اقتصادی

شکایت ایالت‌های آمریکا از همدستی گوگل و فیس بوک برای دور زدن قانون

تگزاس و 9 ایالت دیگر آمریکا ، بازیگران اصلی بازار تبلیغات اینترنتی ، علیه فیس بوک و گوگل شکایت کرده و آنها را متهم کرده اند که از چندین معامله برای تحکیم غیرقانونی قدرت خود در بازار استفاده کرده اند.

به گزارش پرتال پارسی ، گوگل و فیس بوک در فروش تبلیغات آنلاین به شدت رقابت می کنند و بیش از نیمی از بازار جهانی را با هم تشکیل می دهند. دو کشور در یک توافق نامه عمومی در سال 2018 توافق کرده اند که به مشتریان تبلیغات فیس بوک امکان می دهد تبلیغات را در شبکه شریک انتشارات گوگل قرار دهند. مدیران ارشد دو شرکت قرارداد را امضا کردند. به عنوان مثال ، یک وبلاگ تیرانداز که از نرم افزار Google برای فروش تبلیغات استفاده می کند می تواند از فروشگاه کفش هایی که تبلیغات خود را از فیس بوک خریداری می کند ، درآمد کسب کند.

به گفته این منبع ، گوگل به منظور حفظ سهم خود در بازار با سایر شرکت های تبلیغاتی در یک پروژه داخلی به نام “جده” به توافقاتی مشابه رسیده است.

طبق گفته ایالات متحده ، آنچه علنی نشده است این است که گوگل به فیس بوک یک مزیت داده است و توافق کرده است که از پشتیبانی نرم افزار رقیب تولید شده توسط ناشران برای مقابله با قدرت بازار گوگل دست بردارد. فیس بوک مزایای زیادی نسبت به عدم پشتیبانی گوگل از نرم افزارهای رقیب دارد ، از جمله امکاناتی مانند دسترسی به داده های Google و امکان دریافت تبلیغات بیشتر از مشتریان سایر شرکای Google.

سخنگوی گوگل ادعاهای ایالت ها در مورد تبانی بین گوگل و فیس بوک را اشتباه تفسیر کرد و گفت فیس بوک داده خاصی دریافت نکرده است.

در این دادخواست همچنین ادعا شده است که گوگل و فیس بوک در مورد قیمت گذاری برای تبلیغات به توافق رسیده اند و با توجه به گستردگی و ماهیت همکاری بین این دو شرکت ، گوگل و فیس بوک به خوبی آگاه بودند که توافق نامه های آنها می تواند قوانین ضد انحصاری را نقض کند.

شش منبع آگاه می گویند وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین در حال بررسی توافق بین گوگل و فیس بوک برای تحقیقات ضد انحصاری از گوگل است ، اما وزارت دادگستری که در ماه اکتبر از گوگل شکایت کرد ، گفت که هنوز توافق نامه سال 2018 بین Google و Facebook را محکوم می کند. کار را نکرد.

در دادگاه تگزاس ، ایالت ها از گوگل هزینه و اصلاحات ساختاری را خواسته اند که معمولاً شرکت را مجبور به فروش برخی از دارایی های خود می کند.

به گفته رویترز ، دادخواست تگزاس دومین دادخواست تنظیم شده از سوی رگولاتورها علیه گوگل و چهارمین دادخواست فدرال و ایالتی با هدف کنترل رفتار غول های فناوری است که طی دو دهه گذشته قدرت قابل توجهی کسب کرده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا