اقتصادی

سیاست ستاد اقتصادی ایجاد ثبات ارز است/بین گلایه‌های مردم و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم

احسان خاندوزی نماینده اقتصادی دولت: سیاست ستاد اقتصادی دولت در حوزه ارز تثبیت بازار ارز است.

به گزارش پرتال پارسی، خاندوزی در گفت و گوی اختصاصی گفت: در 6 ماهه نخست دولت سیزدهم، تورم نقطه ای ما بین 25 تا 24 درصد کاهش داشته و تورم اعلامی بانک مرکزی نیز 29.5 درصد کاهش داشته است که 10- درصد است. 15 درصد اگر دولت جدید کاری نکند تورم 10-15 می شود من اعلام کردم درصد کاهش می یابد.

وی یادآور شد: باید شکایت مردم از وضعیت اقتصادی را با هجمه های ناعادلانه تفکیک کنیم. من به عنوان شهروندی که خودش را می خرد، در میان مردم هستم و با پرسش و پاسخ مردم مواجه هستم. قیمت مسکن، ارز و گوشت برای مردم مهم است و دولت در صدد رفع این مشکلات است.

خاندوزی در بخشی دیگر از این گفت و گو گفت: آیا دولتی بدون برنامه اقتصاد می تواند برای اولین بار 200 هزار مجوز کسب و کار بدون کاغذ و سفر برای مردمش صادر کند؟ آیا بدون برنامه دولت سرمایه گذاری خارجی از 2.5 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار می رسید؟!

وی افزود: آیا بدون برنامه دولت نرخ بیکاری در تابستان امسال به 8.9 درصد کاهش می یافت؟ و آیا تولید شرکت های بزرگ در تابستان امسال نسبت به رقم منفی تابستان گذشته به مثبت 10.2 درصد خواهد رسید؟ اگر برنامه دولت نبود آیا استقراض بانک مرکزی و کنترل بر خلق پول در سیستم بانکی اجرا می شد؟ در سال 2009 گفتند باید از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران بترسید، اما امسال تورم تولیدکننده (تورم) از 83 درصد به 40 درصد کاهش یافته است. البته تاکید می کنم 40 درصد فعلی خوب نیست اما نشان می دهد که وضعیت رو به بهبود است.

خاندوزی درباره کانال های ارزی نیز گفت: این کانال ها نه در روزهای عادی، بلکه در روزهای تعطیل رسمی در سراسر دنیا قیمت ها را افزایش می دهند و در برخی موارد حدود ساعت هشت تا ده در روزهای تعطیل است و مدیر آن کانال فردی است که در استانبول بوده است. و این به وضوح نشان می دهد که ما در یک جنگ شناختی خاص قرار داریم، ساعت 10 صبح روز جمعه است که میزان دقیق خرید و فروش کاملا مشخص نیست و قیمت ها بالا و پایین می شود. وقتی مردم و فعالان کسب‌وکار یاد بگیرند که این رشد‌ها که فقط در این دو سه ماه شکل گرفته است، چقدر انتظاری و روانی است، بخشی از آن به شکاف‌های سیاست بازمی‌گردد. تصمیم دولت و تعهد بانک مرکزی کمک به ثبات در بازار ارز با این سیاست جدید و اجماع نظر است.

ادامه دارد…

دکمه بازگشت به بالا