایه دولتی و حکومتی. صرفا لایه حکومتی باید نقش تسهیلگری صنعت را داشته باشد نه قفل صنعت، تا بازار توسعه یابد و به دنبال آن شرکت‌های خصوصی جدی تر وارد عمل شده و در نتیجه بحث صادرات رواج یابد.

وی با اشاره به اینکه در سازمان مردم نهاد ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده سعی شده تا موضوع ترویج به جدیت پوشش داه شود خاطرنشان کرد: در این فضای سخت کنونی سعی کردیم بحث ترویج در موضوع هوشمندسازی سازمان‌های مردم نهاد (سمن)‌ها به صورت ویژه انجام شود و از طرفی سعی می‌کنیم تا هرچه بیشتر توجه بخش خصوصی را به این موضوع جلب کنیم چرا که بازار بدون فرهنگ‌سازی شکل نمی‌گیرد و باید شرکت‌ها وارد این چرخه شوند.

به داد صنعت بی‌جان و رمق هوشمندسازی برسید

وی از دیگر انتظارات از دولت آینده در زمیه فاوا را تغییر رویکرد در حوزه فیبر نوری از گسترش جغرافیایی به گسترش کاربر و ایجاد مشوق‌های استفاده کاربر برشمرد. 

بابازاده ادامه داد: آزاد سازی فضای اینترنت و رفع محدودیت‌ها از برخی پلتفرم‌های خارجی بخصوص «یوتیوب» می‌تواند گام مهمی در جهت برطرف کردن نیاز مردم به دانش باشد.

بابازاده افزود: بهتر است در این زمینه رفتار واقع بینانه داشته باشیم و از توهمات دوری شود ما در حال حاضر توانایی داشتن شرکت‌هایی در اندازه گوگل و غیره نداریم در نتیجه پروژه اپراتور‌ها بخصوص اپراتورهای هوشمند سازی به جز هدر دادن بودجه کشور و ازبین بردن شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت. حتما دولت جدید اتاق فکری با شرکت تشکل‌های هوشمند سازی و نمایندگان لایه دولت ایجاد کند و نه اینکه افرادی را که دارای سابقه مجهولی هستند را بعنوان مشاور برگزینند و از طرفی نمایندگان به فکر تسهیلگری دغدغه‌های صنعت باشند و نه به فکر قبولاندن نظرات خود به صنعت.

وی در پایان گفت: برای صنعت هوشمند سازی مانند بقیه صنایع کشور جان چندانی نمانده و امیدواریم دولت بعدی این خطر را جدی بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا