ضخامت پوست سر چقدر است

ضخامت پوست بین یک تا چهار میلی متر است. ضخامت پوست و هریک از لایه های آن در نواحی مختلف بدن، متفاوت است. اپیدرم معمولاً نازک است، به خصوص در پلک چشم که ضخامت آن به یک دهم میلی متر می رسد اما اپیدرم کف دست و پا ضخیم و حدود ۱ میلی متر است.ضخامت درم حدود ۲۰ برابر اپیدرم است؛ این ضخامت در ناحیه پشت که ضخیم تر است، به سه تا چهار میلی متر می رسد. ضخامت لایه زیرپوست نیز در نواحی مختلف، متفاوت است. مثلاً در ران و ناحیه شکم ضخیم تر و در صورت نازک تر است.آلفا هیدرو کسی اسید و اسیدهای میوه ازجمله مهم ترین ترکیب در محصولات گیاهی دکتر بیز هستند که در ادامه به طور کامل شرح داده شده است.

پوست

اپیدرم خارجی ترین لایه پوست

اپیدرم خارجی ترین لایه پوست است. در قاعده این لایه، سلول ها دائماً در حال تقسیم و ایجاد سلول های جدید هستند. به تدریج سلول های جدیدتر به سطح پوست رانده می شوند و به لایه کراتینی پوست می رسند، سپس خارجی ترین سلول های لایه کراتینی پوست فرومی ریزند. از زمانی که سلولی جدید در لایه پایه ای به وجود می آید تا وقتی که از سطح پوست بریزد، تقریباً ۲۸ روز طول می کشد. این بدان معنی است که بیشتر سلول های پوست ظرف ۲۸ روز با سلول های جدید جایگزین می شوند.

  • خارجی ترین لایه اپیدرم لایه کراتینی (شاخی) است. در این لایه، سلول ها مرده و مسطح هستند و مانند سفال های شیروانی کاملاً فشرده روی هم قرار می گیرند. سلول های لایه خارجی مقدار زیادی پروتئین به نام کراتین در خود دارند. به تدریج که سلول ها به سمت بالا می آیند، مسطح تر می شوند، طی حرکت تحلیل می روند و به تدریج خواص حیاتی خود را از دست می دهند؛ یعنی آب خود را از دست می دهند و خشک و مسطح می شوند. وقتی این سلول ها به خارجی ترین بخش پوست می رسند، درواقع مرده اند. قیمت کرم luxury coin به گونه ای است که یا خرید آن بتوانید آب از دست رفته را به پوست خود باز گردانید.
  • پایین ترین لایه اپیدرم، لایه بازال یا پایه ای است. سلول های این لایه، پایه یا کف اپیدرم را تشکیل می دهند. در لایه بازال، سلول های جدید اپیدرم از تقسیم سلولی ایجاد می شوند. سلول های جوان تر سلول های این لایه را به سمت بالا می رانند تا جایی که از سطح پوست جدا شوند و بریزند. این روند به طور مداوم ادامه دارد. در هر لحظه زندگی، بدون اینکه متوجه باشیم، پوست ما با میلیون ها سلولی که به سمت خارج در حرکت اند در حال تجدید ساختمان است.

درم لایه میانی پوست

لایه زیر اپیدرم که از آن ضخیم تر است را درم می گویند. در سطح فوقانی درم برجستگی هایی وجود دارد که در فرورفتگی های متناظر آن ها در لایه اپیدرم فرو می رود. درم اساساً از مواد بی شکل بین سلولی تشکیل شده است که در حکم نوعی سیمان برای اجزای مختلف این لایه عمل می کند. درم از رشته های کلاژن و الاستین تشکیل شده و حاوی رگ های خونی، اعصاب، اعضای حسی، غده های سباسه و عرق و ریشه ها مو است.

درم دومین لایه ی پوستی است. قطر این لایه هم مثل اپیدرم در نواحی متفاوت بدن، مختلف است. زیرا وظایف و ویژگی های هر ناحیه از بدن، شرایط ویژه ی خود را دارد. برای نمونه در ناحیه ی پلک، درم کمترین ضخامت را دارد. اما در کمر، بیشترین ضخامت را دارا می باشد.برعکس اپیدرم، در درم، هیچ زیر لایه ی مستقلی نیست. تنها سه نوع بافت در آن وجود دارد.مهم ترین خاصیت لایه ی درم، دارا بودن سلول هایی با عملکرد تخصصی است. این سلول ها با عملکردهای متفاوتی مثل لامسه، فشار و حس های دیگر در درم می باشند.

مراقبت از پوست سر به چه معنا است؟

مراقبت از پوست سر یعنی انجام اقداماتی که مانع از بروز عوامل ناراحت کننده در سطح پوست شود. خصوصا اگر از دسته افرادی هستید که اخیرا کاشت مو، مزوتراپی یا دیگر فعالیتی برروی پوشت سر هر یک از نشانه‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، ممکن است به دلیل عادت‌های بد رفتاری، مانند شستشوی مکرر با شامپوی نامناسب، قرار گرفتن مو و پوست سر در برابر تابش اشعه آفتاب، آلودگی‌های شیمیایی موجود در محیط و یا حتی بیماری‌های داخلی رخ دهند.

ویژگی‌های پوست سر سالم چیست؟

یک پوست سر سالم به پوستی گفته می‌شود که فاقد نشانه‌های زیر باشد:

  • درد
  • آکنه
  • خارش
  • کیست
  • سرخی
  • تحریک
  • آفتاب سوختگی
  • پوسته پوسته شدن
  • ریزش بیش از حد مو

اگر با هر یک از نشانه‌های بالا روبرو هستید، لازم است سریعاً شروع به ریشه‌یابی مشکل و انجام اقداماتی برای مراقبت از پوست سر خود نمایید. در مراحل ابتدایی و پیش از اوج گرفتن نشانه‌ها، می‌توانید با روش‌های زیر، اقدام به مراقبت از پوست سر خود نمایید:

نکته شماره 1: پرهیز از استفاده از محصولاتی که حاوی سولفات، الکل یا طعم دهنده‌های مصنوعی هستند. استفاده از این مواد موجب خشکی پوست و شکننده شدن موی سر می‌شود. همچنین تا جایی که ممکن است از رنگ‌های مصنوعی و سفید کننده‌های موی سر استفاده نکنید.نکته شماره 2: از یک شامپوی ملایم استفاده کنید و در هنگام شستشو، به جای خراشیدن پوست سر خود، سعی کنید آن را ماساژ دهید. ماساژ پوست سر، موجب افزایش گردش خون در پوست و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

نکته شماره 3: تعداد دفعات شستشوی سر را کاهش دهید. شستشوی بیش از حد پوست سر، موجب خشکی آن می‌شود. در نتیجه پوست سر در یک واکنش طبیعی، اقدام به تولید چربی بیشتر می‌نماید. یک پوست سر چرب، زمینه رشد میکروب‌ها و آسیب رساندن به فولیکول مو را فراهم می‌آورد. در نتیجه ممکن است با ریزش مو مواجه شویم. به گفته متخصصان، سه تا چهار بار شستشوی موی سر در هفته کافی است.

نکته شماره 4:استفاده از مکمل امگا 3: طبق تحقیقات، زنانی که به مدت 90 روز از یک مکمل روغن کبد ماهی که حاوی امگا 3 و امگا 6 است استفاده کردند، نسبت به افرادی که از یک دارونما استفاده کردند، رشد موی بیشتر و پرپشت‌تری را تجربه نمودند. استفاده از این روغن‌ها، به تغذیه پوست سر و افزایش چربی مفید آن کمک می‌کند.

نکته شماره 5: از مواد حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید: مواد طبیعی دارای آنتی اکسیدان، مانند میوه‌های رنگی به خصوص قرمز رنگ، با حذف رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، علاوه بر تاثیر مفید بر سلامتی قلب و عروق، برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و البته ریزش مو موثر‌اند.

نکته شماره 6: از مواد حاوی پروبیوتیک استفاده کنید: مصرف موادی که حاوی باکتری‌هایی از قبیل لاکتوباسیلوس یا بیفیدوباکتریوم است می‌تواند به سلامتی روده کمک کند. مصرف این پروبیوتیک‌ها، میکروبیوم پوست سر را بهبود بخشیده و نقش مهمی در مراقبت از پوست سر دارد.نکته شماره 7: از یک اسکراب (لایه بردار) پوست سر استفاده کنید. مانند پوست صورت، می‌توان از یک اسکراب برای حذف لایه مرده و کثیف سطح پوست سر استفاده نمود

تاثیر و عملکرد سرم حاوی هیالورونیک اسید لاکچری کوین بر پوست

سرم هیالورونیک لاکچری یک آبرسان قوی است که با آبرسانی پوست، باعث کاهش چین و چروک پوست می شود و پوست را روشن و شاداب می کند. این سرم حاوی ویتامین B5 می باشد که آنتی اکسیدان های موجود در آن پوست را ترمیم و بازسازی می کنند. هم چنین این سرم حاوی ماده ای بنام پانتنول است که از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به پوست جلوگیری می کند.وجود این ترکیبات باعث افزایش قیمت سرم لاکچری کوین شده است .هیالورونیک اسید می تواند هزاز برابر وزن خود به ملکول های آب متصل شود. این سرم با نفوذ به داخل پوست و اتصال با ملکول های آب آن ها را به سطح پوست می کشاند، در نتیجه پوست مرطوب می شود و با مرطوب شدن و آبرسانی به لایه های سطحی پوست، شاهد کاهش عمق چین و چروک ها و هم چنین شفافیت پوست خواهید بود.

دکمه بازگشت به بالا