فرمول جدید وزارت صمت و فرافکنی فولادسازان

فرمول جدید وزارت صمت و فرافکنی فولادسازان

رئیس اتحادیه غلطک های فولاد گفت: علی رغم این واقعیت که قیمت فولاد در کنار ارز در سال جاری میلادی نوسان داشته و از ابتدای سال بیش از دو برابر افزایش یافته است ، امروز عملیات بورس کالا بازتاب واقعیت های بازار نیست. فصل سرما و کاهش ساخت و ساز بخشی از کاهش تقاضای بازار است.

سید احمد رضوی نیک در گفت وگو با پرتال پارسی ، در پاسخ به فرمول جدید وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) افزود: در معاملات امروز (20 آنلاین) 40 هزار تن عرضه بازار مورد تقاضا و مطابق با اصول اقتصادی است. ادامه کار منجر به کاهش قیمت ها خواهد شد. البته این امر با کاهش قیمت عملیات فولاد همراه بود که همزمان با کاهش نرخ ارز نبوده و انتظار می رود تا پایان هفته شاهد کاهش قیمت شمش در هر کیلوگرم 2000 تن باشیم.

فرمول جدید وزارت صمت و پیش بینی کارخانه های ذوب فولاد

وی گفت: “به نظر می رسد فرمول جدید ، كه توسط وزارت صلح با مشورت با سازمان های مربوطه در این زمینه تهیه شده است ، نشانه هایی از كاهش قیمت فولاد را ارسال كرده است و ما امیدواریم كه این كاهش به نفع مصرف كننده نهایی باشد.” البته برخی از تولیدکنندگان ، از جمله رئیس بورس ، نگران سکوت وزارتخانه در تنظیم بازار بودند و آن را تکرار قیمت ها در بورس کالا برای سال 1397 خواندند ، اما این یک درخواست نادرست فولادسازان از فعالان و بازار بود. لازم به ذکر است که پیشنهاد وزارت صلح نیازی به قیمت گذاری ندارد ، اما قیمت و سقف تعیین شده است و محدودیت قیمت بر اساس قیمت صادرات تولیدکنندگان ریخته گری است. این امر به این دلیل است که تاکنون قیمت شمش در بازار داخلی بالاتر از صادرات بود و این باعث می شد تولیدکنندگان سطح پایین نتوانند با موفقیت در بازارهای جهانی شرکت کنند.

سرنوشت نامعلوم 5 میلیون تن شمش فولاد

موضوع دیگر این است که قیمت های پایه بورس کالا بر اساس نرخ متوسط ​​نیما است و بر اساس ارز دولت مانند سال 1997 نیست و تنها موضوعی که وزارت صمت بر آن تمرکز دارد ، تهیه کارخانه های ذوب فولاد از طریق بورس کالا است. کارخانه های ذوب فولاد به دلیل اصل ریاضت اقتصادی ، که منجر به باز شدن قیمت ها می شود ، و از ابتدای سال با مقاومت در برابر عرضه از طریق بورس کالا و تنها 20٪ تقاضای بازار پاسخ داده اند و طبق آمار منتشر شده ، در شش ماه نخست سال جاری است. شمش های فولادی تولید شده که 1 میلیون و 984 هزار تن آن صادر شده و طبق آمار بورس کالا 1،597 هزار تن شمش در بورس ارائه شده است. سرنوشت 5 میلیون تن شمش فولادی که برخی از آنها به صورت سبد و بی کیفیت بودند اما در بورس کالا عرضه نشده و صادر نمی شوند ، مشخص نیست.

چرا فولادسازان از پیشنهادات و شفافیت در بورس کالا اجتناب می کنند؟

چرا رئیس انجمن غلطک های فولادی با وجود مزیت های ساخت فولاد از عرضه شمش در بورس کالا جلوگیری می کند و آن را فضای باز و مداخله دولت می داند؟ وی گفت: این زمانی است که معاون معدن وزارت صمت با مشورت با سازمان های مربوطه در این زمینه برای تصمیم گیری که منافع کلیه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را تأمین کند ، این طرح را بر اساس توافق با آنها تهیه می کند. است.

وی گفت: “در این مدت گزارش شده است که سازمان توسعه و نوسازی معدن و معدن (ایمیدرو) نیز در نظر دارد با برخی از فولادسازان در بخش خصوصی مشورت کرده و توافق نامه های جدیدی را با شرکت ها برای تهیه شمش های لازم منعقد کند.” این امر منجر به کار موازی دو معاون وزارت صمت و عدم اطمینان و سردرگمی فولادسازان بخش خصوصی خواهد شد و وزارت صمت باید وظیفه تنظیم بازار کانال را انجام دهد.

رضوی نیک: “علاوه بر این ، با توجه به اینکه رئیس بورس اوراق بهادار با فرمول جدید وزارت صمت رقیب است ، قیمت های زنجیره فولاد بر اساس نسبت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا است و قیمت ها همیشه در میانگین قیمت سه ماهه شمش شرکت لحاظ می شوند ؛ بنابراین ، طبق بررسی صورت های مالی شرکت های مبادله ای تولید کننده شمش فولاد ، در سه ماهه نخست سال جاری هزینه هر کیلوگرم شمش حدود 4000 تن بوده است و اکنون قیمت این محصول در بورس کالا حدود 9500 تن است ؛ بنابراین ، اگر هزینه شمش افزایش یابد ، بر اساس قیمت متوسط ​​شمش ​​و سایر عواملی است که بر قیمت شمش فولاد تأثیر می گذارد ، به عنوان مثال ، انرژی و دستمزد در سال جاری افزایش نمی یابد ، بنابراین شرکت های سهامی اغلب کل زنجیره فولاد را تکمیل می کنند. آنها از تامین شمش و قیمت کف و سقف رنج می برند. سیگار نمی کشد

وی افزود: موضوع مهم دیگر این است که طبق آمار بورس سهام غلطک 250 درصد بیشتر از تعهدات آنها است ، بخش خصوصی یک میلیون 100 هزار تن است و واحدهای خود مصرفی باقیمانده تا پایان شهریور ماه حدود 700 هزار تن خواهد بود. بورس کالا نمایندگی شد. واحدهای خودساخته وزارت صمت باید کلیه محصولات خود را از طریق بورس کالا به فروش برساند ، زیرا آنها شمش مورد نیاز خود را تأمین می کنند ، اما آنها به درستی به تعهدات خود عمل نکرده و کاهش یافته اند. تحویل بخشهای فولادی در بورس کالا نیز موجود است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا