اقتصادی

صالح: به دنبال ایجاد نهاد مالی پولی در استان ها هستیم

پرتال پارسی/ مرکز معاون مجلس، حقوقی و امور مناطق سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این سازمان به دنبال ایجاد نهاد پولی استانی و ارتقای سطح شورای برنامه ریزی استان از جایگاه تخصیص منابع به ثبات است. سیستم تامین مالی

دکتر علیرضا صالح در چهارم فروردین ماه سال 1401 در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه منطقه مرکزی درباره سیاست دولت سیزدهم در امور استانها اظهار داشت: اجرا به امانت گذاشته شده است. . به استان ها اما هیچ اختیاری داده نشده و قرار است امسال این هیئت تحویل داده شود.

وی گفت: حداکثر اختیارات وزارتخانه ها باید در اختیار نهادهای استانی و شوراهای برنامه ریزی از اختیارات هیات وزیران قرار گیرد و سازمان برنامه و بودجه کشور تلاش کند در داخل استان تصمیم گیری کند. بودجه، تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت در مجلس شورای اسلامی تصویب و مورد توجه قرار نگرفت.

صالح افزود: امسال بحث رشد 8 درصدی تاکنون مطرح شده است و این رشد جز در 31 استان اتفاق نخواهد افتاد. قرار بود نقش استان ها در این رشد مشخص شود و بر این اساس رشد و سهم بهره وری و سرمایه گذاری مشخص شود.

وی گفت: رشد 4.5 درصدی تولید ناخالص داخلی ناشی از افزایش سرمایه گذاری و مابقی ناشی از بهره وری عوامل تولید خواهد بود.

صالح یکی از اقدامات انجام شده در لایحه بودجه سال 1401 را ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت با وام 2 هزار میلیارد تومانی برای هر استان دانست. و در استانی که استاندار آن را اداره می کند این یکی از آرزوهای سالیان سال استان ها بوده است اما همچنان در حال رایزنی در مجلس برای تشکیل صندوق هستیم.

وی گفت: تلاش زیادی در استان ها انجام می شود، اما استان ها به جز وام های استانی هیچ اختیاری در امور و منابع دیگر ندارند، اما صندوق می تواند رویه را تغییر دهد، اسلام اجازه فروش دارد. مازاد املاک و منابع حاصل از فروش املاک و مستغلات در کنار 2000 میلیارد تومان سرمایه اولیه برای ورود به صندوق، در این راه واقعاً سرمایه استان ها بود، اما این روزها استان ها مشوق هستند. آنها ملک خود را نمی فروشند زیرا معتقدند درآمد حاصل از فروش ملک به بیت المال می رود و صرف پرداخت حقوق می شود و این صندوق محلی برای ذخیره وجوه حاصل از فروش ملک خواهد بود.

معاون مجلس، حقوقی و امور مناطق سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه چاره ای جز واگذاری اختیار منابع در استان ها به شوراهای برنامه ریزی استان ها نداریم، گفت: این صندوق 300 هزار میلیارد تومان است. دارایی های بازار این شرکت ها است و باید به این شرکت ها کمک کنیم تا مدیران توانمندی داشته باشند. ارزش این شرکت ها و صندوق ها در استان بیش از هشت هزار میلیارد تومان به نظر می رسد و باید پروژه های عمرانی به این صندوق ها سپرده شود و صندوق پروژه در دل این شرکت ها ایجاد شود تا پروژه ها تکمیل و به نفع مردم باشد. .

وی افزود: واگذاری پروژه های عمرانی که شعار واقعی دولت است، می تواند به صورت پایلوت در استان مرکزی آغاز شود. ما از اظهار نظر در مورد ایجاد یک موسسه مالی پولی استانی برای توسعه منشور صندوق پیشرفت و عدالت و ارتقای سطح شورای برنامه ریزی استان از جایگاه و سطح تخصیص منابع به یک سیستم تامین مالی پایدار استقبال می کنیم.

به گزارش پرتال پارسی، در این جلسه نوربخش عسگری با وقعیت رقعی یادگاری که به مدت هفت سال ریاست سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی را برعهده داشت، معارفه شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا