اقتصادی

لزوم اولویت بخشی توسعه‌ای به میادین مشترک نفت و گاز

205 نماینده مجلس در نامه ای به رئیس جمهور با انتقاد از کار وزیر نفت بیژان نامدار زنگنه ، تأکید بر صنعت هیدروکربن و ضرورت اولویت بندی توسعه نسبت به میادین مشترک نفت و گاز تأکید کردند.

به گزارش پرتال پارسی ، سید محسن دهنوی امروز (چهارشنبه) در یک جلسه علنی نامه 205 نماینده مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور را قرائت کرد:

آقای روحانی
رئیس جمهور افتخاری جمهوری اسلامی ایران

سلام

با توجه به موقعیت خاص و اهمیت استراتژیک صنعت هیدروکربن (منابع طبیعی نفت خام و گاز طبیعی) با ویژگی های استراتژیک ، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و نقش کشور عزیز و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران ، اولین موقعیت کل جهان منابع نفت و گاز. همچنین با در نظر گرفتن نیاز به محافظت و بهینه سازی استفاده از این منابع غنی و خدادادی و حداکثر بهره وری با تکمیل زنجیره ارتباطی در پایین جریان ، ظرفیت بزرگ انسان متخصص و صادق سرمایه و صنعتگران خلاق و کارآمد در بخشهای سخت و نرم این صنعت غول پیکر. شناخت و تأکید بر نقش مهم وزارت نفت استراتژیک در پیشبرد و دستیابی به اهداف اقتصاد کلان و ایجاد ثروت. یکی از برنامه های مهم استراتژیک وزارت نفت و گاز جلوگیری از مهاجرت هیدروکربن ها و منابع زیرزمینی به کشورهای رقیب و همسایه است و اجرای آن نیازمند اولویت از همه جنبه ها به ویژه سرمایه گذاری و همچنین مدیریت صحیح و مناسب این موارد است. جهادگران – رفتارها و اعمال را نشان می دهد.

بر این اساس ، برای دستیابی به این برنامه ها و مطابق با اسناد فوق جمهوری اسلامی ایران ، از جمله سیاست های مقام معظم رهبری در بخش نفت و گاز ، برنامه های توسعه برنامه های پنج ساله پنجم و ششم ، برنامه های پنج ساله و سالانه ، قانون رفع موانع تولید رقابتی و سیاست توسعه و به حداکثر رساندن میادین مشترک نفت و گاز دریایی ، به ویژه با عراق و عربستان ، از اولویت ها و جهت گیری های کشور ما ، عربستان سعودی است. ، و یکی از وعده ها و تعهدات شماست. آقای زنگنه به مردم و وزیر نفت مجلس شورای اسلامی.

متأسفانه ، طی هشت سال گذشته و تاکنون ، ما در توسعه و تولید حداکثر میادین مشترک ، به ویژه با عراق و عربستان سعودی ، انتقال منابع هیدروکربن به کشورهای همسایه و رقیب ، عقب مانده ایم و سرانجام به یک غارت تبدیل شده ایم. ثروت ملی نه تنها در هشت سال گذشته میادین نفتی مشترک جدید توسعه یافته است ، بلکه برخلاف برخی از برنامه های تصویب شده قبلی ، برخی از قراردادهای خارجی و سرمایه گذاری به دلایل مشکوک و توسط وزیر نفت زنگنه لغو و به حالت تعلیق درآمده است. دلایل ناشناخته

موارد زیر موارد اصلی سهل انگاری ، سهل انگاری و سهل انگاری آقای زنگنه در مورد توسعه و تولید میادین مشترک است:

1- با توجه به اینكه طرح توسعه یازدهمین مرحله میدان گازی پارس جنوبی مرزی ترین مرحله با قطر است ، در سال 1392 شركت ایرانی دستور تعلیق و خاتمه اجرای این طرح را صادر كرد و همچنین بیش از هفت مورد را به حالت تعلیق درآورد. . سال منجر به از دست دادن ده ها میلیارد دلار سود و خسارت به کشور شده است. دلیل تأخیر طولانی شرکت فرانسوی توتال در توسعه مرحله یازدهم چه بود؟ آیا عدم وجود فناوری تقویت فشار می تواند دلیل بی فایده بودن دهها میلیارد این مرحله مرزی باشد؟ آیا تولید مراحل دیگر چنین فناوری را به تأخیر انداخته است؟

2- در مورد عدم اقدام عملی در توسعه و تولید میدان های فرزاد A ، فرزاد B و اسفندیار ، که مشترک در عربستان سعودی هستند و همه از اهمیت استراتژیک برخوردار هستند ، طبق برنامه مصوب قبلی (TDP) ، № مرحله توسعه و بیش از هفت سال پس از این مصادره ، با این وجود ده ها میلیارد دلار برای کشور خرج برداشته است.

با وجود گذشت هشت سال از دولت های 3 ، 11 و 12 ، متأسفانه توسعه میدان مشترک آذر به پایان نرسیده است.

4- در غرب و جنوب غربی کشور ، هیچ اقدام موثری برای شناسایی توسعه مشترک و وظایف توسعه اضافی ، از جمله: نفت شهر ، دهلران ، اروند و دیگران انجام نشده است.

5- طی این هشت سال ، هیچ اقدام عملی و موثری برای تعریف نقش سازه های شناسایی مرزی از شمال غربی به جنوب از آبادان انجام نشده است.

6- همانطور که می دانید میدان مشترک آزادگان یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان است که اولین توسعه و تولید آن توسط شرکت ملی نفت در دولت های قبلی آغاز و به تصویب هیئت مدیره رسیده است. شرکت ملی نفت ایران سیصد و بیست هزار بشکه تولید می کند که همان روز پس از امضای توافق نامه سرمایه گذاری خارجی با CNPC چین توسط دولت نهم تصویب شد. دلیل ناقص بودن و توقف تولید در این زمینه مشترک (بیشتر این تولیدات در دولت های قبلی انجام شده بود) و انجام تنها حدود یک سوم حجم برنامه ریزی شده (پس از 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم) چه بود؟ ضرر این شکست و سهل انگاری چیست؟ چرا اقدامی برای تدوین برنامه جامع توسعه رشته آزادگان صورت نگرفت و البته واگذاری بخشی از این رشته به پیمانکاران خلاف ادغام مدیریت مهندسی میدانی و از نظر منافع کشور است. تخصص کامل و حقوقی ، قراردادی ، فنی و مالی نباید زمینه را هنگام انتقال به پیمانکاران از بین ببرید ، در این صورت کشور مجدداً متحمل خسارات جبران ناپذیری می شود.

7- با توجه به اینکه مهمترین و بزرگترین میدانهای نفتی خشکی در قسمت غربی کارون و در استان خوزستان ، هم مرز با عراق است ، تهیه یک برنامه جامع برای توسعه قسمت غربی کارون ، به دنبال آن توسط مدل سازی و مدل سازی. بر اساس آخرین داده ها ، ساخت و ساز و توسعه مکمل براساس برنامه جامع توسعه مشترک (TDP) آزادگان جنوبی و شمالی باید به صورت جامع انجام شود.

8- برنامه و تعهد وزیر محترم نفت برای استخراج از میدان مشترک آزادگان طی هشت سال گذشته محقق نشده است ، بنابراین تولید از این میدان حدود یک چهارم کاهش یافته است.

9- یکی از مشکلات اساسی آزادگان جنوبی این است که علیرغم هزینه های بالا ، منجر به تأخیرهای زیادی در تولید ، حدود نیمی از چاه های حفر شده به دلیل کمبود امکانات پردازش و زمین ، کمبود امکانات عملیاتی و کنار گذاشته شدن جدید و به دلیل بی کفایتی مدیران شرکت ملی نفت و سایر شرکت ها ، و این واقعاً نمونه مهمی از ترک اقدامات و هزینه ها و خسارت به خزانه است ، عراق در اسرع وقت از این میدان مشترک تولید می کند.

10- جای تأسف بیشتر است که آقای زنگنه به طور مشکوکی توافق نامه سرمایه گذاری در یک شرکت خارجی متعلق به دولت دهم را فسخ کرد.

11- این باید بر اساس امکانات و تاسیسات موجود و حداکثر استفاده از امکانات سطح زمین در قسمت غربی منطقه کارون ، بدون اتلاف وقت در مرحله اول تولید از سکوی ابر غول پیکر آزادگان و تپه حداکثر باشد.

آقای رئیس جمهور! ما ، اعضای محترم و محترم ملت ایران در مجلس شورای اسلامی ، صمیمانه از جنابعالی تقاضا داریم ضمن رعایت اولویت های توسعه ، جهت انجام وظایف قانونی و نظارتی خود ، از قوانین و اسناد بالای صدرالعشرا پیروی کنید . در ماههای اخیر ، در مناطق مستقل بسته و غیر تعطیل دولت ، اقدام مناسب ، نه فوری و متخصص انجام دهید. با تأكيد بر لزوم حفظ رفاه و اقتصاد كشور و جلوگيري از اين فرآيند زيان آور ، با تصويب و قانوني كردن متن زير در قانون بودجه سال 1400: اول از همه ، اولويت ميادين مشترك نفت در برنامه هاي توسعه اين است كه كاملاً و به موقع از فرصت های جمهوری اسلامی ایران محافظت کنید. هرگونه نقض یا انحراف از این موضوع یا اجرای ناقص این حکم جرم و جرم است. مورد توجه مقامات قانونی و صالح قرار گیرد “

با توجه به استعفای وزیر نفت ، آقای زنگنه ، اعلام می کنیم که ده ها میلیارد دلار هزینه شده در مناطق فوق غیرقابل بخشش و ناچیز است و خسارت وارده به کشور بسیار مضرتر از ماه است. قراردادی که نیاز به تعقیب کیفری و دادرسی سریع دارد. “مردم عزیز و ملت ایران ، ما می خواهیم که روسای جمهور دولت های یازدهم و دوازدهم از فرصت های سوخته و اقدامات آقای زنگنه چشم پوشی کنند و در مورد خسارات عظیم ناشی از اقدامات شتابزده و مشکوک وی پاسخگو باشند. برنامه های روزهای آخر دولت “.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا