بین الملل

لزوم افزایش بودجه علمی کشور؛ کمیسیون تلقیق توجه ویژه کند

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با آنا:

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت به بودجه علمی کشور انتقاد داریم و باید توجه ویژه‌ای به این حوزه شود، گفت: انتظار داریم که با همکاری کمیسیون تلفیق، این روند اصلاح شود.

رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سؤال که چرا جزئیات بودجه علمی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیامده است، گفت: این موضوع مورد اعتراض ما نمایندگان نیز هست و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری معتقد است که ریز بودجه هر حوزه ازجمله بودجه بخش پژوهش و حتی بودجه تخصیص داده‌شده به هر دانشگاه باید به تفکیک و جزبه‌جز مشخص شود.

وی بیان کرد: لایحه بودجه دولت باید بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تأکید ویژه‌ای که ایشان به حوزه علم، دانش و پژوهش، آموزش عالی و آموزش‌وپرورش داشتند، ارائه شود تا ما نیز در کمیسیون بتوانیم در همان مسیر و بر اساس توانمندی، نیاز و اهمیت حوزه‌های مختلف علمی و دانشگاهی و حوزه آموزش‌وپرورش گام برداریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: ما شاهدیم دانشگاه‌هایی که برای دفاع از خواسته‌هایشان و یا ارائه پیشنهاد‌هایشان به کمیسیون مراجعه می‌کنند خواسته‌های کاملاً به حقی دارند، لذا اعضای کمیسیون نیز تمام‌قد در کنار این دوستان، دانشگاه‌های مختلف و آموزش‌وپرورش ایستاده است تا به خواسته‌های برحقشان رسیده و بتوانند برای پیشبرد اهداف نظام و حاکمیت در حوزه آموزش‌وپرورش گام بردارند.

حاجی پور تأکید کرد: در کل ما منتقد بودجه پیشنهادی هستیم و انتظار داریم که با همکاری کمیسیون تلفیق، این روند اصلاح شود. البته تمام اعضای کمیسیون آموزش بخصوص آقایان وحیدی، شادمهر و حق‌وردی که عضو کمیسیون تلفیق نیز هستند، از بودجه آموزشی دفاع خواهند کرد.

وی گفت: اگر به دنبال آینده روشنی هستیم باید امروز را دریابیم. اگر به فکر پیشرفت کشور در آینده و در تلاش برای تربیت درست فرزندانمان در راستای رسیدن به سکو‌های دانش، علم و پژوهش در مقاطع مختلف، از پیش‌دبستانی و دبستان و متوسطه اول و دوم گرفته تا دانشگاه در حوزه‌های مختلف هستیم، باید به بودجه آموزشی توجه ویژه داشته باشیم. به‌عنوان‌مثال سرانه بودجه آموزشی دانش‌آموزان در سراسر کشور فقط ۱۲۰ هزار تومان است که این رقم، فاجعه است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: شخص رئیس‌جمهور و همچنین مقام معظم رهبری طی این سال‌ها بر مبحث کسب مهارت و حرفه‌آموزی در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری، تأکید ویژه داشته‌اند؛ لذا اگر بخواهیم همه این‌ها را در نظر بگیریم باید به حوزه آموزش از پیش‌دبستانی تا دوره‌های تخصصی و پژوهشی و علم فناوری و دانش‌بنیان توجه ویژه داشته باشیم.

حاجی پور خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب که به همه امورات اشراف دارند، بر مباحث علمی تأکید می‌کنند و مکرر تذکر می‌دهند تا جایی که حتی شعار سال را نیز دانش‌بنیان انتخاب کرده‌اند، ولی مشاهده می‌کنیم که این موضوع عملاً آن‌طور که بایدوشاید موردتوجه قرار نمی‌گیرد و بودجه‌ای که در شأن و منزلت و جایگاه علم، دانش، فناوری و پژوهش باشد، به آن تخصیص داده نمی‌شود که باید هم کمیسیون تلفیق، هم سازمان برنامه‌وبودجه و هم شخص ریاست محترم جمهوری و وزرای مختلف به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی گفت: با توجه به تورمی که امروز در جامعه حاکم است، باید بحث رفاه دانشگاهیان و دانش‌آموزان مدنظر قرار گرفته شود تا ان‌شاءالله خللی در حوزه آموزش‌وپرورش برایمان ایجاد نشود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا