سلامت و تندرستی

شکایت عجیب روسیه از یک وبسایت سرشناس به خاطر جنگ اوکراین!

روسیه چند روز پیش شکایت ۲۷ میلیون دلاری را از بنیاد Wikimedia Foundation تنظیم کرده است. آن‌ها ظاهراً برای حذف نکردن اطلاعات غلط در ارتباط با ارتش این کشور از وب‌سایت ویکی‌پدیا، این شکایت را انجام داده‌اند. از زمان فرمان آغاز جنگ روسیه با اوکراین توسط ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سال گذشته، این سومین شکایتی است که روسیه علیه ویکی پدیا تنظیم می‌کند.

یکی از سخنگوهای بنیاد ویکی‌مدیا به‌عنوان صاحب پلتفرم ویکی‌پدیا در این‌باره به رویترز گفته است: «چندی بعد از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، این کشور قوانین گسترده‌ای را وضع کرده که جلوی گزارش‌های مردمی در ارتباط با این درگیری‌های نظامی را می‌گیرد و وب‌سایت‌هایی که اطلاعاتی مغایر با روایت رسمی کاخ کرملین منتشر می‌کنند را مسدود یا جریمه می‌کند. اخیراً نیز شکایت جدیدی را علیه ما تنظیم کرده و ما را به گسترش اطلاعات نادرست در مورد واحدهای نظامی روسیه متهم کرده‌اند.»

ظاهراً روسیه به‌خاطر بی‌توجهی به درخواست حذف محتوای ۵ مقاله درباره ارتش روسیه در ویکی‌پدیای روسی قصد دارد این بنیاد را ۲۷ میلیون دلار جریمه کند. این‌ها تنها بخشی از درخواست‌های دولت روسیه مبنی بر حذف اطلاعات مندرج شده در ویکی‌پدیا است.‌

Wikimedia می‌گوید، اطلاعات موجود در ویکی‌پدیا توسط داوطلبانی از سراسر جهان تهیه و به‌اشتراک گذاشته می‌شود؛ کسانی که برای اطمینان پیدا کردن از قابل اعتماد بودن محتوا، ساعت‌های زیادی را صرف تحقیق درمورد آن‌ها می‌کنند.

5858

دکمه بازگشت به بالا