اقتصادی

سیاست‌های جدید پولی به‌زودی اعلام می‌شود/ نرخ ارز را حتما کاهش می‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه سیاست جدید پولی به زودی ابلاغ می شود، گفت: قطعا با مداخله مناسب در بازار ارز نرخ سود را کاهش خواهیم داد.

به گزارش پرتال پارسی، محمدرضا فرزین در یک برنامه تلویزیونی گفت: وقتی نرخ ارز را تعریف و تفسیر می کنیم باید به دوگانگی رفاه و اشتغال توجه کنیم و افزایش و کاهش نرخ به این دو مقوله آسیب وارد می کند. . نرخ ارز باید متعادل باشد. اکنون میانگین قیمت در سامانه نیما 29 هزار تومان است که از فردا از 28 هزار و 500 تومان عرضه می شود.

وی افزود: بخش زیادی از تامین ارز نیما مربوط به فرآورده های نفتی و پتروشیمی است. روزانه بالغ بر 200 میلیون دلار ارز در نیما معامله می شود. در هفته آینده پیشنهاد افزایش خواهد یافت و ما سعی خواهیم کرد تمام نیازها را برآورده کنیم.

فرزین ادامه داد: مشکل نیما عدم هماهنگی ارز و طرح کسب و کار است و اینکه ارز لازم به درستی به دست تجار و تجار نمی رسد. به زودی این مشکل را برطرف خواهیم کرد. بازار ارزی که ما ایجاد می کنیم همه ارزهای غیرتجاری را با 40 نوع تقاضا بر اساس عرضه و تقاضا ارائه می دهد.

نرخ بازار آزاد مخدوش است

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ بازار آزاد مخدوش است مبانی اقتصاد ایران این قیمت را پشتیبانی نمی کند. در 9 ماه گذشته صادرات غیرنفتی کشور حدود 36 میلیارد دلار و کل واردات کشور 42 میلیارد دلار بوده است. بنابراین از نظر تامین ارز مشکلی نداریم و نرخ 28500 موجودی مورد نیازمان است.

وی ادامه داد: 4200 ارز باید پاسخگوی همه نیازها باشد اما ارز ما کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات است. نرخ 44 هزار تومانی در بازار آزاد، نرخ واقعی نیست و سیگنال اشتباهی به بازار کالا می دهد. با مداخله مناسب در بازار قطعا این نرخ را کاهش خواهیم داد که قابل قبول نیست.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بازار آزاد وجود دارد اما نرخ واقعی نیست. تلاش ما بر این است که تمامی نیازهای قابل تامین در بازار آزاد (به جز کالای قاچاق) را در بازار مبادله ای تامین کنیم. ما به رفاه و تولید دوگانه اعتقاد داریم. بخش زیادی از ارزهای صادراتی متعلق به شرکت هایی است که یارانه دریافت می کنند و باید به آن نیز توجه کنیم.

وی گفت: مشکل اصلی ما نبود نظارت دقیق و عدم رعایت قوانین در سیستم بانکی است. سیاست ها و مقررات باید به شدت اجرا شود. باید به سمت تخصصی شدن نظام بانکی برویم. ما تقسیم بندی تجاری، سرمایه ای و عمرانی مشخصی نداریم، باید وجود داشته باشند و بر اساس حوزه تخصصی خود کار کنند.

فرزین ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر عدم کنترل های لازم بر هزینه های بانکی است که برای اجرای بانکداری اسلامی و کنترل تورم باید انجام دهیم. علاوه بر فروش دارایی های مازاد، بانک ها نیز باید از کار بیفتند.

وی با بیان اینکه تسهیل در املاک در دستور کار مهم ما خواهد بود، گفت: عدم تمکین برخی بانک ها که سیستم بانکی را با مشکل مواجه کرده اند باید مشخص شود. بانک مرکزی چند سالی است که روی دارایی نظارت دارد، اما ما هر دو طرف ترازنامه را رصد خواهیم کرد.

سیاست جدید پولی به زودی اعلام خواهد شد

فرزین ادامه داد: سیاست های پولی جدید در آینده نزدیک ابلاغ می شود و با بانک های متخلف قطعا با دریافت اختیارات لازم برخورد خواهد شد. نقش بانک مرکزی حفظ ارزش ارز و کنترل تورم است اما امروزه این امر تنها با بانک مرکزی و سیاست پولی امکان پذیر نیست.

استفاده از سایر ابزارهای پولی در آینده نزدیک

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم، نیاز به هماهنگی هیئت ثبات مالی داریم، تصریح کرد: در واقع ما نیازمند همکاری همه نهادهای اقتصادی هستیم. سیاست‌های پولی، مالی، مبادله‌ای و تجاری و حتی بخش هزینه‌ها باید با هم هماهنگی داشته باشند تا نتایج حاصل شود. باید از سیاست های پولی بیشتری استفاده کرد که ممکن است مانند سایر نقاط جهان کوتاه مدت باشد.

فرزین ادامه داد: نرخ سود توسط هیات پولی تعیین می شود و اخیرا گواهی سپرده با نرخ سود بالا اعلام شده است اما به زودی ابزارهای پولی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: معتقدم حسابداری شرکت های دولتی در بانک مرکزی باید بازنگری شود. اگر تمام منابع یک شرکت سهامی عام در بانک مرکزی باشد و توسط بانک‌های تجاری تامین مالی شود، باید ببینیم که این امر کمکی به هدف سیاست‌گذار در کنترل تورم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیاست کنترل نقدینگی بانک مرکزی را تا پایان سال دنبال می کنیم، تصریح کرد: البته در ماه پایانی سال تقاضا برای نقدینگی افزایش می یابد و نباید کاری برای ایجاد حصر پولی انجام داد. و بنگاه ها و تولید را با مشکل مواجه می کند.

فرزین گفت: قرض الحسنه در سال های اخیر در حال توسعه بوده است. مثلاً در بانک ملی 102 درصد افزایش پیدا کرد، هر چه بیشتر بتوانیم آن را توسعه دهیم، مردم بیشتر آن را دوست خواهند داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا